Jump to content

Reell lengde på Scand Baltic?


Ojda

Recommended Posts

Pløyer ofte finn, og det er en ting jeg har hengt meg opp i.

Nemlig Scand Baltic og oppgitt lengde på båten.

Den averteres både som 29 - 30 - 31 og 32 fot.

Mitt spørsmål er om det er skjedd en forlengelse

av skråget, eller om det kun er påbygg (nebb og badeplattform)

som har skjylden for de ekstra fotene.

Ellers en fin båt, men jeg synes de ser størrelsesmessig

veldig like ut.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Kan ikke du kjære Mix innføre en internasjonal standard om hvordan en båtlengde skal måles? Slik at det overhodet ikke finnes tvil i noen bukt, vik eller gjestehavn i hele verden, om hvilken havneavgift som skal avkreves.

 

For meg spiller det ingen rolle om en båt heter Scand 29 Baltic, eller Scand 1356 de Lux supercampercruiser. Så lenge den er nimeterogsekstiåttecentimeter lang.

 

(mitt bidrag: LOA!)

Link to post
Share on other sites

det er vel noe mere riktig ( i mine øyne ) og ærlig og skrive 29 fot som er netto skroglengde.. å legge til to tre fot fordi noen har tatt seg bryet å støpe innbadeplattform osv , gjor ikke selve båten lenger.. baltic er og vil altid være etter de flestes syn tror jeg 29 fot..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det er nok desverre ikke bare Scand som oppgis med slike avvikende mål. Har selv nettopp solgt en Fjord 880 - som ja er 8,8 m/29 fot målt i VANNLINJE. Totalt avhengig av baugspyd eller ikke, og type badeplattform/størrelse kan nok totaltlengde på en Fjord 880 strekkes til både 30 og 31 fot.

 

Det som dog ofte forvirrer (og irriterer) er at eks. denne båten alltid har vært ansett som en 29`foter - (riktignok med svært god plassutnyttelse) - men at enkelte selgere prøver å "overdimensjonere" båten når en skal selge. (Salg av båter over 30 fot har vel "gått litt mer unna" de siste år, kontra de like under 30 ? ) De siste 5-10 år har jo også målemetodene og produsentenes salgsfremmende tiltak gjort at en mer og mer har gått fra "vannliinje-mål" til total-lengde. .. av samme grunn ??

 

Men dobbeltmoralen er vel at når en skal betale havneavgift o.l. brukes vannlinjemål - men når en skal skryte litt til naboen - eller eks. selge, bruker en totallenge? Når Finn.no nå også har skilt søkebegrepene der skillet går

fra ... T.O.M 29 fot eller FRA 30 til -- tror jeg nok at mange selgere av båter i "grenseskillet" oftest vil "skryte" på seg noen fot ??? :nono:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Det er nok desverre ikke bare Scand som oppgis med slike avvikende mål.

Å hevde at Scand opererer med avvikende mål er da ikke riktig. Scand 29 Baltic er en av de største 29-foterne på markedet. De sier at den er 29 fot, og at den har LOA på 9,68. Er det avvikende mål? LOA _skal_ oppgis, og er det retningsgivende i mange sammenhenger.

 

Når man så skal selge sin brukte Scand på Finn, så er en av de første feltene man skal fylle inn, lengde på båten oppgitt i det metriske system. Når man så gjør dette, kommer 32 fot opp automatisk. Å endre dette vil bli feil. Skal du eksempelvis se om du har plass til båten din i havna, så hjelper det lite å vite hva den måler i vannlinjen.

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mye psykologi i dette. Scan har vært en ambassadør for dette når man ser på Atlantic. Den har altid vært en 32 fot, men de siste modeller er kalt 3500. Ingen har vel sagt at den er 35 fot, men det ligger litt i luften at Scand ønsker at den skal opfattes som en 35 foter. Når det gjelder båtlangder har jo dette fenomenet bredt om seg først og fremst fordi man startet med store støpte badeplatformer, dernest ble disse badeplatformene integrert i skroget og da økte jo faktisk skroglengden på noen båter. Dette med om den integrerte badeplatformen "henger i løse luften" eller om den er en forlengelse av den bærende bunnen i skroget avgjør jo om dette er skroglengde eller totallengde. Forvirringen blir stor, men ved besiktigelse må jo folk gjøre seg opp en mening uansett, for meg så har tallene mest betydning ved beregning av bryggeleie. På min båt står det Fjord 880 på siden og det skulle bli 29,04 Fot ! (litt usikker på om disse meterne er reelle da båten faktisk har samme dimensjoner/skrog som Wikingboat 28)

Forøvrig så er jo Scand sine SKROGLENGDER: 27 fot(Nordic/Adriatic), 29 fot(Baltic) og 32 fot(Atlantic)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Scand 3500 er flotte båter, ingen ting å si på det, men legg en av dem ved siden av en Fairline eller princess på 35 fot, så ser du fort hvor mye 3 fot faktisk gjør med størrelsen.

 

Det samme skjer innen seilbåtverden. Jeanneau Sun Odyssey 37(2003) har en skroglengde som er 93 cm, dvs 3 fot kortere enn en Bavaria 38AC(2003). Årsaken til forskjellen er måten de 2 har valgt å måle på. Bavaria måler her skroget, og runder her romslig nedover, mens Jeanneau måler båtens total lengde. Det er altså ingen svindel ute og går, men vi har en tendens til å være veldig opptatt av fot, og ganske mange produsenter gir oss fot hvis det er det vi vil ha. Jeanneau oppgir i brosjyren sin at det er total lengden det er snakk om, så de har alt på det rene.

