Ojda Startet 8.Februar.2008 Del på Facebook Startet 8.Februar.2008 Pløyer ofte finn, og det er en ting jeg har hengt meg opp i. Nemlig Scand Baltic og oppgitt lengde på båten. Den averteres både som 29 - 30 - 31 og 32 fot. Mitt spørsmål er om det er skjedd en forlengelse av skråget, eller om det kun er påbygg (nebb og badeplattform) som har skjylden for de ekstra fotene. Ellers en fin båt, men jeg synes de ser størrelsesmessig veldig like ut. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
camilie Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 Hei Totallengden er 9.68 og det har den vært i alle år med badeålattform og baugspyd. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 Ok. Du vet ikke tilfeldigvis hva netto båtlengde er? Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Ben Sin Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 (redigert) 9,68 meter. Du kan eventuelt kappe av det du ønsker i begge ender. Lengden oppgitt i fot blir vel rundt 31,7. Du kan lese mer om denne bølgeprodusenten her. Redigert 8.Februar.2008 av Ben Sin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 Da jeg la min for salg kom 32 fot opp automatisk når jeg la inn LOA som er 9,68. Tror den er en liten meter mindre i vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 En Baltic har skroglengde på 873cm. Faktisk i underkant av 29 fot. Det har gått inflasjon i båtføtter. Båtføtter idag blir jo ofte beregnet i totallengde med badeplattform og baugspyd. Bare juks og fanteri. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 Kan ikke du kjære Mix innføre en internasjonal standard om hvordan en båtlengde skal måles? Slik at det overhodet ikke finnes tvil i noen bukt, vik eller gjestehavn i hele verden, om hvilken havneavgift som skal avkreves. For meg spiller det ingen rolle om en båt heter Scand 29 Baltic, eller Scand 1356 de Lux supercampercruiser. Så lenge den er nimeterogsekstiåttecentimeter lang. (mitt bidrag: LOA!) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 det er vel noe mere riktig ( i mine øyne ) og ærlig og skrive 29 fot som er netto skroglengde.. å legge til to tre fot fordi noen har tatt seg bryet å støpe innbadeplattform osv , gjor ikke selve båten lenger.. baltic er og vil altid være etter de flestes syn tror jeg 29 fot.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bonita I Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 Det er nok desverre ikke bare Scand som oppgis med slike avvikende mål. Har selv nettopp solgt en Fjord 880 - som ja er 8,8 m/29 fot målt i VANNLINJE. Totalt avhengig av baugspyd eller ikke, og type badeplattform/størrelse kan nok totaltlengde på en Fjord 880 strekkes til både 30 og 31 fot. Det som dog ofte forvirrer (og irriterer) er at eks. denne båten alltid har vært ansett som en 29`foter - (riktignok med svært god plassutnyttelse) - men at enkelte selgere prøver å "overdimensjonere" båten når en skal selge. (Salg av båter over 30 fot har vel "gått litt mer unna" de siste år, kontra de like under 30 ? ) De siste 5-10 år har jo også målemetodene og produsentenes salgsfremmende tiltak gjort at en mer og mer har gått fra "vannliinje-mål" til total-lengde. .. av samme grunn ?? Men dobbeltmoralen er vel at når en skal betale havneavgift o.l. brukes vannlinjemål - men når en skal skryte litt til naboen - eller eks. selge, bruker en totallenge? Når Finn.no nå også har skilt søkebegrepene der skillet går fra ... T.O.M 29 fot eller FRA 30 til -- tror jeg nok at mange selgere av båter i "grenseskillet" oftest vil "skryte" på seg noen fot ??? :nono: Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Akult Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 (redigert) Det er nok desverre ikke bare Scand som oppgis med slike avvikende mål. Å hevde at Scand opererer med avvikende mål er da ikke riktig. Scand 29 Baltic er en av de største 29-foterne på markedet. De sier at den er 29 fot, og at den har LOA på 9,68. Er det avvikende mål? LOA _skal_ oppgis, og er det retningsgivende i mange sammenhenger. Når man så skal selge sin brukte Scand på Finn, så er en av de første feltene man skal fylle inn, lengde på båten oppgitt i det metriske system. Når man så gjør dette, kommer 32 fot opp automatisk. Å endre dette vil bli feil. Skal du eksempelvis se om du har plass til båten din i havna, så hjelper det lite å vite hva den måler i vannlinjen. Redigert 9.Februar.2008 av