Jump to content

Yanmar 340 HK eller 369 HK

Lady H

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe ny båt, der har jeg valget og jeg skal velge "gammel" 340 HK yanmar eller av de nye med CR teknologi og 369 HK.

Er det noen som har erfaring med disse. Jeg er klar over at 369 HK motoren bruker mindre drivstoff, men føler meg litt ubekvem med at den må ha strøm for å fungere.

Er sotproblemet noe som kommer etter mye tomgangskjøring eller er dette et generelt problem. Jeg er klar over at motoren skal kjøres på full belastning etter en time på tomgang.

Grunnen til at jeg er skeptisk til CR teknologien er salt og mye elektronikk-

Edited by Lady H (see edit history)
Skal du kjøpe ny motor så har du ikke noe valg,340 hk er utgått.

Hei var inne på Yanmars sider der står det om 6LYA-STP 340hk , er det denne dere sikter til.

Det står nemlig ikke noe om at denne er utgått.

Valg av motor er mavefølelse viktig,moderne eller ikke. :cheers:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Hadde ikke vært i tvil, går for 369 og moderne teknologi. 340en soter en del, leste om en med Viknes 1030 og 340 som hadde problem med sot som kom inn bakfra under gange. Har selv hatt 222 hk og den sotet altfor mye... Vet ikke om det er like ille på 340en...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Har også en 340 i min viknes 900!

den soter endel,men ikke plagsomt mye! men vet om flere viknes 1030 som plages med for mye sot fra samme type motor!

hadde nok valgt 369 motoren hvis jeg skulle byttet!

• 4 months later...

Den gamle 340 er egenlig en 370hk og det er kun i Norge den selges som 340. Her har Yamnar Norge jukset litt og oppgitt effekt på aksling ikke svinghjul. I tillegg er den lettere enn den nye, men bruker nok litt mer drivstoff. Har selv en 340 i en Viksund 340 og har ikke problemer med sot. :smiley: Dreiemoment er ca det sammen 1000nm på begge, men den nye har

en litt flatere kurve på topp.

Nå ser det jo ut som om 340 er utgått så da har du vel ikke noe valg. Selv ville jeg nok valg CR motoren selv om jeg måtte slepe en Scand Atlantic med denne motoren inn til Scand i fjor høst. Jeg spurte da servicemannen om det var en Volvo D6 siden den hadde stoppet men fikk til svar at det var en Yanmar 369 HK. ( Like lite eller mye tull med dem begge i følge han). Nå har vi en D4 - 300 Utskjelt på diverse fora men en fantastisk artig motor å kjøre. I tilegg går den en god del billigere enn vår gamle KAD.

En kamerat hadde Viknes 1030 med 340 hesteren og han var plaget med sot.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers: