Jump to content

Varmeanlegg i 28 fots seilbåt


LAKA

Recommended Posts

Har en 28 fots Alo, 1976 modell, og skal innstallere en eller annen form for varme i båten. Løsningen må være uavhengig av strøm, og kunne gi tilstrekkelig varme i båten ned til 0 grader ihvertfall. (båten blir brukt fra april til oktober). Ønsker noe som er greit å fyre opp, som gir rimelig rask varme, og som helst ikke lukter for mye. Har sett at mange seilbåter har Wallas varmer. Hvordan funger noe slikt og er dette å anbefale?

Link to post
Share on other sites

De varmekildene som er uavhengig av strøm kan nokk ikke plaseres i et skap.

 

 

Det er skap som går fra dørk og opp, altså et slags klesskap. Kan nok ta vekk hele skapløsningen og muligens få et ledig rom på ca 50 x 170 cm. Bredden er jeg litt usikker på da skroget heller utover. Det bør primært kunne gå uten strøm, men har to batterier i båten, så vil selvsagt kunne bruke noe strøm. Men jeg har ikke lademuligheter hver dag når jeg er på langtur for å si det slik. (bruker motor og strøm i gjestehavner minimalt).

Link to post
Share on other sites

Forsøk å ordne plass til en gammel og god dieselovn. Wallasvarmeren bruker også strøm, men endel mindre enn de andre dieselvarmerne. Til gjengjeld varmer den tilsvarende dårligere (vifta er mye svakere, derfor lavere forbruk også) . Etter min mening den dårligste varmeren av alle. Skal du ha en løsning ti skap ville jeg satt inn en eber eller webasto el.li.

Link to post
Share on other sites

Har du selv noen erfaring med wallas?

 

Jeg har hatt wallas i 7 år nå, og synes løsningen fungerer veldig bra i min 31 fots seilbåt.

En av de store fordelene er det lave strømforbruktet.

 

Ja, jeg har hatt i en båt selv, i tillegg til at vi har montert endel av de i andre båter for kunder. Senest i fjor. Det lave strømforbruket skyldes utelukkende den svake vifta som blåser minimalt med luft. Sammelign f.eks. en wallas 2400 med en 2 kw fra eber eller annet annerkjent merke, man merker stor forskjell med en gang. I tillegg til at de andre varmerne støyer betydelig mindre.

 

I min gamlebåt tok jeg ut wallasen. Den var 14 år gammel og fungerte helt fint, men ga omtrent ingen varme. Den klarte å gi en lunk i båten på vanlig fuktige sommerdager, men utenfor sesong varmet den så dårlig at det var mere hensiktsmessig å bruke komfyr. Dersom man skal kjøpe en ny varmer i dag synes jeg at det er utrolig dårlig varmer, men det er ikke så mye galt med de. De virker som å være stabile, med få feilslag, men støyende og lite efektive.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...