jorhan Svart 13.Februar.2008 Del på Facebook Svart 13.Februar.2008 Da minWallas røk i våres så kjøpte jeg svensk produsert POD som er frittstående. Gir 2200w og går på lampeolje og den type helt rent brennstoff. Gir en helt utrolig god varme. Totalt luktfri hvis man bruker riktig brennstoff. Veldig alright med varmen som stiger spesielt under kalesjen. Veldig bra tørk. Koster under 2000 kr så det vat et godt kjøp synes nå jeg. Kan kjøpes i 2 størrelser på Clas Olshon. Skal reparere Wallasen nå før båtsesongen men POD`en blir fortsatt hovedvarme her ombord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Låner denne tråden så slipper jeg lage ny Jeg vurderer å instalere en Eberspacher D4 i nye båten min, der er en QL defroster montert fra før med varme fra motor, det er boret ut 6 punkter rundt i båten for dyser, 3 i kabin, 2 i stikkøyet og 1 i cockpit. Men det er per i dag bare lagt opp slanger og dyser til 1 i kabin og 1 i stikkøyet, de andre 4 er det verken lagt opp dyser eller slanger, bare utskjært hull. Så da har jeg følgende valg: Legge opp slanger og dyser til de 4 plassene som mangler, koble dette i hop med det eksisterende annlegget, koble eberspacher inn på slangen (serie) like etter QL defrosteren? Denne løsningen kan en vel ikke bruke eberen når ql'n er i bruk (forvarmet luft, alternativt sette inn ventiler fra motorvarmen til ql'n) Men er praktiskt lettest å koble opp. Legge opp slanger og dyser til de 4 plassene som mangler, koble dette i hop med det eksisterende annlegget, koble eberspacher opp paralellet med QL defroster med Y rør og spjeld (må da ned i motorrommet for å skifte over fra eber-ql og omvendt, usikker om begge kan nyttes samtidig i en slik oppkobling. Legge opp ett eget slangesystem til de 4 andre dysene og koble eberen på disse (evt. legge opp en dyse nummer 2 i cockpit for ql'n siden det der bare er tillaget for 1 dyse i dag) Denne komboen lar en uavhengig kunne bruke begge systemene, men krever mest arbeid med tanke på alle ekstra slangene som må trekkes parallellt med det som er der i dag. Hva er vanligst løsning i kombo motorvarme og eksteren brenner? Kom med kommentarer til de 3 alternativene mine, og hvilket du ville gått for. Har du bedre forslag kom gjerne med dem også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frank Allan Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Jeg har en Eberspächer D4 i en lukket Wiking 28. Er kjempe fornøyd. Tar bare ett øyeblikk å varme opp hele båten. Har hørt noen si at har man for stor varmer så blir den gående mye på redusert med det resultat at man får sot problemer? :nono: ?????? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Jeg har fått beskjed i fra verksted som har mye å gjøre med Eberspächer at dette bare gjelder eldre varmere, nye modeller har så bra elektronikk at de funger bra uansett effekttrinn de går på. Jeg har D4 i en 21' båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Jeg har hatt både Wallas og Eberspächer, og har ikke noe galt å si om noen av dem. Men jeg ville ikke gått for noe som går på lampeolje hvis du har dieselmotor. Da kan du bare suge rett fra båtens dieseltank, og slipper å styre med egen tank og kanner med lampeolje. Ville også skygget unna lampeolje. Mye styr med bytting av kanner. lettere med en dieselvarmer som du tar drivstoffet fra rett fra drivstofftankeen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Hei hei , jeg pustet liv i denne tråden, men tenkte jo på å få litt erfaringshjelp med hvordan jeg skal få oppkoblet denne D-4'en da, se mitt forrige innlegg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelle Parafin Svart 11.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 . Legge opp ett eget slangesystem til de 4 andre dysene og koble eberen på disse (evt. legge opp en dyse nummer 2 i cockpit for ql'n siden det der bare er tillaget for 1 dyse i dag) Denne komboen lar en uavhengig kunne bruke begge systemene, men krever mest arbeid med tanke på alle ekstra slangene som må trekkes parallellt med det som er der i dag. Kom med kommentarer til de 3 alternativene mine, og hvilket du ville gått for. Har du bedre forslag kom gjerne med dem også. Jeg ville gått for denne løsningen.Det ble en D4 på meg også,fantastisk effekt på den, varm båt i en fart.Jeg har 4 uttak på denne.Hadde en Wallas 3200 tidligere,men den var jeg missfornøyd med,pga. dårlig vifte +lampeolje som måtte fylles på kanne.Hadde Wallasen inne på sevice,men den ble ikke bedre.Nå vet ikke jeg hva du skal betale for Eberen din, men her er det jeg fikk den for, når jeg fikk levere Wallasen i innbytte.Hvis du ikke har handlet,kan du sjekke her. -------------------------------------------------------------------------------- From: JAN HÅKON NORDBØ [mailto:nordbomaskinservice@c2i.net] Sent: Thursday, December 13, 2007 8:55 AM Subject: Re: Diesel og parafinvarmere. Hei! Den wallas du har er en utgått modell som det har vært en del problem med. Jeg har gitt deg en god pris på den. Du kan få D4 for 9000 +mva. Blir da -3200 +mva for din. Og betale blir da 5800 +mva. Får du et betre tilbud en annen plass så løp og kjøp :-) Med Vennlig Hilsen Jan Håkon Nordbø Nordbø Båt og Maskin Tlf: 51422999 Mob: 99393613 Verdalsveien 24 4352 Kleppe www.nordbo-bat-maskin.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Takk for ditt synspunkt, da gir du 11250,- inkl. moms for en D-4, er det med monteringsettet? Seatronic har kampanje på denne nå, og pris 10790,- inkl. monteringsettet blir prisen 13270,- inkl. moms. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelle Parafin Svart 12.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Takk for ditt synspunkt, da gir du 11250,- inkl. moms for en D-4, er det med monteringsettet? Seatronic har kampanje på denne nå, og pris 10790,- inkl. monteringsettet blir prisen 13270,- inkl. moms. Årsaken til at jeg handlet der,var at jeg ble kvitt Wallasen,som gav dårlig varme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Raymond, du får et Y-rør med "fjernstyrt" spjeld som lar deg velge hvilket rør du vil ha luft til, evt. begge. Denne er for 90mm slange. Jeg syntes det var knotete nok å finne plass til én 90mm slange rundt i båten. Jeg tør ikke tenke tanken på å skulle legge et rør til parallelt med det første. Om det er noen god idé å legge en Eber etter defrosteren er jeg usikker på. Summen av dette kan fort bli veldig varmt, og da er det vel en viss fare for at overopphetingsvernet på Eberen kan få hikke. D4 skal helst ha 90mm slange. Siden motstanden for en laminær strøm i et rør er proporsjonal med radiusen i fjerde potens (Poiseuilles lov), så kan du evt. forgrene dette ut i 2x75mm rør uten å øke motstanden. En enkel måte å regne dette ut på for flere rør blir: r1 = R0/(n^1/4) Hvis du ønsker å forgrene til 2 rør blir dette da: r1 = 90mm/(2^1/4) = 90mm/1,19 = 75,7mm Hvor R0 er spesifisert radius og n er antall rør man ønsker å forgrene ut i. Hvis du ønsker å bruke en forgrene ut i en gitt rørdiameter, f.eks. 60mm, og ønsker å finne hvor mange parallelle rør du da må ha uten å øke motstanden, bruker du: n = (R0/R1)^4 = (90/60)^4 = 5,06 = 5 rør! PS: om du bruker radius eller diameter i formlene er likegyldig Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.