Jump to content

Hvem fører båten? (må gjestene også ta båtførerprøven?)


oslofjord

Recommended Posts

Så du synes Lady Ellen Mc Arthur handlet uansvarlig da hun seilte jorden rundt alene i noenogsyttidager?

Seilte ikke hun i internationalt farvann da.

 

Eneste "rederiet" i min telegrafistkarriere hvor det var en regel var i KNM, ellers var det fritt frem for hvem som helst av mannskapet å sende telegram eller be om telefonsamtaler.

Formoder at "telegrafisten" var til stedet og overvåket utstyret med skipperns velsignelse.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Min forståelse av spørsmålet er som følger:

 

Den som fører båten er den som har kommandoen. Vedkommende må være kvalifisert etter gjeldende regler og selvsagt skikket (underforstått rusfri).

 

Samme forståelsen har jeg fått av boken jeg leste før den prøven dere vet - og av en DL5-pensumbok som også finnes i husstanden.

Sitat fra Gunnar Ulseths "På rett kurs":

"Sjøfartsloven har klare bestemmelser om anvar ombord: På større båter har kapteinen øverste myndighet. Ombord i en fritidsbåt har båtføreren samme myndighet."

 

Jeg får en følelse av at det hersker visse usagte og uskrevne ting omkring dette med lov og regelverk for småbåter/fritidbåter, som vi ikke automatisk tar med oss inn i vårt daglige båtliv. For eksempel dette: At ganske mye faktisk gjelder for oss.

 

"Sjøveisreglene", selvsagt. Men vel også "Sjøloven", "Sjødyktighetsloven". "Lov om fritids- og småbåter".

Samt noen forskrifter, hvorav utvilsomt "Forskrift om minstealder m.v. for fører av visse maskindrevne farty under 25 registertonn brutto".

 

Altså i prinsippet de generelle delene av alle lover og forskrifter som gjelder trafikk til sjøs ... Eller tenker jeg feil?

Sjøfartsjurister blant oss, hjelp meg!

 

En viktig konsekvens, hvis jeg altså tenker riktig, er at hver gang en fritidsbåt går ut, skal alle ombord ha en klar forståelse av hvem som er båtføreren. Og alle skal vite at beslutningene og beskjedene fra vedkommende er å betrakte som ordre, og at det er nork lovgivning som bestemmer at det er sånn det er.

 

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

En viktig konsekvens, hvis jeg altså tenker riktig, er at hver gang en fritidsbåt går ut, skal alle ombord ha en klar forståelse av hvem som er båtføreren. Og alle skal vite at beslutningene og beskjedene fra vedkommende er å betrakte som ordre, og at det er nork lovgivning som bestemmer at det er sånn det er.

 

Hilsen Gompe

 

Men....hva når politibåten dukker opp og alle ser i en annen retning når de spørr hvem som er kapteinen ?

Hva om eieren har lånt bort båten til 3 likeverdige voksne kompisser med venninder og det er det er et barn som holder i rattet i det politibåten måler båten til 10 knop i 5 knopssonen....hvem får boten ? Blir det kollektiv straff eller hvordan skal politiet klare å peke ut den som er kaptein ?

 

Så en sak om noen familiefedre fra Bergen som ble bøtelagt fordi de lagde for mye bølger. Hvorfor ble ikke fruene dømt ? Er en mann synonymt med kaptein ? Med obligatorisk førerkort blir det mye tull når definisjonen på hvem som er båtens fører er så uklart. I praksis blir man prisgitt politiets dømmekraft og da kan det lett bli slik at det i et politidistrikt holder at en ombord har førerkort, mens man i andre distruikt forlanger at alle som rører roret må ha båtførerbevis....tror nå jeg..

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg har båtførerbeviset og overlater roret til en annen som ikke har beviset så er det liten tvil hvem har komandoen. Det er jeg som er fører av båten mens den som styrer er under oppsyn av meg. Den saken er klinkende klar, etter min dømmekraft.

 

Hvis jeg låner bort båten til en vennegjeng er det min plikt å se til at en eller flere har beviset for å føre skuta.

Personlig ville jeg aldri lånt bort båten til en fører som ikke har nødvendig kunnskap eller bevis til å føre båten.

 

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg har båtførerbeviset og overlater roret til en annen som ikke har beviset så er det liten tvil hvem har komandoen.

Men dette er jo ikke obligatorisk innført. Er det da opp til politiet å spille på uvitenheten hos "folk flest". Gråsonen lenge leve :smiley:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Interessant tema.

 

Jeg stilte spørsmål om ansvar og plikter i forbindelse med at jeg fra tid til annen overlater roret på båten vår til barn/ektefelle.

 

Båten vår er sertifikatpliktig (D5L)

 

Jeg er kaptein og har overordnet ansvar og kan overlate ansvar for føring av fartøy til annen så lenge jeg opprettholder mitt ansvar var svar jeg fikk.

 

Innen noen annen dermed forteller meg andre fortolkninger sitter jeg med god samvittighet på akterdekk/fordekk med kaffe mens ektefelle/barn manøvrerer båten...........

 

Og før noen eventuelt vifter med pekefingeren..... Jada, jeg er svært observant for hva som skjer i nære omgivelser og påfører selvsagt ikke ektefelle/barn usikkerhet unødvendig.

Link to post
Share on other sites

Om det var slik at bare en person med nødvendig(e) sertifikat(er) fysisk kan styre båten vil båtførere bli en utdøende rase... Hvordan skal man da få nødvendig praksis?

 

Vi kan nok helt trygt overlate roret til andre mens vi er ombord selv.

 

Men som Astor seier, låne bort båten!!! Det kommer ikke på tale uten at vedkommede er i slekt i rett ned- eller oppadstigende linje etter grundig vurdering.

Link to post
Share on other sites

Båten vår er sertifikatpliktig (D5L)

Ergo er du i en annen kategori, enn de som ikke har sertifikatpliktig båt. Sistnevnte kategori er i en gråsone slik det alltid har vært her på berget. Her er man overgitt til politiets praksis i henhold til forskrifter som gjelder i dag. Eller hva ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...