Pelle Parafin Startet 9.Februar.2008 Del på Facebook Startet 9.Februar.2008 Hvilket turtall kan jeg kjøre på konstant ,med en tamd41p(193 hk) som har 3700 på fullt ? Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Ifølge instruksjonsboken så skal du trekke av 200 o/min ved konstant belasting. Jeg føler at beste turtallet på min motor er 3000 o/min, da summer den fint. Sitér dette innlegget Link to post
snøgg Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Har snakket med erfarne Volvo Penta mekanikere om dette og de sier at 10% ned fra max turtallet du klarer å oppnå på din motor er det turtallet motoren kan kjøres med over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Det er ganske vanlig å oppgi minus 200 rpm. som ok for konstant belastning. Men det betinger at man ved fullt pådrag faktisk får max turtall motoren er oppgitt til. Greier du ikke det er propellen feil, og forholdet blir ikke det samme. Motoren sliter mer og du må da trekke fra mer enn 200 rpm. Personlig har jeg ikke hjerte til å kjøre en motor så hard. Jeg trekker fra 5-600 rpm, noe som tilsvarer ca. 15% hvis man har 3800 som max. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 11.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Det er ganske vanlig å oppgi minus 200 rpm. som ok for konstant belastning. Men det betinger at man ved fullt pådrag faktisk får max turtall motoren er oppgitt til. Greier du ikke det er propellen feil, og forholdet blir ikke det samme. Motoren sliter mer og du må da trekke fra mer enn 200 rpm. Personlig har jeg ikke hjerte til å kjøre en motor så hard. Jeg trekker fra 5-600 rpm, noe som tilsvarer ca. 15% hvis man har 3800 som max. Har og hørt tidligere, at 200 rpm. av fullt er ok som konstant belastning.Synes det er litt "tøff" behandling så jeg kjører på3-3100 rpm. (3700 på fullt)da "summer" den fint. Der tror jeg vi er enig. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Trekk av et sted mellom 2 og 400 rpm, kjør båt og vær glad. Er ikke vits i å gjøre mer hokkus pokkus av dette enn nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 VP oppgir max turtall på TAMD 41 til 3800 RPM, og her er svaret jeg fikk på spørsmål om hva som er mest økonomisk RPM og hva som er maks RPM over lengre tid. Båten er en NIMBUS 3003 på i overkant av 4 tonn. Förutsatt att båten väger 4 ton, så ligger det optimala varvtalet på 3500 rpm. Farten blir då ca: 20 knop, och förbrukningen ca: 1.75 l/Nmil. Penta rekomenderar att man sänker varvtalet 200 rpm från max. varvtal, vid kontinuerlig drift. MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.