Jump to content

Stålpropell på 30hk? Fordeler og ulemper?


Lingefan

Recommended Posts

Vil det være noe særlig å hente på toppfarten på en Yamaha 30hk (står på Yamarin 4110) ved å sette på stålpropell i riktig størrelse?

 

Hva vil være fordeler og ulemper ved dette? Er en slik propell dyr i innkjøp? Båten går i 28 knop (irriterende nok ikke 30) og derfor tenkte jeg å høre om noen små triks uten å trimme motoren.

 

Formeninger?`

 

Veldig bra eller bare tull?

Edited by Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

stålpropell kan ha veldig mye å si det, kan ofte hende at båten gpr et par knop fortere, men så blir den billigere å kjøre da forbruket av og til går ned.

 

en turbo hot shot skal visstnok være den med mest baugløft, kan kjøpes på www.winracepropellers.no også kan du jo ta en telefon til olle terjesen, han vet det meste om det her. han kan garantert hjelpe deg.

Link to post

Motoren er boltet fast så det blir nok uaktuelt å heve/senke motoren. Tror den sitter riktig.

 

Så du mener stålpropell er bortkastet og at jeg ikke vil merke forskjell på en så liten båt/motor?

Lingefan

Link to post

Takker, dal-z!

 

Du tipper maks et par knop (altså fra 28 til 30 og da er jeg fornøyd, hehe). Mens forbruket også går ned. Altså bare fordeler.

 

Men vil den spinne lettere, eller gå tregere i plan osv?

Lingefan

Link to post
Motoren er boltet fast så det blir nok uaktuelt å heve/senke motoren. Tror den sitter riktig.

 

Hei, alle motorer bør være boltet fast, men hvis du er opptatt av å få et par ekstra knop bør du sjekke høyden på kav.plata i forhold til bunnen. Som `csvirus`nevner, ville jeg først målt høyden nøyaktig. Har selv heist opp motoren min 2 hull og fått en fartsøkning på ca: 2 knop. :wink:

Link to post

Tror turtallet ligger på ca 5500o/min på full gass. Men jeg har ikke prøvd båten enda da den er nyinnkjøpt og står på land.

 

Men er det slik at det er nytteløst med stålpropell uten å heve motoren bittelitt først?

Lingefan

Link to post

Å bare klaske på en stål prop gir nødvendigvis ikke merkbare fobedringer.

 

Stål proper har gjerne bedre grep i vannet, slik at de tåler mer heving av motor. Og også en mer agressiv utforming av bladene.

 

Så, ja, for at en stålpropell skal komme til sin rett så kreves det som regel heving av motor.

 

selv om motoren er boltet fast så er det enkelt å heve:

Bruk biljekken, sett denne under finnen og jekk opp slik at motoren er avlastet. Nå kan du løsne å ta ut de 2 øverste boltene, deretter løsne de 2 nederste litt. så kan du sveive opp til at det passer med neste hull.... funker fint som snus.....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det var jo kjempesmart ivar :smiley:

 

Fungerer det på større motorer også?

Eller vil finnen knekke?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
......... også kan du jo ta en telefon til olle terjesen, han vet det meste om det her. han kan garantert hjelpe deg.

 

 

Har også ved tre anledninger hørt at han har skutt fullstendig skivebom, så ta ikke alle svar for gitt sannhet uten at kombinasjon båt/motor er den samme...

 

Rent personlig tror jeg at en Ballistic vil være den rette her. Div tester underbygger også dette når det kun er toppfart som skal gjelde... Har også hørt om en mindre RIB som med 30 Yamaha og 15´Ballistic oppnådde 40, 4 knop - riktignok var motoren svakt portet, men ellers original og dét syns jeg er et fantastisk resultat....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Jeg har også hørt om - men ikke selv prøvd - nesehjulsmetoden: Man finner en egnet plass, garasje eller lingnende. En stum stropp festes i en bjelke som er solid nok til å tåle belastningen og ned til motoren øyefeste på blokken. Båten er stroppet fast til båthengeren, boltene løsnes på motor - og høyden på nesehjulet på hengeren reguleres og påvirker akterspeiløyden. Som Ivar skriver, de øverste bolter fjernes, og de nederste kun løsnes...

 

Men skal dette fungere bra på en større motor (100kg+) er det selvsagt høye krav til bjelke og stropp..... :smash:

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Jeg har også hørt om - men ikke selv prøvd - nesehjulsmetoden Som Ivar skriver, de øverste bolter fjernes, og de nederste kun løsnes...

 

Nesehjulmetoden går nok det også, men ble litt forvirret når du sier at de nederste boltene kun løsnes? De må vel også fjernes, skal man i det heletatt få heist opp motoren. :confused: (På min Mercury måtte alle boltene fjernes.) :yesnod:

Link to post

I hvertfall på Yamaha er de nederste boltene er festet i en slisse på braketten som dekker høyden på 4 hull - så lenge det er en standardbrakett med PTT :smiley:

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
I hvertfall på Yamaha er de nederste boltene er festet i en slisse på braketten som dekker høyden på 4 hull - så lenge det er en standardbrakett med PTT :smiley:

 

Ja, det forklarer jo saken.Yamaha er jo geniale. :wink:

Link to post

Jepp :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Eneste problem er vel at på disse småmotorene har man ofte kun ett hull til bolter, skal man heve må man borre nye hull... Hvertfall sålenge det ikke er powertrim på motoren, er det det er det kanskje flere hull.....

Link to post
  • 6 years later...

hei!

har samme båt og motor:)lurte på det samme spørsmålet?vurderer kjøp av stålproppel selv!motoren min er det nesten ikke noe forskjell på hastighet mellom full og trekvart gass!bare mer turtall og mer bensin og bråker mer!

Link to post

Nettopp skiftet til stålpropell på min 50 hk og er kanonfornøyd. Planingsturtallet gikk mye ned og toppfart opp 2,5 knop.

Sparer MYE bensin i forhold til tidligere......

Men det å treffe med størrelsen på propellen er det alt faller på. Så om du ikke vet ville jeg heller betalt mer for propellen hos en lokal pusher hvor du evt. kan prøve forskjellige størrelser.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...