Jump to content

Farget plexiglass til luker og vinduer

Runner

Recommended Posts

Etter noen år er plexiglassrutene i min Maxi Fenix slitt og to er sprukket etter røff behandling.

Jeg har vært på leting i hele Østlands-området, men alt jeg fant var vanlig sotfarget grå.

Etter litt detektivarbeid har jeg funnet produsenten som Maxi/Nimbus benytter til plexiglassrutene i de nye båtene. ESSÅ plast i Gøteborg. Jeg har også funnet at Plastkomponenter AS kan lage luker og vinduer i dette materialet.

Fargen er en lekker blågrønn farge, tykkelse 10mm. Fordelen er at denne fargen blir litt triveligere enn standard sotfarget. F.eks vil himmelen alltid se blå ut, selv i overskyet vær.

Hvis det er flere enn meg som ønsker slikt plexiglass, kan vi gå sammen og bestille. Det må ikke nødvendigvis være like deler. Men jo mere vi bestiller jo billigere blir det. Selv har jeg tenkt å bytte alle luker og vinduer på min Fenix.

Har fått tilbakemeldinger fra et par stykker som er interessert. Men det er plass til flere som ønsker seg litt friskere og moderne farger på vinduene og luka.

Send meg en mail innen 1. mars, og du er med. Priser regnes pr kvadrat og blir nok noe mer enn for en vanlig sotfarget plexiglass. Eksempelvis Ca 1000 - 1500 for en luke. Vinduer noe mer, avhengig av størrelse. Du må lage maler selv, evt sende inn dine gamle vinduer til Plastkomponenter AS.

OBS! dette er ikke noe jeg tar fortjeneste på selv.

Vv å maile meg på sven@wirsching.net hvis du er interessert.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Med Plexi mener du da "Vanlig" plexi??

Ville heller brukt Lexan eller et annet navn Polycarbonat.. Tåler solen og sjøen 10 ganger bedre.. Fåes også i ripefri utgave.. Dyr = JA men kan til gjengjeld bøyes i en plateknekke uten å sprikke..

Har testet med 4 mm og vi knekte den 180 grader uten sprekker

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Ville heller brukt Lexan eller et annet navn Polycarbonat.. Tåler solen og sjøen 10 ganger bedre..

Har testet med 4 mm og vi knekte den 180 grader uten sprekker

En god leveregel når man opererer på netsteder som dette er at har man ikke greie på ting så  lar men heller være å uttale seg.

Polycarbonat er feil valg for anvendelse i båt hvis delen

1) Blir eksponert  for vedvarende sollys

2) Blir liggende under varig belastning

3) Kommer i hyppig kontakt med kjemikalier

Plexi (PMMA) er her et langt bedre valg. Materialets UV bestandighet er av de beste som er å oppdrive i denne gruppen plaster. (amorfe konstruksjonsplaster) Prisen på de to materialene er omlag det samme.

Ellers er det riktig som det blir hevdet at PC kan bøyes i kald tilstand. Vær dog oppmerksom på at en kaldformet PC detalj får innebygde spenninger som vil løses ut (sprekke) i kontakt med kjemikalier.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Sjekk hva som blir brukt til Vestermaran båtene som blir lagd her på Vestlandet da..

Plexi er en fellesbenevnelse for "Plast Glass"

Du har Akryl som som oftest bare blir kalt Plexi. Og du har polycarbonat..

Produkt katalogen eg så i hos min lokale glassmester stod det at polycarbonat hadde meget gode solbestandighets egenskaper og ville vare i mangen år lengre enn akryl..

Så det så

MVH John Inge Nordfonn

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...