Jump to content

Bilder av Viknes 1080


Gudrun

Recommended Posts

Det interessante når man kommer opp i 3 mill + er at kravene til finish øker hos kundegruppen. Jeg er spent på hvordan denne båten ser ut - samme med nye store Askeladden Commuter. I 3 mill + klassen er det mye annet å velge i som også er bra - både på sjøegenskaper, teknisk kvalitet og finish. Og her tror jeg det er greit å vente litt med å kjøpe båt fra en produsent som beveger seg inn i en ny klasse - ofte kommer det endringer underveis etter at noen båter er produsert.

 

Vi var ombord i Nimbus 42 Nova på siste messe - der får jeg litt samme inntrykket - dvs at finishen er den samme som på resten av de mindre Nimbusene, og når båten koster over 5 millioner synes ikke jeg det er bra nok når jeg sammenligner med andre merker.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snadder båt :smiley:

Eneste jeg stusser på er hvor langt bak i båten styreposisjonen er. Nesten bak skyvedøren på siden? Går ikke dette veldig ut over sikten, særlig før båten legger seg flatt?

 

Ser bare slik ut på grunn av de stående vinduene. Så den på messen, og salongen føles som en mye større båt på grunn av det større volumet vinduene gir. Husker ikke helt om det var 400 og noen liter ferskvann og 600 og noen liter diesel. 2 tanker som kan skilles eller brukes som en tank.

Den store skjermen ved førerplassen merkes ikke som stor når du sitter der. Ser fint over den. Genial båt igrunn om du liker "viknes-typen". Forskjellen på 1030 og 1080 er sånn jeg så det helst det at 1080 er mer turbåt. Akterdekket er ikke så svært, eller det føles i alle fall ikke sånn. Er mer hytte i 1080 med dobbellugar i den fremste senterkabinen. Og så har en jo dør ut ved førerplassen om en er alene i båten. Men det koster jo noe mer. En typisk utrustet 1030 gikk visst normalt for ca 2200000, og denne står oppført med en grunnpris på 1878000 med Yanmar 369hk.

Startprisen for en 1080 er 2403700 med samme motor som er minste motoralternativ. Største motor med 466 hk er 2558000, så sluttpris etter utrustning kan nok bli ganske så stiv.

Link to post
Share on other sites

Det interessante når man kommer opp i 3 mill + er at kravene til finish øker hos kundegruppen. .

Nå ligger vel denne 1080 under 3mill og dermed faller kravet til finish bort hvilket også er fornuftig for denne båten... for finish er vel ikke Viknes sin sterkeste side etter hva jeg kunne se på denne 1080.. Jeg tok opp manlegnde inneliner i porten til badeplattfornmen og spurte om de vill gjør noe med dette på den endelige modellen (1080 på messa var prototype) men fikk negativt svar.... det hadde ikke planer om det... hvor jeg påpekte at det burde de gjøre siden det ikke så særlig pent ut slik det var nå... riktignok var en del sikkerhetsutstyr festet på innsiden av luken, men åkke som, så så det ikke pent ut, noe denne båten hadde fortjent..

 

Da gjenstår det å se om de ikke endrer dette på de endelig modelene, regner med det var flere enn meg som reagerte på dette og tok det opp med produsenten..

 

Forøvrig en helt grei båt bygget for dårlig vær....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tok opp manlegnde inneliner i porten til badeplattfornmen og spurte om de vill gjør noe med dette på den endelige modellen (1080 på messa var prototype) men fikk negativt svar.... det hadde ikke planer om det... hvor jeg påpekte at det burde de gjøre siden det ikke så særlig pent ut slik det var nå... riktignok var en del sikkerhetsutstyr festet på innsiden av luken, men åkke som, så så det ikke pent ut, noe denne båten hadde fortjent..

 

Da gjenstår det å se om de ikke endrer dette på de endelig modelene, regner med det var flere enn meg som reagerte på dette og tok det opp med produsenten..

 

Forøvrig en helt grei båt bygget for dårlig vær....

 

Her er foto av porten som Sydvesten omtaler, men jeg fikk ikke like bastant svar på om de kom til å gjøre noe med den. Men jeg synes absolutt de burde gjøre det, et eller annet hurtigutløsende deksel hadde gjort seg her.

 

v10801.jpg

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Tror jammen den hadde blitt fin med en fly ala nimbus commander 340?

 

 

Ja båten ser flot ur men sim noen har nemt ser den sjermkonsolen helt harry ut. Om jeg hadde kjøpt en slik båt hadde den nokk øyeblikkelig blit spåret vekk. Monkytopp er neppe aktuelt i det markedet denne er tiltengt.

 

 

Sjøner ikke at noen tør satse på et slikt alt i et system fra Raimarin dør den sjermen er du jo fri for alt. Til monkytoppen er det vel ikke bare et spørsmål om pris men også i høy grad ekstra vekt på galt sted.

 

Tja da trenger jeg vel ikke å tro lenger, lurer på om de er inne og smugleser mine meninger her på plassen :wink::cool::yesnod::tongue:

 

viknes.jpg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...