Jump to content

Hvem fører båten? (må gjestene også ta båtførerprøven?)


oslofjord

Recommended Posts

Ofte vil småunger styre båten etter tur. Andre ganger ber man voksne avlaste ved å ta rattet. Spørsmålet er hvem som juridisk styrer og hvem som har lov til å styre.

 

Eksempel A: Barn styrer mens kapteinen passer på. Da er det vel den voksne som er å regne som fører av båten slik at det ikke er ulovlig selv om barnet er under 16 år.

 

Eksempel B: Full voksen styrer mens kapteinen passer på. Da er vel plutselig det avgjørende hvem som holder i rattet og ikke hvem som er kapteinen !?

 

Eksempel C (når førerkort blir påbudt) : Voksen uten båtførerprøve styrer båten mens kapteinen (med båtførerbevis) passer på. Er det da den som holder på roret som er (ulovlig) fører eller er det kapteinen som er å anse som fører av båten ?

 

Kommer vi i en situasjon med båtførerpåbud hvor minstemann på 6 år lovlig kan legge til ved brygge mens pappa passer på, mens fruen uten førerprøve ikke har lov til å legge til ved den samme brygge mens gubben passer på ?

 

Må vennegjengen ta båtføreprøve for at kapteien lovlig skal kunne gå nedenunder på do ?

 

Rent praktisk er spørsmålet om jeg ( når førekort er blitt påbudt) bør dytte venner uten båtføreprøven unna rattet hvis jeg ser en politibåt i leden (og heller la barna styre.....).

 

Er det hobbyjurist som har facit-svaret ?

 

I bil er det den som sitter ved rattet som er fører, men så klart er det ikke på sjøen. Mener å ha lest at barna kan holde rattet, men hvor mye kan man

sole seg eller gå ned i cabinen før barnet blir den juridiske ulovlige fører ?

Er det slik at når obligatorisk førerkort inføres holder det at vennegjengen bare trenger en enkelt person som førerkortalibi...fordi de andre bare holder en hånd på roret...uten egentlig å føre båten.??.

 

Er lovene til sjøss klare på hvem som er fører og blir politiets praksis (ved obligatorisk førerkort) i tvilstilfeller like ensartet og forutsigbar ???

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det hobbyjurist som har facit-svaret ?
Her finnes jo til og med ekte jurister som kan gi et faglig riktig svar men som hobbylangtfrajurist så mener jeg der alltid vil være en som innehar kapteinsrollen og som dermed sitter med det overordnede ansvar og det vil normalt være eier i private lystbåter.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvem som er "fører" kan være forskjellig alt etter hvilket regelsett man spør om. Den som har kommandoen om bord,er føreri de fleste henseender. Men den som styrer båten, må likevel være edru, for han kan likevel straffes. Av samme grunn kan eieren straffes dersom han overlater båten til en beruset person. Samme regel som på landeveien.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei salt.

Dette er vel mer et spørsmål om hvem som innehar båtførerbevis/båtførersertifikat og som er "ansvarlig" ombord. Blir dette obligatorisk, så blir du som båtfører, skipper, kaptein ansett som ansvarlig.

 

Du kan sette andre, uten noe bevis, til rors mens du overvåker rormann eller autopilot. Forlater du rormann eller autopilot, så setter du deg selv i en knipe. Skulle dette bli obligatorisk så ser jeg ingen annen utvei enn at en må ha en styrmann ombord med bevis :wink:.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nå blir det vel litt avsporing her i forhold til tema, men.... I en bil har man ratt, i en båt har man ror.

 

For å komme tilbake til tema. Det må vel være lov å drive med øvelseskjøring på sjøen også, dvs. man har en med båtførerprøven ombord som er ansvarlig kaptein, og så har man en (edru) rormann under opplæring.

Link to post
Share on other sites

Ja og da sover ikke læremesteren :nonod:

 

Synes det høres rimelig farlig ut å la båten gå på autopilot mens man sitter på do og jeg da :rolleyes:

 

Er det ansett som forsvarlig?

Bør man ikke ankre opp før man setter seg der hvis man er alene?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Kommer vel an på hvor doen er da? Og hvor man er henne og hva slags alarm man har satt på radaren og hvor fort man kjører og....

 

selv er jeg veldig rask med å bli ferdig om jeg absolutt må på do

 

Så konklusjonen er at kona kan føre båten uten båtførerbevis så lenge jeg er ombord?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder :

 

Eksempel B: Full voksen styrer mens kapteinen passer på. Da er vel plutselig det avgjørende hvem som holder i rattet og ikke hvem som er kapteinen !?
er ikke dette en hypotetisk case. For noen år siden sto det notis i avisen som jeg ikke husker stort annet av enn at den aktuelle fruen styrte båten hjemover fordi kapteinen hadde drukket, men han tok desverre over styring ved brygga fordi kona ikke turte og det resulterte i promilledom fordi han ikke holdt fingerne unna roret....

Det kan altså i enkelte situasjoner være juridisk avgjørende hvem som har fingerne på roret når man skal definere hvem som fører båten.

