*Glimt* Startet 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2008 Hei. Tenkte å se om det var mulig å lage fendere til skøyta i gammeldags hamp. Har kikka rundt på nettet etter "oppskrift/informasjon" men har ikke funnet noe. Er det noen som har noen linker eller tips om bøker om dette? Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Lengre nede på Denne siden er det noe.. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Let etter boken "Knopar, Sjömannstradition som hobby". Nils Ström og Anders Eneström. ICA forlaget, 1961 ISBN 91-534-0208-1 Enkelt fortalt bruker du en trossebit som kalv, og kler den med et treslått tau. Etter først å ha lagd ett øye, løser du opp tauet og får 6 kordeller som igjen brukes til å kle inn trossen ved hjelp av kroner. En krone er når hver kordell er lagt under den neste, innenfra og ut, slik at de låser hverandre. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
ÅtteGlass Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Hvis du skal lage taufendere for daglig bruk, ville jeg overveid å bruke kokostau, da hamp som kjent råtner mye raskere. Kokostauet er veldig elastisk, og tåler både sollys og sjøvann bedre enn hamp. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
*Glimt* Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Takk for tipset Søkte på nettet etter den boka men har ikke funnet den, kansje biblioteket kan skaffe den Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Hei *Glimt* Hvis du er interessert, så har jeg en stoor fender i kokos tilsalgs (ny) Den selges meget billig, da den viste seg ved ankomst fra India å være altfor stor til min båt, grunnet misforsåelse vedr. mål. Nydelig flettearbeid. Diameter på midten er ca.60cm, gradvis tynnere mot endene. Total lengde er 2.50m. Den er ment som en baugfender. Hadde tatt seg flott ut på f.eks. en stor skøyte. Jeg hadde oppgitt 60 cm. som omkretsen på midten, men de har målt diameteren Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Lillefix Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Kjøp boka "Knoper og stikk til nytte og pryd" av Paul Madsen og Gutttorm Eskild Nilsen. Kjøpte denne selv for ikke så lenge siden via en bokhandel på nettet. Her finner du fendere i hamp samt mye annet fint å lage. Sitér dette innlegget Det finnes alltid noe å glede seg over! Link to post
*Glimt* Svart 9.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Takk for tipsene Hamp fendere er utrolig fine på gamle båter synes jeg. Figaro, det hørtes ut som en fin fender, skal ta noen mål som kommer jeg tilbake til deg. God helg alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Hei. Tenkte å se om det var mulig å lage fendere til skøyta i gammeldags hamp. Har kikka rundt på nettet etter "oppskrift/informasjon" men har ikke funnet noe. Er det noen som har noen linker eller tips om bøker om dette? Her, fra en speideraktivitet på en leir i 1999. Disse er passe til snekker og joller - det er ikke bare pynteting. Men skal de brukes til 4-etasjes-bobåter eller store skøyter, så må dimensjonene økes. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
*Glimt* Svart 9.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.