Jump to content

Værvarsel på VHF i Danmark


bliss X

Recommended Posts

Mener da jeg fikk vær informasjonen via Lyngby? Radio når jeg lå i Skagen værfast i fjor sommer....men mulig jeg husker feil... står noe om det her i allefall

 

Kanal oversikt

org.gif

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I Danmark sendes værmeldingene kl 05.45, 08.45, 11.45, 17.45 og 22.45. Kl 11.45 og 17.45 gis også 5 og 7 døgns utsikten. Det er greit å bruke Kalundborg langbølge (243 kHz) eller Kalundborg mellokimbølge (1062 kHz), da er man sikret værmelding vede alle disse klokkeslettene. I tillegg kan man som i Norge kalle opp kystradiostasjon om be om værmelding, i Danmark Lyngby radio. Du bør ha VHF kanalkart for Danmark idet man skal ikke seile så langt før man kommer inn i ny sektor. Jeg har kanalplanen digital et eller annet sted. Skal se om jeg finner den. Omkring Danmark brukes ofte områdene:

Tyskebukt, Fisker, Skagerak, Kattegat, Bæltehavet og Sundet fra hhv vest til øst omkring Danmark.

Link to post
Share on other sites

Jeg hører at båter roper opp VHF stasjoner og får lest opp værmeldingewn. Vejle radiostasjon, kanal 65 dekker området fra Als i syd til Samsø i øst. Røsnæs, kanal 4 dekker områdene omkring Samsø. Deretter er Fornæs (kanal 5), Anholt (kanal 7), Læsø (kanal 64) og Skagen (kanal 4) greie. Jeg har alltid opplevd danske radiostasjoner som hjelpsomme. Oversikt over regionalradiofrekvensene har jeg ikke i digital form. Jeg bruker Komma's Havnelods, som for 2005-2007 har denne oversikten på side 52. Dersom man seiler fra Liklkebæltet til Skagen må man stadig skifte frekvens for å få med de fast oppsatte værmeldingene. Jeg har ofte henvist til værmodellen til DMI Ocean Forecast. Se http://ocean.dmi.dk/anim/index.html

Velg 1) Parameter = Wind, 2) Geographical domain = Denmark, 3) Animation = play (evt andre alternativ). Noe bedre finnes ikke i Danmark etter mitt skjønn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...