Jump to content

Varmeapparat, Wallas eller Eberspächer?


Pelle Parafin

Recommended Posts

Hei Pelle Parafin, velkommen hit til båtplassen. Jeg ser at Seatronics i Moss har tilbud på flere varmeapparater, bl.a. disse:

Eberspächer D2 - Båtvarmer på 2200W, kampanjepris kr: 8 895.-

Eberspächer D4 - Båtvarmer på 4000W, kampanjepris kr: 10 780.-

Eberspächer D5 - Båtvarmer på 5500W, kampanjepris kr: 13 980.-

 

Jeg har svært god erfaring med D5 - da har man varme i overskudd. Jeg anbefaler alltid en stor varmer for norske forhold. Da går det kjapt å få god lunk i båten om kvelden når lufta er rå.

Link to post
Share on other sites

 

Eberspächer D2 - Båtvarmer på 2200W, kampanjepris kr: 8 895.-

Eberspächer D4 - Båtvarmer på 4000W, kampanjepris kr: 10 780.-

Eberspächer D5 - Båtvarmer på 5500W, kampanjepris kr: 13 980.-

 

+

 

Eg trur at du må ta med Monteringssett

Eberspächer inneholder:

1. Isolert eksosslange med lydemper (2,25mtr)

2. Eksosgjennomføring 28mm, dobbel

3. Eksosbend 90 grader.

4. Forbrenningsluftdemper 28mm

5. Festeklemmer for forbrenningsluftdemper

6. Slangeklemmer

Pris for monteringssett: 2 395,-

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt Ardic Diesel (Bråkte mye) Wallas 2400 -Lampeolje (Gikk stille og fint og varmet bra men jeg syntes det var litt knotete å bytte veike), Webasto 2 KW Diesel - veldig godt fornøyd med både ytelse og støy selv om det er en liten varmer. Og har nå bestilt Eberspacher D2 i nybåten.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg har kun erfaring med Wallas 2400 og er godt fornøyd med den. Går stille og hverken soter eller røyker.

Da jeg bestilte båten anbefalte forhandleren Wallas fremfor Eber. Begrunnelsen var at de sotet og luktet betraktlig mer. Wallasen har som kjent ekstern tank, men kan ikke si at det er noe problem. Forbrukt er lite, så jeg fyller bare en eller 2 ganger i løpet av sesongen.

Redigert av skibsplast (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For de som har seilbåt blir strømforbruket et ofte avgjørende moment ved valg av varmeapparat. Det er jo egentlig snakk om tilført kontra avgitt - noe som forteller om hvor mye arbeid som er lagt ned i konstruksjonen av apparatet.

Kanskje du da bør vurdere varmekaminer på parafin eller diesel, eksempelvis fra Glembring AB. Jeg tror de har kaminer i størrelsen 2 - 8 kW. Det er ikke å komme bort fra at dieselvarmere, enten de varmer opp luft eller væske, trekker endel strøm. Min Webasto termo 90 S trekker 37 - 83 W. I tillegg kommer drift av varmevekslere. I løpet av ett døgn blir det noen Ah.

Link to post
Share on other sites

I båten vår, en 27 foter, står det en Wallas 3200 med uttak til framkabinen, uteplassen og akterkabinen. Jeg trives godt med den. Den er strømgjerrig, stillegående og enkel å forholde seg til. Kun en vippebryter hvor du kan velge mellom full effekt eller halv effekt.

En kamerat av meg har prøvd både Webasto og Eber med trinnløs regulering og termostat. Han mener jeg syntes det var tidvis vanskelig å regulere varmen. Levde litt litt eget liv i forhold til viftehastighet avhengig av hva termostaten registrerte og hørtes ut som en fly i take off når vifta gikk på max.

 

Jeg har tro på REMA sitt slagord i mangt og meget; også her. Det enkle er ofte det beste! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vi har en Wallas 1800 Sail i båten vår, og er veldig fornøyde med den. Den bruker veldig lite drivstoff skal jeg si deg! :yesnod: Men jeg vet ikke om den kan generere nok varme til din båt. Vår båt er 21 fot, og når vi kjører Wallasen på full guffe blir det varmt nok ja! :wink: Hvor mange fot er din båt?

Link to post
Share on other sites

Hei nimbuster,har en 30 foter med Wallas 3200 (97mod) føler denne har veldig svak vifte (4 uttak)det blir ikke varmt nok.Vurderte ny Wallas, som sikkert er bedre nå,men har fått ett godt tilbud på Eber D4, samtidig som jeg får levere Wallas i innbytte til en bra pris,så dette går jeg for.

Takk for alle tips.

Link to post
Share on other sites

Har den minste Wallasen i båten min, syns den har stor appetitt på glødetråder, ryker etter få timers drift.

 

Har en kamerat som driver firma som driver med båtelektronikk og installasjon, ifølge han så bør man ligge unna dieselmodellene til Wallas, disse har han hatt mye krøll med.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...