Jump to content

Vetusen på plass.


Kotnes

Recommended Posts

Så var endelig Vetusen på plass i rommet sitt. :smiley: Det var ikke bare smakk smakk så var den på plass. Endel forskjell på Yanmar 3 syl og Vetus 4 syl. Måtte heise opp roraksel da vetusen ikke går like langt ned i rommet pga litt bredere ved starter. Flytting av eksosslange på motor fra styrbord til babord og legge inn en skjøt på 25 cm. Kjøpe nye og lengre kabler til gass og gear da Vetusen har kabler bakfra og Yanmar forfra. Bytte klemflens selvfølgelig. Dieselslanger og vannintak omtrent på samme sted så det gikk greit. Måtte flytte fremre motorfester 8,5 cm frem men i bredden var det likt. Faktisk så ble det romsligere rundt motor nå selv med en sylinder til. Vetusen har også 9 hk mer enn Yanmar så nå har jeg 42 hk. Den veier også borti 100 kg mindre så ting har skjedd på 24 år. Prøvestartet i stad og den gikk med en gang. Sikkert mye takket være elektrisk dieselpumpe som er orginalt. Måtte også lage hull i tanken å montere dieselretur. Det var det ikke på Yanmarn. Nå ser jeg atter frem mot sommer og mindre vibrasjoner i båten. Kansje farten øker 1 eller 2 knop men det er underordnet. Synes også det var veldig dyp brumming i eksosen fra Yanmar så jeg er spent hvordan Vetusen låter. Bruker samme potte. Må nesten nevne at jeg har hatt 2 båter med Yanmar og aldri hatt noe tull så det er i mine øyne noe av det beste du får til båt. Håper den nye svarer til forventningene. Hører gjerne fra noen med Vetus.                                                 Bilde

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

En lekker gul sak du har der nede i "bingen" sin, Kotnes! Og så blankt og rent - nyt dette! Selv er jeg bare misunnelig!  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:lol: Gratulerer med ny motor. Har du beholdt aksel og propell fra tidligere ? . Hvordan er motorer rettet opp ?

Propell og aksel er beholdt. Litt annen gearing på denne kassa så jeg tror jeg er ganske nærme på propellen selv med litt mer hester. Hvis ikke er det jo mange som lager nye til en hyggelig pris. :lol: Det fulgte med nye motorfester til motor så de ble satt på plass og så var det å måle vinkel på aksel og skru motor opp og ned til det stemte sideveis og i lengderetning. Smarting han som fant på at det skal være mutter over og under brakettene fra motor. Mye jobb men nå dytter jeg bare på propakselen så glir klemflensen rett på plass på kassa.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Kotnes,

 

Er det en Hanto 24 du har?? Syntes det var no kjent med "møblementet" på sidene og størrelsen på motorkass.

:sailing:

Det er en Hanto 24 ja. Møblementet på sidene er nok bare litt likt orginal for det har jeg lagd selv. Noe du hadde sett hvis bildet hadde vist mer av skapene. Motorkassen er lik ja. Var ikke så lett å endre den men har iallfall byttet alt av treverk.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Det er en Hanto 24 ja. Møblementet på sidene er nok bare litt likt orginal for det har jeg lagd selv. Noe du hadde sett hvis bildet hadde vist mer av skapene. Motorkassen er lik ja. Var ikke så lett å endre den men har iallfall byttet alt av treverk.

 

Har samme type skaper jeg i min, den var nok halvfabrikat fra børjan, jeg har hatt Hanto`n i   3 1/2 år bare jeg, har 4.107 Perkins i min som har gått ca.150 timer etter total overhaling fin motor. :nonod:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

:nonod:

 

Hei,

 

Bare henger meg på grattulasjonenene!

 

Det er vakkert å se et slikt motorrom. Det er så mange "reir" med rust og møkk!

 

En så ny sak lukter sansynligvis bare klorgass og man ser vel ikke engang en strime av røyk.

 

 

Lykke til med ny motor!

 

 

Hiulsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Har samme type skaper jeg i min, den var nok halvfabrikat fra børjan, jeg har hatt Hanto`n i   3 1/2 år bare jeg, har 4.107 Perkins i min som har gått ca.150 timer etter total overhaling fin motor. :headbang:

Vil tippe at dine skap går helt ut til skrogveggen på begge sider. Det gjør ikke mine så jeg putter campingstoler og bord mellom skap og skrog. Mine skap er også like store og ikke slik jeg har sett på alle Hanto'r at skapet på babord side er lenger. Lagde all innredning etter mitt eget hode og ikke tegninger som det gjerne følger med til halvfabrikat. Lagde alt fra børjan av i fjor våres.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny motor! Lekkert!

