Jump to content

kan min bærbare vhf lånes bort


m/s draugen

Recommended Posts

Forutsatt at den som låner den bærbare VHFen har sertifikat, må vel det være helt greit at du låner den bort. Jeg kjenner ikke til at bærbare VHFer har programmert inn MMSI nummer. Dersom den hadde programmert slik MMSI nummer ville det ha vært vanskelig å låne bort VHFen. Dette gjelder bl.a. for nødpeilesendere som har programmert MMSI nummer. Dette er grunnen til at disse ikke kan lånes mellom båter. Når nødsignalet sendes ut vil mottagerne umiddelbart finne hvilken båt som er koblet til MMSI nummeret på nødpeilesenderen. Men nummeret tilo nødpeilesenderen kan omprogrammeres, dette kan også skje for VHF med MMSI nummer.

Link to post
Share on other sites

Hvilket kallesignal skal den som låner vhf'en bruke? Har lånetager konsesjon på vhf'en og dermed et kallesignal så burde vel dette være helt greit...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvilket kallesignal skal den som låner vhf'en bruke? Har lånetager konsesjon på vhf'en og dermed et kallesignal så burde vel dette være helt greit...

Den skal bare brukes for å snakke oss båtene mellom.Kan vi ikke bruke båtens navn da?vi sender jo på minste styrke ved disse anledninger

Redigert av m/s draugen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nok ikke bekymret meg så veldig mye for dette jeg da... det er nok greit å låne den ut slik du beskriver, har selv med den bærbare i jolla og den har jeg ikke noen egen konsesjon.... og ungene har den med seg når de er ute på luftetur med jolla for kontakt avtalt kanal.. Moralens voktere kommer nok snart med pekefingeren her formoder jeg.... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Disse håndholdte radioene sender vel på rundt 5w og da er ikke rekkevidden så lang, men hvor lang er den egentlig??

 

Har vudert å kjøpe inn en håndholt vhf som back-up ved event. mastehavari (med defekt antenne som følge) eller ved tilfelle der fastmontert radio tar kvelden. Som f.eks ved massiv vanninntregning da man har radio frem til vannivå når batteripolene. Men er rekkevidden så kort at en slik radio bare gir falsk trygghetsfølelse??

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan du fortelle litt mer om dette?

Tiden vil vise om det slår til, hittil så er det alltid en eller annen som har kritisert det meste jeg har kommet med her på forumet... så jeg blir forbauset om så ikke hender denne gangen også. Jeg er så heldig å ha en håndfull personer som følger meget nøye med hva jeg skriver, og sist var i "c-map" tåden...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Disse håndholdte radioene sender vel på rundt 5w og da er ikke rekkevidden så lang, men hvor lang er den egentlig??

.... Men er rekkevidden så kort at en slik radio bare gir falsk trygghetsfølelse??

Jeg var tidligere av den oppfatning at rekkevidden på håndholdt var 'helt grei' - men ble arrestert på det her inne ifbm et tidligere innlegg. (Tror det var Seilaren som tok meg litt i skole...)

I sommer la jeg derfor opp til en test på en overseiling mellom Fjällbacka og Arendal.

Grunnen til at jeg trengte litt åpent vann var jo at jeg da kunne se hvorvidt en båt var nærme eller lengre unna.

Og - den håndholdte ble veiet og funnet svært lett ja...

Båter innen synsvidde kunne ropes uten problemer med den fastmonterte, mens den håndholdte hverken kunne høre- eller rope på dem.

Anslår rekkevidden på håndholdt ca 2 NM, fastmontert mer enn 10 NM.

Så - den håndholdte er kun til kompiskommunikasjon når man seiler i følge, samt til oppkall av havnesjef e.l. for anvisning av plass og sånt.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Tiden vil vise om det slår til, hittil så er det alltid en eller annen som har kritisert det meste jeg har kommet med her på forumet... så jeg blir forbauset om så ikke hender denne gangen også. Jeg er så heldig å ha en håndfull personer som følger meget nøye med hva jeg skriver, og sist var i "c-map" tåden...

Poenget mitt er at jeg ikke kan se at det kan kritiseres at personer med gyldig VHF sertifikat kan låne en annen persons bærbare VHF. Jeg tar ikke helt poenget med moral i denne sammenheng. Det å låne en VHF når forutsetningene er til stede er vel ikke noe moralsk mer komplisert enn å låne en annen persons bil såfremt man har sertifikat? Jeg forstod ikke henvisningen til moral når det gjelder VHF. Det var ikke noe annet enn dette jeg hadde i tankene. Jeg kjenner ikke synspunktene i "c-map" tråden. Det er ikke lett å følge synspunmkter fra en tråd til en annen.

