Lingefan Startet 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 9.Februar.2008 (redigert) Vil det være noe særlig å hente på toppfarten på en Yamaha 30hk (står på Yamarin 4110) ved å sette på stålpropell i riktig størrelse? Hva vil være fordeler og ulemper ved dette? Er en slik propell dyr i innkjøp? Båten går i 28 knop (irriterende nok ikke 30) og derfor tenkte jeg å høre om noen små triks uten å trimme motoren. Formeninger?` Veldig bra eller bare tull? Redigert 9.Februar.2008 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
csvirus Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Noe som har vel så mye og si som riktig propell er jo høyden på motoren, kavitasjonsplata bør vel være en cm eller to over bunnen på båten. Deretter kan du begynne og tenke på propell Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 stålpropell kan ha veldig mye å si det, kan ofte hende at båten gpr et par knop fortere, men så blir den billigere å kjøre da forbruket av og til går ned. en turbo hot shot skal visstnok være den med mest baugløft, kan kjøpes på www.winracepropellers.no også kan du jo ta en telefon til olle terjesen, han vet det meste om det her. han kan garantert hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 9.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Motoren er boltet fast så det blir nok uaktuelt å heve/senke motoren. Tror den sitter riktig. Så du mener stålpropell er bortkastet og at jeg ikke vil merke forskjell på en så liten båt/motor? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 9.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Takker, dal-z! Du tipper maks et par knop (altså fra 28 til 30 og da er jeg fornøyd, hehe). Mens forbruket også går ned. Altså bare fordeler. Men vil den spinne lettere, eller gå tregere i plan osv? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Noflow Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 nja, hvis du går opp i størrelsen så vil den bli treigere i aks, en stålpropell har ofte bedre grep i vannet. men vet du hva turtallet på din motor er? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Motoren er boltet fast så det blir nok uaktuelt å heve/senke motoren. Tror den sitter riktig. Hei, alle motorer bør være boltet fast, men hvis du er opptatt av å få et par ekstra knop bør du sjekke høyden på kav.plata i forhold til bunnen. Som `csvirus`nevner, ville jeg først målt høyden nøyaktig. Har selv heist opp motoren min 2 hull og fått en fartsøkning på ca: 2 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 10.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Tror turtallet ligger på ca 5500o/min på full gass. Men jeg har ikke prøvd båten enda da den er nyinnkjøpt og står på land. Men er det slik at det er nytteløst med stålpropell uten å heve motoren bittelitt først? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
ivar Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Å bare klaske på en stål prop gir nødvendigvis ikke merkbare fobedringer. Stål proper har gjerne bedre grep i vannet, slik at de tåler mer heving av motor. Og også en mer agressiv utforming av bladene. Så, ja, for at en stålpropell skal komme til sin rett så kreves det som regel heving av motor. selv om motoren er boltet fast så er det enkelt å heve: Bruk biljekken, sett denne under finnen og jekk opp slik at motoren er avlastet. Nå kan du løsne å ta ut de 2 øverste boltene, deretter løsne de 2 nederste litt. så kan du sveive opp til at det passer med neste hull.... funker fint som snus..... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Daffy Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Det var jo kjempesmart ivar Fungerer det på større motorer også? Eller vil finnen knekke? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
rago63 Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 ......... også kan du jo ta en telefon til olle terjesen, han vet det meste om det her. han kan garantert hjelpe deg. Har også ved tre anledninger hørt at han har skutt fullstendig skivebom, så ta ikke alle svar for gitt sannhet uten at kombinasjon båt/motor er den samme... Rent personlig tror jeg at en Ballistic vil være den rette her. Div tester underbygger også dette når det kun er toppfart som skal gjelde... Har også hørt om en mindre RIB som med 30 Yamaha og 15´Ballistic oppnådde 40, 4 knop - riktignok var motoren svakt portet, men ellers original og dét syns jeg er et fantastisk resultat.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
chagall Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Fungerer det på større motorer også?Eller vil finnen knekke? Jeg ville ikke tatt chansen på denne metoden med større motorer. De fleste nyere (store) motorer har feste for løfteøye i toppen. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 (redigert) Jeg har også hørt om - men ikke selv prøvd - nesehjulsmetoden: Man finner en egnet plass, garasje eller lingnende. En stum stropp festes i en bjelke som er solid nok til å tåle belastningen og ned til motoren øyefeste på blokken. Båten er stroppet fast til båthengeren, boltene løsnes på motor - og høyden på nesehjulet på hengeren reguleres og påvirker akterspeiløyden. Som Ivar skriver, de øverste bolter fjernes, og de nederste kun løsnes... Men skal dette fungere bra på en større motor (100kg+) er det selvsagt høye krav til bjelke og stropp..... Redigert 10.Februar.2008 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
chagall Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Jeg har også hørt om - men ikke selv prøvd - nesehjulsmetoden Som Ivar skriver, de øverste bolter fjernes, og de nederste kun løsnes... Nesehjulmetoden går nok det også, men ble litt forvirret når du sier at de nederste boltene kun løsnes? De må vel også fjernes, skal man i det heletatt få heist opp motoren. (På min Mercury måtte alle boltene fjernes.) Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 (redigert) I hvertfall på Yamaha er de nederste boltene er festet i en slisse på braketten som dekker høyden på 4 hull - så lenge det er en standardbrakett med PTT Redigert 10.Februar.2008 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
chagall Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 I hvertfall på Yamaha er de nederste boltene er festet i en slisse på braketten som dekker høyden på 4 hull - så lenge det er en standardbrakett med PTT Ja, det forklarer jo saken.Yamaha er jo geniale. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Jepp Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
csvirus Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Eneste problem er vel at på disse småmotorene har man ofte kun ett hull til bolter, skal man heve må man borre nye hull... Hvertfall sålenge det ikke er powertrim på motoren, er det det er det kanskje flere hull..... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Yamahaen har 4 hull såvidt jeg vet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 Ellers kan YAMAHA´s braketter for alle motorer og med rett målanvisning studeres her: https://www.yamaha-motor.com.au/pdf/marine/...AMRigging_2.pdf Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
suzuki er 50 Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 hei! har samme båt og motor:)lurte på det samme spørsmålet?vurderer kjøp av stålproppel selv!motoren min er det nesten ikke noe forskjell på hastighet mellom full og trekvart gass!bare mer turtall og mer bensin og bråker mer! Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Nettopp skiftet til stålpropell på min 50 hk og er kanonfornøyd. Planingsturtallet gikk mye ned og toppfart opp 2,5 knop. Sparer MYE bensin i forhold til tidligere...... Men det å treffe med størrelsen på propellen er det alt faller på. Så om du ikke vet ville jeg heller betalt mer for propellen hos en lokal pusher hvor du evt. kan prøve forskjellige størrelser. Sitér dette innlegget Link to post
suzuki er 50 Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 ja vurderer hardt og kjøpe en!men er og treffe akkurat og få noe som fungerer en måtte skifte 4 propeller før en finner en som passer:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.