Lady H Startet 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2008 (redigert) Jeg vurderer å kjøpe ny båt, der har jeg valget og jeg skal velge "gammel" 340 HK yanmar eller av de nye med CR teknologi og 369 HK. Er det noen som har erfaring med disse. Jeg er klar over at 369 HK motoren bruker mindre drivstoff, men føler meg litt ubekvem med at den må ha strøm for å fungere. Er sotproblemet noe som kommer etter mye tomgangskjøring eller er dette et generelt problem. Jeg er klar over at motoren skal kjøres på full belastning etter en time på tomgang. Grunnen til at jeg er skeptisk til CR teknologien er salt og mye elektronikk- Redigert 9.Februar.2008 av Lady H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Da har du jo allerede svart på spørsmålet ditt føler du ubehag gir det mindre båtglede - ergo velger du den "gamle" motoren Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Den var kjapp og helt riktig. Men uansett når du skal selge, så er kjøperne stort sett int i dagens og ikke gårdagens teknologi. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Viknes 1030 Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 (redigert) Skal du kjøpe ny motor så har du ikke noe valg,340 hk er utgått. Redigert 8.Februar.2008 av nb870 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VHF Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Skal du kjøpe ny motor så har du ikke noe valg,340 hk er utgått. Hei var inne på Yanmars sider der står det om 6LYA-STP 340hk , er det denne dere sikter til. Det står nemlig ikke noe om at denne er utgått. Valg av motor er mavefølelse viktig,moderne eller ikke. Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
Viknes 1030 Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Hvis du tar en telefon til Yanmar Norge så får du til svar at den er utgått.Noen båtbyggere har kjøpt opp en del motorer,så de er fortsatt i omløp. Sitér dette innlegget Link to post
VHF Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Du har helt sikkert rett,men da bør Yanmar oppdatere nettsidene. Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
bjoris Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Hadde ikke vært i tvil, går for 369 og moderne teknologi. 340en soter en del, leste om en med Viknes 1030 og 340 som hadde problem med sot som kom inn bakfra under gange. Har selv hatt 222 hk og den sotet altfor mye... Vet ikke om det er like ille på 340en... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
FredB Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Har også en 340 i min viknes 900! den soter endel,men ikke plagsomt mye! men vet om flere viknes 1030 som plages med for mye sot fra samme type motor! hadde nok valgt 369 motoren hvis jeg skulle byttet! Sitér dette innlegget Link to post
Havbein Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Den gamle 340 er egenlig en 370hk og det er kun i Norge den selges som 340. Her har Yamnar Norge jukset litt og oppgitt effekt på aksling ikke svinghjul. I tillegg er den lettere enn den nye, men bruker nok litt mer drivstoff. Har selv en 340 i en Viksund 340 og har ikke problemer med sot. Dreiemoment er ca det sammen 1000nm på begge, men den nye har en litt flatere kurve på topp. Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Nå ser det jo ut som om 340 er utgått så da har du vel ikke noe valg. Selv ville jeg nok valg CR motoren selv om jeg måtte slepe en Scand Atlantic med denne motoren inn til Scand i fjor høst. Jeg spurte da servicemannen om det var en Volvo D6 siden den hadde stoppet men fikk til svar at det var en Yanmar 369 HK. ( Like lite eller mye tull med dem begge i følge han). Nå har vi en D4 - 300 Utskjelt på diverse fora men en fantastisk artig motor å kjøre. I tilegg går den en god del billigere enn vår gamle KAD. En kamerat hadde Viknes 1030 med 340 hesteren og han var plaget med sot. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.