Jawik Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Så du synes Lady Ellen Mc Arthur handlet uansvarlig da hun seilte jorden rundt alene i noenogsyttidager? Seilte ikke hun i internationalt farvann da. Eneste "rederiet" i min telegrafistkarriere hvor det var en regel var i KNM, ellers var det fritt frem for hvem som helst av mannskapet å sende telegram eller be om telefonsamtaler. Formoder at "telegrafisten" var til stedet og overvåket utstyret med skipperns velsignelse. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekksjø Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Min forståelse av spørsmålet er som følger: Den som fører båten er den som har kommandoen. Vedkommende må være kvalifisert etter gjeldende regler og selvsagt skikket (underforstått rusfri). Samme forståelsen har jeg fått av boken jeg leste før den prøven dere vet - og av en DL5-pensumbok som også finnes i husstanden. Sitat fra Gunnar Ulseths "På rett kurs": "Sjøfartsloven har klare bestemmelser om anvar ombord: På større båter har kapteinen øverste myndighet. Ombord i en fritidsbåt har båtføreren samme myndighet." Jeg får en følelse av at det hersker visse usagte og uskrevne ting omkring dette med lov og regelverk for småbåter/fritidbåter, som vi ikke automatisk tar med oss inn i vårt daglige båtliv. For eksempel dette: At ganske mye faktisk gjelder for oss. "Sjøveisreglene", selvsagt. Men vel også "Sjøloven", "Sjødyktighetsloven". "Lov om fritids- og småbåter". Samt noen forskrifter, hvorav utvilsomt "Forskrift om minstealder m.v. for fører av visse maskindrevne farty under 25 registertonn brutto". Altså i prinsippet de generelle delene av alle lover og forskrifter som gjelder trafikk til sjøs ... Eller tenker jeg feil? Sjøfartsjurister blant oss, hjelp meg! En viktig konsekvens, hvis jeg altså tenker riktig, er at hver gang en fritidsbåt går ut, skal alle ombord ha en klar forståelse av hvem som er båtføreren. Og alle skal vite at beslutningene og beskjedene fra vedkommende er å betrakte som ordre, og at det er nork lovgivning som bestemmer at det er sånn det er. Hilsen Gompe Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post Share on other sites More sharing options...
oslofjord Svart 10.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 En viktig konsekvens, hvis jeg altså tenker riktig, er at hver gang en fritidsbåt går ut, skal alle ombord ha en klar forståelse av hvem som er båtføreren. Og alle skal vite at beslutningene og beskjedene fra vedkommende er å betrakte som ordre, og at det er nork lovgivning som bestemmer at det er sånn det er. Hilsen Gompe Men....hva når politibåten dukker opp og alle ser i en annen retning når de spørr hvem som er kapteinen ? Hva om eieren har lånt bort båten til 3 likeverdige voksne kompisser med venninder og det er det er et barn som holder i rattet i det politibåten måler båten til 10 knop i 5 knopssonen....hvem får boten ? Blir det kollektiv straff eller hvordan skal politiet klare å peke ut den som er kaptein ? Så en sak om noen familiefedre fra Bergen som ble bøtelagt fordi de lagde for mye bølger. Hvorfor ble ikke fruene dømt ? Er en mann synonymt med kaptein ? Med obligatorisk førerkort blir det mye tull når definisjonen på hvem som er båtens fører er så uklart. I praksis blir man prisgitt politiets dømmekraft og da kan det lett bli slik at det i et politidistrikt holder at en ombord har førerkort, mens man i andre distruikt forlanger at alle som rører roret må ha båtførerbevis....tror nå jeg.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Hvis jeg har båtførerbeviset og overlater roret til en annen som ikke har beviset så er det liten tvil hvem har komandoen. Det er jeg som er fører av båten mens den som styrer er under oppsyn av meg. Den saken er klinkende klar, etter min dømmekraft. Hvis jeg låner bort båten til en vennegjeng er det min plikt å se til at en eller flere har beviset for å føre skuta. Personlig ville jeg aldri lånt bort båten til en fører som ikke har nødvendig kunnskap eller bevis til å føre båten. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Hvis jeg har båtførerbeviset og overlater roret til en annen som ikke har beviset så er det liten tvil hvem har komandoen. Men dette er jo ikke obligatorisk innført. Er det da opp til politiet å spille på uvitenheten hos "folk flest". Gråsonen lenge leve . Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Men dette er jo ikke obligatorisk innført. Er det da opp til politiet å spille på uvitenheten hos "folk flest". Gråsonen lenge leve . Riktig det Jawik. Jeg lå litt i forkant nå. Dette er når beviset endelig blir innført. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Interessant tema. Jeg stilte spørsmål om ansvar og plikter i forbindelse med at jeg fra tid til annen overlater roret på båten vår til barn/ektefelle. Båten vår er sertifikatpliktig (D5L) Jeg er kaptein og har overordnet ansvar og kan overlate ansvar for føring av fartøy til annen så lenge jeg opprettholder mitt ansvar var svar jeg fikk. Innen noen annen dermed forteller meg andre fortolkninger sitter jeg med god samvittighet på akterdekk/fordekk med kaffe mens ektefelle/barn manøvrerer båten........... Og før noen eventuelt vifter med pekefingeren..... Jada, jeg er svært observant for hva som skjer i nære omgivelser og påfører selvsagt ikke ektefelle/barn usikkerhet unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Om det var slik at bare en person med nødvendig(e) sertifikat(er) fysisk kan styre båten vil båtførere bli en utdøende rase... Hvordan skal man da få nødvendig praksis? Vi kan nok helt trygt overlate roret til andre mens vi er ombord selv. Men som Astor seier, låne bort båten!!! Det kommer ikke på tale uten at vedkommede er i slekt i rett ned- eller oppadstigende linje etter grundig vurdering. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Båten vår er sertifikatpliktig (D5L) Ergo er du i en annen kategori, enn de som ikke har sertifikatpliktig båt. Sistnevnte kategori er i en gråsone slik det alltid har vært her på berget. Her er man overgitt til politiets praksis i henhold til forskrifter som gjelder i dag. Eller hva ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Du har helt rett Verrie. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 I bil er det den som sitter ved rattet som er fører, men så klart er det ikke på sjøen.Det er faktisk ikke så enkelt på veien heller. Under øvelseskjøring, privat og med autorisert lærer er det lærer / ledsager som er den ansvarlige fører. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.