Link to post
Share on other sites

Nå skal en vel strengt tatt ha konsesjon for vhf'en, har man ikke det så har en ikke noen kallsesignal å bruke.... låner en da bort vhf'en til en annen båt så må en vel bruke samme kallesignal som den som har konsesjonen. Dermed har en to båter med samme kallesignal, om dette er helt etter boken skal jeg ikke ha noen mening om..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:confused::crazy:

 

Nå skal en vel strengt tatt ha konsesjon for vhf'en, har man ikke det så har en ikke noen kallsesignal å bruke.... låner en da bort vhf'en til en annen båt så må en vel bruke samme kallesignal som den som har konsesjonen. Dermed har en to båter med samme kallesignal, om dette er helt etter boken skal jeg ikke ha noen mening om..

 

Her er du vel din egen morals vokter ;-) Klarte du ikke vente langer? (Enig at du får mye pes - men klarte ikke dy meg)

 

Ang. saken ser jeg ikke problemet - det er kanskje litt på "kanten", men dersom det brukes en avtalt kanal og ikke k16 forstyrres - kjør i vei.

Link to post
Share on other sites

Jeg var tidligere av den oppfatning at rekkevidden på håndholdt var 'helt grei' - men ble arrestert på det her inne ifbm et tidligere innlegg. (Tror det var .

Anslår rekkevidden på håndholdt ca 2 NM, fastmontert mer enn 10 NM.

Så - den håndholdte er kun til kompiskommunikasjon når man seiler i følge, samt til oppkall av havnesjef e.l. for anvisning av plass og sånt.

 

En håndholdt 5 w rekker langt. Bør rekke langt mere 2 NM. På åpent hav bør en håndholdt rekke 10 nm.

 

Vanlig pekefinger-regel, 4 dobling av effekten for å doble rekkevidden. Men pga at en fastmontert har en anntennen montert høyere spiller andre ting inn.

En stasjonær med antenne i masten og riktig kabel(lavtapskabel) bør rekke veldig langt. Og 10 nm er ikke langt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg mener vel at det ikke er noe problem i å låne bort en bærbar VHF, den som har konsesjonen på radioen har også ansvaret for bruken av radioen.

 

Skulle dette være feil, så stiller jeg følgende spørsmål: Du låner bort båten til en som er båtkyndig, men han har ikke VHF sertifikat. Hva da med lytteplikten? Skal VHF stå på eller skal den være avskrudd når båten er underveis? Vedkommnde har ikke lov til å bruke den iflg. bestemmelsene.

 

Det er interessant å få synspunkter på dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener vel at det ikke er noe problem i å låne bort en bærbar VHF, den som har konsesjonen på radioen har også ansvaret for bruken av radioen.

 

Skulle dette være feil, så stiller jeg følgende spørsmål: Du låner bort båten til en som er båtkyndig, men han har ikke VHF sertifikat. Hva da med lytteplikten? Skal VHF stå på eller skal den være avskrudd når båten er underveis? Vedkommnde har ikke lov til å bruke den iflg. bestemmelsene.

Prinsippielt er det vel slik som Sydvesten antyder. Du skal ha konsesjon for å eie, inneha eller bruke VHF.

Du kan ikke låne bort VHF en til en som ikke har VHF sertifikat med mindre du selv er tilstede.

En annen sak er vel praksis, må inrømme at jeg har lånt bort min håndholdte til kameratåt, men lovlig er det ikke.

Link to post
Share on other sites

Vel vhf skal ikke være ombord i en båt hvor ingen har lov å bruke den, båten må dessuten ha konsesjon. Dette er fasit.

 

Så kan man låne bort vhfen sin til nabobåten som slår følge, man bryter da loven fordi vhfen ikke er registrert på riktige båt. Så kommer en til Sydvestens poeng med moral og hva skal man bry seg om av lover. Jeg hadde elegant gitt en god F og lånt vhfen til kompisen min. Andre rir paragrafer. Men lov er det nok ikke om det er det man spør om. :cheers: over...

Ja, om vhfen i det hele tatt er registret på en båt da... :lol:

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel vhf skal ikke være ombord i en båt hvor ingen har lov å bruke den, båten må dessuten ha konsesjon. Dette er fasit.

 

Så kan man låne bort vhfen sin til nabobåten som slår følge, man bryter da loven fordi vhfen ikke er registrert på riktige båt. Så kommer en til Sydvestens poeng med moral og hva skal man bry seg om av lover. Jeg hadde elegant gitt en god F og lånt vhfen til kompisen min. Andre rir paragrafer. Men lov er det nok ikke om det er det man spør om. :cheers: over...

Ja, om vhfen i det hele tatt er registret på en båt da... :lol:

Spørsmålet fra trådstarter var om det var lovlig....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...