Jump to content

Marsjturtall TAMD41P?


Pelle Parafin

Recommended Posts

Det er ganske vanlig å oppgi minus 200 rpm. som ok for konstant belastning.

 

Men det betinger at man ved fullt pådrag faktisk får max turtall motoren er oppgitt til. Greier du ikke det er propellen feil, og forholdet blir ikke det samme. Motoren sliter mer og du må da trekke fra mer enn 200 rpm.

 

Personlig har jeg ikke hjerte til å kjøre en motor så hard. Jeg trekker fra 5-600 rpm, noe som tilsvarer ca. 15% hvis man har 3800 som max.

Link to post
Share on other sites

Det er ganske vanlig å oppgi minus 200 rpm. som ok for konstant belastning.

 

Men det betinger at man ved fullt pådrag faktisk får max turtall motoren er oppgitt til. Greier du ikke det er propellen feil, og forholdet blir ikke det samme. Motoren sliter mer og du må da trekke fra mer enn 200 rpm.

 

Personlig har jeg ikke hjerte til å kjøre en motor så hard. Jeg trekker fra 5-600 rpm, noe som tilsvarer ca. 15% hvis man har 3800 som max.

 

Har og hørt tidligere, at 200 rpm. av fullt er ok som konstant belastning.Synes det er litt "tøff" behandling så jeg kjører på3-3100 rpm. (3700 på fullt)da "summer" den

fint. Der tror jeg vi er enig.

Link to post
Share on other sites

VP oppgir max turtall på TAMD 41 til 3800 RPM, og her er svaret jeg fikk på spørsmål om hva som er mest økonomisk RPM og hva som er maks RPM over lengre tid. Båten er en NIMBUS 3003 på i overkant av 4 tonn.

 

Förutsatt att båten väger 4 ton, så ligger det optimala varvtalet på 3500 rpm. Farten blir då ca: 20 knop, och förbrukningen ca: 1.75 l/Nmil. Penta rekomenderar att man sänker varvtalet 200 rpm från max. varvtal, vid kontinuerlig drift.

 

MVH

Kito

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...