Jump to content

Fender i hamp

*Glimt*

Recommended Posts

Hei. Tenkte å se om det var mulig å lage fendere til skøyta i gammeldags hamp. Har kikka rundt på nettet etter "oppskrift/informasjon" men har ikke funnet noe. Er det noen som har noen linker eller tips om bøker om dette? :crazy:

Let etter boken "Knopar, Sjömannstradition som hobby".

Nils Ström og Anders Eneström.

ICA forlaget, 1961

ISBN 91-534-0208-1

Enkelt fortalt bruker du en trossebit som kalv, og kler den med et treslått tau. Etter først å ha lagd ett øye, løser du opp tauet og får 6 kordeller som igjen brukes til å kle inn trossen ved hjelp av kroner. En krone er når hver kordell er lagt under den neste, innenfra og ut, slik at de låser hverandre.

Hei *Glimt* Hvis du er interessert, så har jeg en stoor fender i kokos tilsalgs (ny) Den selges meget billig, da den viste seg ved ankomst fra India å være altfor stor til min båt, grunnet misforsåelse vedr. mål. Nydelig flettearbeid.

Diameter på midten er ca.60cm, gradvis tynnere mot endene. Total lengde er 2.50m. Den er ment som en baugfender. Hadde tatt seg flott ut på f.eks. en stor skøyte. Jeg hadde oppgitt 60 cm. som omkretsen på midten, men de har målt diameteren :headbang::cryin:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Kjøp boka "Knoper og stikk til nytte og pryd" av Paul Madsen og Gutttorm Eskild Nilsen. Kjøpte denne selv for ikke så lenge siden via en bokhandel på nettet. Her finner du fendere i hamp samt mye annet fint å lage.

Det finnes alltid noe å glede seg over!

Takk for tipsene :smiley::smiley: Hamp fendere er utrolig fine på gamle båter synes jeg. Figaro, det hørtes ut som en fin fender, skal ta noen mål som kommer jeg tilbake til deg. God helg alle sammen :cheers::cheers::cheers:

Hei. Tenkte å se om det var mulig å lage fendere til skøyta i gammeldags hamp. Har kikka rundt på nettet etter "oppskrift/informasjon" men har ikke funnet noe. Er det noen som har noen linker eller tips om bøker om dette? :crazy:

Her, fra en speideraktivitet på en leir i 1999.

Disse er passe til snekker og joller - det er ikke bare pynteting. Men skal de brukes til 4-etasjes-bobåter eller store skøyter, så må dimensjonene økes.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk