Jump to content

Hva trenger jeg av ekstra utstyr til gennaker


Rastløs

Recommended Posts

I min søken etter mer fart og spenning prøver jeg å finne måter å få min sedate båt til å kunne tilbakelegge større distanser i løpet av en dag.

 

Jeg har en utfordring. På min båt finnes det kun 2 vinsjer. De står på hytte taket. De benyttes til både reving av storseil og slag med fokken . For å kompensere for manglende vinsjer er det en haug av avlastere.

 

Jeg vurderer å kjøpe en gennaker. ( det er allerde et ekstra spinnaker fal montert) Hva trenger jeg av utstyr utover selve gennakeren ? :confused:

Link to post
Share on other sites

I tillegg til fallet trenger du følgende:

 

- Skjøter. 2 stk 25-30 meter i dimensjon 8mm. Polyropes sine IQ lines i ferdige lengder med ispleiset skjøtehake, er fine å bruke. Rimelige er di også. sjekk: http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=36271

 

- Skjøteblokker. 2 blokker (gjerne kulelager) for skjøter 8-10 mm.

 

- Festepunkter for skjøteblokkene. Om du ikke har relinglist med hull eller annet egnet feste for blokkene bak på båten må du kjøpe to "padeyes" å skru i dekket. Disse skal må være godt festet da de skal tåle en del krefter.

 

- Et festepunkt/padeye for å feste genakkeren i baugen. Her bør du bruke en blokk med en line ført bak til cockpiten, en såkalt "tackline". Denne gjør at du kan brase ut genakkeren for bedre drag på lens og ellers i lite vind. I tillegg gjør tackline det lettere å håndtere genakkeren ved opp og ned-taking. Tackline lages av en blokk, en 6 mm line og en tauklemme/avlaster.

 

Noen velger å skaffe seg et baugspyd av et slag. Dette er jo et større hopp inn i lommeboka, men et slikt som dette er jo lekkert da. http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=672

 

 

Lykke til!! Tror du får mye morro med en genakker

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...