 

....på den annen side sa ungene mine at de hadde styrt danskebåten etter omvisning med barneklubben på broen...men de var neppe å anse som ansvarlige førere av danskefergen av den grunn.....

 

 

Mellom disse ytterpunktene tror jeg det er gråsoner hvor det ikke er krystallklart hvem som egentlig er juridisk å anse som fører av fritidsbåter.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

om dette blir en hypotetisk sak... Setter du som skipper en full person til rors.... Eller en full skipper setter en edru person til rors...

Interessant fenomen. I det tilfelle du nevner så får vi en juridisk diskusjon om hvor ansvaret ligger. Og jeg ville tro at dette ligger hos skipper.

 

Går vi over til VHF så har vi tilfelle hvor skipper avgjør bruken av vhf og ikke innehaver av vhf sertifikat. Altså innehaver av vhf sertifikat kan ikke gjøre som han vil ombord. Ergo ansvar ligger hos skipper.

 

Noe tilsvarende blir det vel å forvente ved innførsel av obligatorisk båtførerbevis. Og inntil videre har vi gråsonen pr. idag.

 

Muligens SW kan si noe om dette.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Egentlig et veldig interessant spørsmål......har hun lov til å gå ned en tur på do, mens jeg styrer båten? Jeg har hatt båt lenger enn jeg har kunnet sykle, og har vel alltid ment at finner man veien tur retur kristiansand-oslo med papirkart, så er vel navigasjonen bestått. Likevel er jeg nå havnet i den knipa at hun er den eneste ombord som har papirene i orden :eek: Heldigvis har jeg vhf sertifikat, så jeg kan i det minste mønstre telegrafist. (så blir jeg ikke akterutseilt)

Link to post
Share on other sites

Synes det høres rimelig farlig ut å la båten gå på autopilot mens man sitter på do og jeg da :rolleyes:

 

Så du synes Lady Ellen Mc Arthur handlet uansvarlig da hun seilte jorden rundt alene i noenogsyttidager? Tipper hun både var på toalettet, og snakket med Jon Blund i løpet av den tiden.

 

Jeg går på toalettet selv uten autopilot. Noe skal vi jo dø av.

Link to post
Share on other sites

Min forståelse av spørsmålet er som følger:

 

Den som fører båten er den som har kommandoen. Vedkommende må være kvalifisert etter gjeldende regler og selvsagt skikket (underforstått rusfri).

 

Den som i utgangspunktet har kommandoen, kan uten videre tillate føring til annen kvalifisert person blant passajerene så sant han finner vedkommende skikket til dette. Han kan også tillate føring til ukvalifisert skikket person under nøye overvåking med mulighet til umiddelbar inngripen i føringen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Heldigvis har jeg vhf sertifikat, så jeg kan i det minste mønstre telegrafist. (så blir jeg ikke akterutseilt)

Mntjaaaa, det spørs no DET da. Selv om du har radiosert., så er det "kapteinen" som bestemmer hvor/når/hva som skal kommuniseres.

Ville nok ha spurtet i vei til er båt-sert. før du blir satt på land... :lol: :lol: :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Må være en regel av nyere dato det, Marwin. Eneste "rederiet" i min telegrafistkarriere hvor det var en regel var i KNM, ellers var det fritt frem for hvem som helst av mannskapet å sende telegram eller be om telefonsamtaler. Har aldri hørt om noen kapteiner som har prøvd seg på den, verken på skip eller offshore. Skulle tatt seg ut på flotellene hvor vi hadde mellom 50 og 100 private samtaler pr dag.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Mntjaaaa, det spørs no DET da. Selv om du har radiosert., så er det "kapteinen" som bestemmer hvor/når/hva som skal kommuniseres.

Ville nok ha spurtet i vei til er båt-sert. før du blir satt på land... :lol: :lol: :lol:

 

Jo, tanken har slått meg. Her må det handles før hun blir høyere enn masta :wink:

 

Det er jo egentlig bare en ting å gjøre, men i min stille protest mot systemet drøyer jeg den maksimalt. Det gjorde jeg også da de skulle innføre registreringsplikt med påfølgende muligheter for huttetu og avgifter i sin tid. Det gikk jo bra :yesnod:

 

Legg ut kurset gratis på internett, og la båtfolket ta det selv, med mulighet for utskrift av kursbevis og det hele. Båtfolk skiller seg fra mange andre grupper ved at de selv søker informasjon. Jeg tror ikke det er mange som ville jukset, spesielt ikke dersom man måtte trykke seg gjennom hele kurset for å kunne eksamineres. Lag gode internettsider der unge og gamle kan klikke seg til all informasjon. Jeg er 100% sikker på at har man en slik side, blir den brukt av oss alle lenge etter at vi har avlagt eksamen der.

 

La sertifikatet bli enkelt å få, men med mulighet for å få det beslaglagt av politiet. Problemet er ikke mangel på kunnskap, men mangel på respekt for hverandre og alkohol. De fleste ulykkene skjer vel i mørke, stor fart, og med alkohol innabords......? eller.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...