Jump to content

ingefær mot sjøsyke

adanedehl

Recommended Posts

Jeg har også hørt dette. Det kan noen ganger være vanskelig å få tak i ingefær. Noen har god erfaring med lakris.

Mitt hoivedråd etter mange år på sjøen er å bruke Postafen 25 mg, gjerne 1 tab for barn og 2 tab for voksne. Man blir litt søvning, men svært sjelden sjøsyk.

Tabelettene er ikke harmfulle.

Jeg har også bra erfaring med Postafen.

Innvandrersjapper har gjerne ingefærsnacks. Ser ut som en 20-pakning sigaretter utenpå. Litt kvass ingefærsmak men ganske gode. Har dog ikke prøvd mot sjøsyke men har planer om det...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det er en stund siden jeg jobbet med ingefær-temaet, men er det slik at ingefær kan gi øket blod-trykk?

Det er godt dokumentert at lakkris kan øke blodtrykket - mener at bl.a. Astor opplevde dette.

Endel lakkrisprodusenter bruker vel ingefær som smakstilsetning. Det ville derfor være fint å få en faglig oppdatering omkring bruk av ingefær.

Postafen har gått gjennom ganske mange vitenskapelige tester og er relativt harmløs. Dette er utskriften fra Felleskatalogten:

postafen.jpg

Har en bekjent som sverger til ingefær.

Ihvertfall helt sikkert at han ikke blir sjøsyk. Hvorvidt ingefær har noe med saken å gjøre vites ikke.

Knekkebrød (eller annet fiberrikt for) virker. Når balansen begynner å gå i spinn slutter magen å jobbe maten videre i tarmene. Derfor kommer den opp igjen. Om man har rikelig med fiber innabords, så tvinger dette magen til å jobbe videre, og man blir ikke kvalm.

(Er ikke medisiner eller ernæringsfysiolog eller noe i nærheten, men dette er en del av pep-talken jeg holder for engstelig mannskap :smiley: )

En annen ting som kan anbefales er seigmenn. De smaker helt greit på vei opp igjen også.

Edited by surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Apoteket har egene ingefærtabeletter mot sjøsyke. vi prøvde dem i fjor, er ikke sikker på om det virker. Ellers synes jeg at scopoderm-plaster er kjekt av tre grunner:

tas ikke oralt: dvs. kan også gis til en som allererde er syk

Lang virkiningstid - 72 timer

Mindre bivirking med trøtthet (tror jeg)

For de aller fleste vil sjøsyke være et forbigående problem. Etter et par dager i rom sjø vil sjøsyken forsvinne. Det er forøvrig en fantastisk følelse når man igjen føler seg frisk og rask uavhengig av slingring og grov sjø. Når man først er over den kneiken holder det gjerne et år om man er på land før man på ny vil kunne føle sjøsyke den første tiden man er ombord. Om man får sjangsen kan man jo mønster på en liten ileluktene Skotsk ferskfisktråler for en 14 dagers tur på Rokaal vinterstid. Blir man ikke da kvit sjøsyken er man et håpløst individ. Snakker her av egen erfaring.

Kur mot oppkast og diare:

Rør ut 1 ts. ingefær oppi ett halvt glass vann og drikk, det hjelper!

Det smaker j**lig, men alternativet er jo enda verre :puke:

Om det hjelper på sjøsyke har jeg aldri kommet på å teste ut.

......og der kom spirit meg i forkjøpet :blush:

Edited by Hafrsfjord (see edit history)