Jump to content

Er dette en smart dings?


Sir Limmerick

Recommended Posts

Hei!

 

Dette kan vel neppe være noe annet enn en vanlig diode(?), selv om det oppgitte spenningsfallet synes litt i laveste laget (hvis det er en diode ligger dette vel mer i området 0,6-0,8V vil jeg tro). Dette spenningsfallet vil i så fall gi lavere ladespenning til startbatteriet enn til forbruksbanken.

 

Etter min mening er dette en litt for enkel løsning. Dessuten kan man for stort sett samme pris, få et spenningsstyrt ladefordelingsrele (f.eks. "BEP"), hvilket gir en adskillig bedre løsning. Alternativet er en skikkelig diodebasert ladefordeler med en diode mot hvert batteri, slik at batteriene skilles forbruksmessig, men behandles likt lademessig.

Link to post
Share on other sites

Hei Dette er nok bare tull.

Se på dataene:

 

TEKNISKA DATA

Spänningsfall: 0,2 – 0,4 V (strömberoende)

Maximal kontinuerlig ström: 25 A

Maximal stötström: 800 A

 

Maximal strøm = 25ampere. Noe som er alt for lite for en vanlig dynamo som kan lvere 60 amp under gunstige forhold.

Maximal støtstrøm 800ampere vet jeg sannelig ikke hva er. Men kan tippe. Maks strøm i ett lite øyeblikk. I så, tilfelle vill jeg påstå at den ville røket med en gang. Det finnes ikke en gang kjøleribber på dioden.

 

Så til forslaget om koblingsmåte. (Forutsetter felles jord for ellers er ikke kretsene koblet sammen.)

Koblet på denne måten vil følgende skje:

Du kobler til starteren og trekker ned spenningenpå start batteri. Da vil du få en stor strøm igjennom dioden fra ett topp oppladet forbruksbatteri som vil knekke dioden.

 

Dette er nok en person som har mekket i kjelleren og tror han kan tjene penger.

Iden var god men må nok forbedres en del.

Alle kan lage denne for 40 kr. Det dyreste er vel batteri klemmen.

 

Mye oppgulp her men hvorfor ikke kalle en spade for en spade.

Hilsen Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

0,2V spenningspotensial er veeldig lite, i hvertfall i komibnasjon med større strøm som 25A som i utgangspunktet er minst 1/3 av hva man har behov for. Å nevne 800A som støtstrøm uten å si intervallet dette kan fungere over (10ms? i så tilfelle, er det for å fungere under et lynedslag????). I tillegg er tegningen mangelfull og det får det til å svirre "userriøst" i mitt hode. Meg bekjent, enetste gode løsning for å unngå vesentlig spenningstap er med et rele.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...