Akult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Det er mye psykologi i dette. Scan har vært en ambassadør for dette når man ser på Atlantic. Den har altid vært en 32 fot, men de siste modeller er kalt 3500. Ingen har vel sagt at den er 35 fot, men det ligger litt i luften at Scand ønsker at den skal opfattes som en 35 foter. Når det gjelder båtlangder har jo dette fenomenet bredt om seg først og fremst fordi man startet med store støpte badeplatformer, dernest ble disse badeplatformene integrert i skroget og da økte jo faktisk skroglengden på noen båter. Dette med om den integrerte badeplatformen "henger i løse luften" eller om den er en forlengelse av den bærende bunnen i skroget avgjør jo om dette er skroglengde eller totallengde. Forvirringen blir stor, men ved besiktigelse må jo folk gjøre seg opp en mening uansett, for meg så har tallene mest betydning ved beregning av bryggeleie. På min båt står det Fjord 880 på siden og det skulle bli 29,04 Fot ! (litt usikker på om disse meterne er reelle da båten faktisk har samme dimensjoner/skrog som Wikingboat 28) Forøvrig så er jo Scand sine SKROGLENGDER: 27 fot(Nordic/Adriatic), 29 fot(Baltic) og 32 fot(Atlantic) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Seiljåtten Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Scand 3500 er flotte båter, ingen ting å si på det, men legg en av dem ved siden av en Fairline eller princess på 35 fot, så ser du fort hvor mye 3 fot faktisk gjør med størrelsen. Det samme skjer innen seilbåtverden. Jeanneau Sun Odyssey 37(2003) har en skroglengde som er 93 cm, dvs 3 fot kortere enn en Bavaria 38AC(2003). Årsaken til forskjellen er måten de 2 har valgt å måle på. Bavaria måler her skroget, og runder her romslig nedover, mens Jeanneau måler båtens total lengde. Det er altså ingen svindel ute og går, men vi har en tendens til å være veldig opptatt av fot, og ganske mange produsenter gir oss fot hvis det er det vi vil ha. Jeanneau oppgir i brosjyren sin at det er total lengden det er snakk om, så de har alt på det rene. Folk ser båten, liker båten, kjøper båten, men jeg er samtidig rimelig overbevist om at fot selger, så scand vet nok hva de driver med. Kanskje burde det vært noen standarder for måling av størrelser på båter. Da kunne alle sett hva som er hva. Men nå er ikke fot alene det som gjør en båt stor. Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Jeg har en Baltic 29 og har i båthavna ligget ved siden av en Skilsø 33 Arctic. Eier av Skilsø kunne ikke skjønne denne forskjellen i fot siden de virket ganske like. Skilsø 33 var nok 1 fot større. Det er nok Scand som holder på sin gamle produkt navn og legger ikke på når det gjelder fot. Men det er vel riktig å oppgi total lengde i meter ende til ende så kan man vurdere selv. Hvis man tar total lengde så blir Baltic 32 fot. Om jeg da har en båt som er 29 eller 32 for kan man lure på. Når jeg skal betale i en gjestehavn så er den garantert 29 fot , når det er størrelsen som teller så er den 32 og vel så det. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Vel, Skilsø 33 er også en båt som har litt "optimistisk" størrelse. Der startet det med en støpt badeplatform som siden ble integrert... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kosmix Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 det er vel noe mere riktig ( i mine øyne ) og ærlig og skrive 29 fot som er netto skroglengde.. å legge til to tre fot fordi noen har tatt seg bryet å støpe innbadeplattform osv , gjor ikke selve båten lenger.. baltic er og vil altid være etter de flestes syn tror jeg 29 fot.. Enig med hifo. For meg er Scand Baltic 29 fot, men det er da ikke noe å være flau over? Den er en av de tøffeste 29-foterne på markedet! Det blir litt som beregning av boareal i hus/leiligheter. Hvis badeplattfor eller baugspyd er av betydlig størrelse, og faktisk kan brukes til mer enn bare å stå på (les: balkong), virker det derimot realistisk å innkludere de i målene. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
