Jump to content

Strømtilkopling VHF


terron

Recommended Posts

Ny stasjonær VHF er innkjøpt og skal monteres i båten til uka. Lurer på; Bør jeg kople den direkte til punktet i sikringstavlen som er koplet utenom hovedstrømbryterne i båten slik at VHF`en uansett har strømforsyning, eller bør den koples "som normalt" slik at strømmen brytes med hovedstrømbryteren. VHF`en skal ikke ha noen form for minnestrøm slik jeg har klart å lese ut av monteringsanvisningen.

Link to post
Share on other sites

For et ikke radiopliktif fartøy er det ingen spesielle regler for hvordan en skal koble strøm til en VHF. Du kan koble den akurat som du selv vil.

På et radiopliktig fartøy skal den kobles til et eget radiobatteri med topolet sikring og i tilegg ha en sekundær strømforskyning fra annet hold. Der er det mange og langr regler og forholde seg til og til slutt akal innstalasjonen godkjennes av radiokontrollen.

Link to post
Share on other sites

Her kommer litt mer info i min båt er det en stor sikringstavle - denne har 2 separate "størmforsyninger" - de fleste av kursene får strøm via hovedkabel fra en 2.polet hovedstrømbryter, men det er også en strømforsyning som kommer direkte fra batteriene. Bl.a. Wallasen og minnestrøm til stereoen er tilkoplet dette siste punktet. Alle kursene har egen sikring (av litt forskjellie størrelse naturlig nok), og det er klargjort for flere tilkoplinger av begge typer. Det jeg lurer på er derfor om jeg skal kople VHFen på samme måte som Wallasen, eller om det er OK å kople den "via" hovedstrømbryteren. Vel hjemme i sofaen er det jo dumt å ikke å være sikker på om man husket å slå av VHFen...............

Link to post
Share on other sites

Det finnes ekstra brytere for VHF på butikkene.

Jeg vet at det er så, men ikke spør meg hvorfor at det ikke holder med enepolt brytere.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Da ha BMP vært raskere enn jeg skønnter det.

 

Tja, krav og krav.

Kanskje at jeg mikser litt pga. at man bare har akseptert denne nyttige reglen.

Men riktig er det jo uansett.

 

Egen og direkte tilkobling er vel med meningen at VHF`en skulle kunne jobbe også hvis resten av fordelingen ha brennt opp.

Ellers kan jeg tenke meg at det også gjelder å holde forstyrrelser av andre installasjoner bort fra denne kretsen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Slutter meg til denne tråden jeg. Skal bruke vinterferie til bla å montere VHF i snekka. jeg er ikke helt på nett når jeg lester det som skrives i tråden her. Kan jeg ikke koble +kabelen rett i hovedstrømbryteren og -kabelen i samleskinnen for jordingen?

Jeg har hovedstrømbryter som vist på dette bildet:DSC01652.JPG

 

Hilsen

Jørn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...