 

Folk ser båten, liker båten, kjøper båten, men jeg er samtidig rimelig overbevist om at fot selger, så scand vet nok hva de driver med. Kanskje burde det vært noen standarder for måling av størrelser på båter. Da kunne alle sett hva som er hva.

 

Men nå er ikke fot alene det som gjør en båt stor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Baltic 29 og har i båthavna ligget ved siden av en Skilsø 33 Arctic. Eier av Skilsø kunne ikke skjønne denne forskjellen i fot siden de virket ganske like. Skilsø 33 var nok 1 fot større. Det er nok Scand som holder på sin gamle produkt navn og legger ikke på når det gjelder fot. Men det er vel riktig å oppgi total lengde i meter ende til ende så kan man vurdere selv. Hvis man tar total lengde så blir Baltic 32 fot.

Om jeg da har en båt som er 29 eller 32 for kan man lure på. :crazy:

Når jeg skal betale i en gjestehavn så er den garantert 29 fot , når det er størrelsen som teller så er den 32 og vel så det. :wink:

Link to post
Share on other sites

Vel, Skilsø 33 er også en båt som har litt "optimistisk" størrelse. Der startet det med en støpt badeplatform som siden ble integrert...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

det er vel noe mere riktig ( i mine øyne ) og ærlig og skrive 29 fot som er netto skroglengde.. å legge til to tre fot fordi noen har tatt seg bryet å støpe innbadeplattform osv , gjor ikke selve båten lenger.. baltic er og vil altid være etter de flestes syn tror jeg 29 fot..

 

 

Enig med hifo.

For meg er Scand Baltic 29 fot, men det er da ikke noe å være flau over? Den er en av de tøffeste 29-foterne på markedet!

 

 

Det blir litt som beregning av boareal i hus/leiligheter. Hvis badeplattfor eller baugspyd er av betydlig størrelse, og faktisk kan brukes til mer enn bare å stå på (les: balkong), virker det derimot realistisk å innkludere de i målene.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har lyst til å legge til at største bredde på Balticen er 3.28 meter. Jeg har hatt denne båten tidligere og omtalte den alltid som 29 foter. Dette ga fordeler når det gjaldt havneavgifter. Noe av det spesielle med båten er den store bredden og omfanget både i akterkabinen og forkabinen. Ulempen er den vanskelige ombordstigningen. Dette gjelder også Atlanticen - som er et skip i forhold til Balticen. Jeg er fremdeles svært glad i Balticken, og enda gladere i Atlanticen. Det er mulig å få et innsteg og utsteg i syrefast stål som gjør at det er lettere å komme ombord og å stige ut.

Link to post
Share on other sites

netto båtlengde.. feks 29 baltic.. sier så mye MER om hvor stor plass der er i båten innvendig enn totallengden på båten.. loa . derfor burde man \alle bruke den , istedet for disse skryte fota som er mere vanskelige å samenligne utan at man er fysisk i båten.. sammenligne to bruttomålte båter sier ikke så veldig mye om hvor stor den "egentlig" er..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det er nok desverre ikke bare Scand som oppgis med slike avvikende mål. Har selv nettopp solgt en Fjord 880 - som ja er 8,8 m/29 fot målt i VANNLINJE. Totalt avhengig av baugspyd eller ikke, og type badeplattform/størrelse kan nok totaltlengde på en Fjord 880 strekkes til både 30 og 31 fot.

 

Man må vel skille mellom lengde vannlinje og skroglengde.

 

LOA = Lengde over alt (med eller uten utstikkende "pynt" ? Trolig uten på eldre båter iallefall)

LVL = Lengde vannlinjen (i rett linje eller inntil skrogformen ? )

 

Fjord 880 er veritas sertifisert med LOA 8,8 meter, altså ca 29 fot (med USA-fot lik 30,5 cm, Imidlertid er en norsk fot 31,4 cm men det er jo en annen sak).

Min Windy 27 er veritas sertifisert med LOA 8,26 meter, altså eksakt 27 fot.

Ingen av båtene har påstøpte utstikk, spyd eller integrert badeplattform.

 

http://boat.no/veritas/sertifis.htm

 

LVL er som regel ca bortimot 1 meter mindre enn LOA på denne båt størrelsen, så da må den jo være målt i rett linje langs båtlengden.

Versågod å bli klok :wink: mere info her http://www.ivt.ntnu.no/imt/courses/tmr4100/KAP%205.pdf

 

Fjord 930 er vel en 880 med påstøpt baugspyd ?

85_-1748441726.jpg56_1200742281882.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

http://orakelet.info/13445

 

"Vanligvis blir tommer (inch) og fot (feet) oppgitt etter amerikansk/britisk standard. En amerikansk tomme er lik 2,54 centimeter. En fot (feet) blir da 30,48 cm.

Fra gammelt av ble også fot og tommer benyttet i Norge, men disse enhetene er nå lite eller ikke brukt. Norske tommer og fot har ikke samme standard (eller lengde) som de amerikanske. En norsk tomme er lik 2,615 cm. En norsk fot er 31,38 cm."

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at scand 29 blir 32 fot er reglene til EU.

da skal båten måles fra den ene enden til den andre. 9.68meter.

men hvis du bolter fast en badeplattform bakpå så regnes ikke denne med.

er den derimot fast støypt, så er den endel av båten totale lengde.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...