roaldbj Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Jeg har lyst til å legge til at største bredde på Balticen er 3.28 meter. Jeg har hatt denne båten tidligere og omtalte den alltid som 29 foter. Dette ga fordeler når det gjaldt havneavgifter. Noe av det spesielle med båten er den store bredden og omfanget både i akterkabinen og forkabinen. Ulempen er den vanskelige ombordstigningen. Dette gjelder også Atlanticen - som er et skip i forhold til Balticen. Jeg er fremdeles svært glad i Balticken, og enda gladere i Atlanticen. Det er mulig å få et innsteg og utsteg i syrefast stål som gjør at det er lettere å komme ombord og å stige ut. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Mener at båtens lengde bør oppgis som total lengde fra badeplattform til tuppen av baugspyd, dersom alle gjorde dette slapp vi slike diskusjoner. PS! Hvorfor bruker vi fortsatt fot som båtlengde når alt annet går i det metriske systemet??? Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
hifo Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 netto båtlengde.. feks 29 baltic.. sier så mye MER om hvor stor plass der er i båten innvendig enn totallengden på båten.. loa . derfor burde man \alle bruke den , istedet for disse skryte fota som er mere vanskelige å samenligne utan at man er fysisk i båten.. sammenligne to bruttomålte båter sier ikke så veldig mye om hvor stor den "egentlig" er.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Teerex Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 (redigert) Det er nok desverre ikke bare Scand som oppgis med slike avvikende mål. Har selv nettopp solgt en Fjord 880 - som ja er 8,8 m/29 fot målt i VANNLINJE. Totalt avhengig av baugspyd eller ikke, og type badeplattform/størrelse kan nok totaltlengde på en Fjord 880 strekkes til både 30 og 31 fot. Man må vel skille mellom lengde vannlinje og skroglengde. LOA = Lengde over alt (med eller uten utstikkende "pynt" ? Trolig uten på eldre båter iallefall) LVL = Lengde vannlinjen (i rett linje eller inntil skrogformen ? ) Fjord 880 er veritas sertifisert med LOA 8,8 meter, altså ca 29 fot (med USA-fot lik 30,5 cm, Imidlertid er en norsk fot 31,4 cm men det er jo en annen sak). Min Windy 27 er veritas sertifisert med LOA 8,26 meter, altså eksakt 27 fot. Ingen av båtene har påstøpte utstikk, spyd eller integrert badeplattform. http://boat.no/veritas/sertifis.htm LVL er som regel ca bortimot 1 meter mindre enn LOA på denne båt størrelsen, så da må den jo være målt i rett linje langs båtlengden. Versågod å bli klok mere info her http://www.ivt.ntnu.no/imt/courses/tmr4100/KAP%205.pdf Fjord 930 er vel en 880 med påstøpt baugspyd ? Redigert 9.Februar.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Akult Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 En norsk fot er 30,48 cm. Jeg anser hverken baugspyd eller badeplattform som pynt. De er meget nyttige begge deler. LOA er interessant. Er det LVL eller LOA som er interessant ift. om man må ha D5L? Altså føre en båt over 15 meter... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 http://orakelet.info/13445 "Vanligvis blir tommer (inch) og fot (feet) oppgitt etter amerikansk/britisk standard. En amerikansk tomme er lik 2,54 centimeter. En fot (feet) blir da 30,48 cm. Fra gammelt av ble også fot og tommer benyttet i Norge, men disse enhetene er nå lite eller ikke brukt. Norske tommer og fot har ikke samme standard (eller lengde) som de amerikanske. En norsk tomme er lik 2,615 cm. En norsk fot er 31,38 cm." Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mix Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Er det LVL eller LOA som er interessant ift. om man må ha D5L? Altså føre en båt over 15 meter... Det er faktisk skroglengde, length hull som er relevant i forhold til D5L. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 skulle se på en skarpnes 9100 en gang, må si jeg ble skuffa når jeg hadde kjørt fra lillesand til notoden. skulle se på en 30 foter jeg, men båten var jo ikke mer en 26. eller no sånt. uansett itteliten Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 (redigert) Grunnen til at scand 29 blir 32 fot er reglene til EU. da skal båten måles fra den ene enden til den andre. 9.68meter. men hvis du bolter fast en badeplattform bakpå så regnes ikke denne med. er den derimot fast støypt, så er den endel av båten totale lengde. Redigert 10.Februar.2008 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Blue_Dragon Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Jeg tror de fleste som kjøper båt er klar over reel lengde og skroglengde. Det er jo ikek tvil om at Scand baltic er mye båt for pengene. Derfor er den også en av Norges mest solgte med over 1000stk produsert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.