Jump to content

Varmeapparat, Wallas eller Eberspächer?


Pelle Parafin

Recommended Posts

Da minWallas røk i våres så kjøpte jeg svensk produsert POD som er frittstående. Gir 2200w og går på lampeolje og den type helt rent brennstoff. Gir en helt utrolig god varme. Totalt luktfri hvis man bruker riktig brennstoff. Veldig alright med varmen som stiger spesielt under kalesjen. Veldig bra tørk. Koster under 2000 kr så det vat et godt kjøp synes nå jeg. Kan kjøpes i 2 størrelser på Clas Olshon. Skal reparere Wallasen nå før båtsesongen men POD`en blir fortsatt hovedvarme her ombord. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Låner denne tråden så slipper jeg lage ny :smash:

 

Jeg vurderer å instalere en Eberspacher D4 i nye båten min, der er en QL defroster montert fra før med varme fra motor, det er boret ut 6 punkter rundt i båten for dyser, 3 i kabin, 2 i stikkøyet og 1 i cockpit.

 

Men det er per i dag bare lagt opp slanger og dyser til 1 i kabin og 1 i stikkøyet, de andre 4 er det verken lagt opp dyser eller slanger, bare utskjært hull.

 

 

Så da har jeg følgende valg:

 

Legge opp slanger og dyser til de 4 plassene som mangler, koble dette i hop med det eksisterende annlegget, koble eberspacher inn på slangen (serie) like etter QL defrosteren? Denne løsningen kan en vel ikke bruke eberen når ql'n er i bruk (forvarmet luft, alternativt sette inn ventiler fra motorvarmen til ql'n) Men er praktiskt lettest å koble opp.

 

Legge opp slanger og dyser til de 4 plassene som mangler, koble dette i hop med det eksisterende annlegget, koble eberspacher opp paralellet med QL defroster med Y rør og spjeld (må da ned i motorrommet for å skifte over fra eber-ql og omvendt, usikker om begge kan nyttes samtidig i en slik oppkobling.

 

Legge opp ett eget slangesystem til de 4 andre dysene og koble eberen på disse (evt. legge opp en dyse nummer 2 i cockpit for ql'n siden det der bare er tillaget for 1 dyse i dag) Denne komboen lar en uavhengig kunne bruke begge systemene, men krever mest arbeid med tanke på alle ekstra slangene som må trekkes parallellt med det som er der i dag.

 

Hva er vanligst løsning i kombo motorvarme og eksteren brenner?

 

Kom med kommentarer til de 3 alternativene mine, og hvilket du ville gått for. Har du bedre forslag kom gjerne med dem også.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt både Wallas og Eberspächer, og har ikke noe galt å si om noen av dem.

 

Men jeg ville ikke gått for noe som går på lampeolje hvis du har dieselmotor. Da kan du bare suge rett fra båtens dieseltank, og slipper å styre med egen tank og kanner med lampeolje.

 

:yesnod:

 

Ville også skygget unna lampeolje. Mye styr med bytting av kanner. lettere med en dieselvarmer som du tar drivstoffet fra rett fra drivstofftankeen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

.

 

 

 

 

 

 

Legge opp ett eget slangesystem til de 4 andre dysene og koble eberen på disse (evt. legge opp en dyse nummer 2 i cockpit for ql'n siden det der bare er tillaget for 1 dyse i dag) Denne komboen lar en uavhengig kunne bruke begge systemene, men krever mest arbeid med tanke på alle ekstra slangene som må trekkes parallellt med det som er der i dag.

 

 

 

Kom med kommentarer til de 3 alternativene mine, og hvilket du ville gått for. Har du bedre forslag kom gjerne med dem også.

 

Jeg ville gått for denne løsningen.Det ble en D4 på meg også,fantastisk effekt på den, varm båt i en fart.Jeg har 4 uttak på denne.Hadde en Wallas 3200 tidligere,men den var jeg missfornøyd med,pga. dårlig vifte +lampeolje som måtte fylles på kanne.Hadde Wallasen inne på sevice,men den ble ikke bedre.Nå vet ikke jeg hva du skal betale for Eberen din, men her er det jeg fikk den for, når jeg fikk levere Wallasen i innbytte.Hvis du ikke har handlet,kan du sjekke her.

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

From: JAN HÅKON NORDBØ [mailto:nordbomaskinservice@c2i.net]

Sent: Thursday, December 13, 2007 8:55 AM

 

Subject: Re: Diesel og parafinvarmere.

 

 

Hei!

 

Den wallas du har er en utgått modell som det har vært en del problem med. Jeg har gitt deg en god pris på den.

 

Du kan få D4 for 9000 +mva.

 

Blir da -3200 +mva for din.

 

Og betale blir da 5800 +mva.

 

Får du et betre tilbud en annen plass så løp og kjøp :-)

 

 

Med Vennlig Hilsen

 

Jan Håkon Nordbø

Nordbø Båt og Maskin

Tlf: 51422999

Mob: 99393613

 

Verdalsveien 24

4352 Kleppe

www.nordbo-bat-maskin.no

Link to post
Share on other sites

Takk for ditt synspunkt, da gir du 11250,- inkl. moms for en D-4, er det med monteringsettet?

 

Seatronic har kampanje på denne nå, og pris 10790,- inkl. monteringsettet blir prisen 13270,- inkl. moms.

 

 

Årsaken til at jeg handlet der,var at jeg ble kvitt Wallasen,som gav dårlig varme.

Link to post
Share on other sites

Raymond,

du får et Y-rør med "fjernstyrt" spjeld som lar deg velge hvilket rør du vil ha luft til, evt. begge. Denne er for 90mm slange. Jeg syntes det var knotete nok å finne plass til én 90mm slange rundt i båten. Jeg tør ikke tenke tanken på å skulle legge et rør til parallelt med det første. Om det er noen god idé å legge en Eber etter defrosteren er jeg usikker på. Summen av dette kan fort bli veldig varmt, og da er det vel en viss fare for at overopphetingsvernet på Eberen kan få hikke.

 

D4 skal helst ha 90mm slange. Siden motstanden for en laminær strøm i et rør er proporsjonal med radiusen i fjerde potens (Poiseuilles lov), så kan du evt. forgrene dette ut i 2x75mm rør uten å øke motstanden. En enkel måte å regne dette ut på for flere rør blir:

 

r1 = R0/(n^1/4)

 

Hvis du ønsker å forgrene til 2 rør blir dette da:

 

r1 = 90mm/(2^1/4) = 90mm/1,19 = 75,7mm

 

Hvor R0 er spesifisert radius og n er antall rør man ønsker å forgrene ut i.

 

Hvis du ønsker å bruke en forgrene ut i en gitt rørdiameter, f.eks. 60mm, og ønsker å finne hvor mange parallelle rør du da må ha uten å øke motstanden, bruker du:

 

n = (R0/R1)^4 = (90/60)^4 = 5,06 = 5 rør!

 

PS: om du bruker radius eller diameter i formlene er likegyldig :yesnod:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...