Har ikke erfaring med Vetus, men har hatt en Sabb Mitsubishi i en Joda snekke tidligere.

Denne ligna fælt på din, bare den var malt blå. Vet du om din er basert på Mitsubishi den også? Jeg var ihvertfall veldig fornøyd med motoren, har bare lovord å si om den, aldri problem av noe slag.

Jepp. Den er basert på Mitsubishi. Godt å høre at du var fornøyd. Alltid spennende med noe nytt. Takker for all ros til alle. Blir aldrig for gammel til å ta imot det.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Svogeren byttet ut sin 2 syl. Yanmar med tilsvarende maskin for et par år siden. Det ble en ny æra om bord. Isteden for at alt ristet og skramlet ble det en fin "brumling" . Støyen blir du aldri kvitt, men allikavell en STOR bedring.

Lykke til.......

:headbang:

 

Nå da støen ble borte,...... dukket det opp andre lyder !!!!!!!!!!!! :cryin: :cryin: :lol:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Vil tippe at dine skap går helt ut til skrogveggen på begge sider. Det gjør ikke mine så jeg putter campingstoler og bord mellom skap og skrog. Mine skap er også like store og ikke slik jeg har sett på alle Hanto'r at skapet på babord side er lenger. Lagde all innredning etter mitt eget hode og ikke tegninger som det gjerne følger med til halvfabrikat. Lagde alt fra børjan av i fjor våres.

 

Riktig det Kotnes, er i grunn fornøyd som det er det er jo bare jeg og sjefsmatrona som er på vannet, og mye er jeg alene også så vi har plass nok. Stoler legger jeg i mittgangen i kabinen har oppredde senger på hver side og en plate over halve mittgangen som vi bruker som et lite bord.

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med med motoren paa plass, naa er det bare a vente paa sol og sommer saa vi kommer oss paa tur.Ser det er fortsatt snoe der hjemme haaper den blir borte til vi kommer hjem, tar da siste rest paa baatpussen foer soesetting. I mens har vi en forsmak paa sommeren her i Thailand  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med med motoren paa plass, naa er det bare a vente paa sol og sommer saa vi kommer oss paa tur.Ser det er fortsatt snoe der hjemme haaper den blir borte til vi kommer hjem, tar da siste rest paa baatpussen foer soesetting. I mens har vi en forsmak paa sommeren her i Thailand  :smiley:

Har du fått lånt deg en pc der nede nå a. Er ikke dere på ferie. Klarer ikke å ligge unna. Ikveld skal jeg på sporet pub å ta meg en øl og lytte til Deep Purple. Kos dere der i Thailand så ses vi om noen dager. Hils til de andre fra oss i gamlelandet. :cryin:

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har funnet denne som en god start, men tenkte egentlig på noe liknende en servicehåndbok. etc.

Har noen en slik er det bare å maile dem til meg så skal jeg legge den ut.

 

Ellers så er selve motoren identisk med MD-21 og den manualen ligger i arkivet.

 

Hadde jeg hatt denne motoren ville jeg vurdert å ettermontere en oljekjøler, oljen blir veldig varm på MD-21 selv med kjøler....

Link to post
Share on other sites

Kommer ikke inn på selve dokumentene i dokumentarkivet. Dette virket i formiddag.

Har ikke merket noe til høy oljetemp på Vetusen. Kan dette ha sammenheng med at forrige eier har byttet ut original varmeveksler for kjølevannet med en ny og større, som han mente hadde større kapasitet. Jeg vet ikke ??? :cool:

Link to post
Share on other sites

Har ikke merket noe til høy oljetemp på Vetusen. Kan dette ha sammenheng med at forrige eier har byttet ut original varmeveksler for kjølevannet med en ny og større, som han mente hadde større kapasitet.

Tja, går kjølevannstemperaturen ned vil også oljetemp'en synke.

Hvilken temp er termostaten på?

MD-21 har en 70-graders termostat, men min motor har gått på 80 i alle år. (Defroster fungerer mye bedre med 80-graders termostat.)

 

Hva er den høyeste olje-tempen du har målt?

(Oljetempen stiger langsomt, det kan gå en time eller mer før den når maks.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...