Jump to content

Hva trengs for å smøre propellaksling?


Pledd 74

Recommended Posts

Hva med Propellakselfett? :smiley:

propellakselfett.jpg

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

vel...

Da kan man vel ende opp med dette som resultat :rolleyes:

126_2601.JPG

 

126_2602.JPG

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 4 uker senere...

Har kjøpt et brukt propellanlegg som skal monteres i snekka , og lurer på om jeg har fått med alt :confused:

I stevnlageret er det kun en slags siliconpakning el.l - og virker helt tørr for fett osv.

Dette er 25mm aksel til MB10A , og messingprop på kon.

Noen som vet hva stevnlageret skal "inneholde" på org marna propanlegg?

Redigert av froyd (see edit history)
Link to post

Stevnlageret/Cutlesslageret er vannsmurt - dvs. det skal være tørt til båten kommer i vannet.......... Vanligvis er det 2 små åpninger på hver side av stevnbeslaget - pass på at disse ikke er tette av rur el.tilsv. - da dette ellers vil redusere "vanngjennomstrømningen" til både stevnlageret og innover til pakkboksen. Cutlesslageret vil etter mange års bruk naturligvis bli slitt - dette vil noen ganger føre til "romlelyder som man ikke har hørt tidligere". Og da vil man samtidig kunne kjenne at det begynner å bli slark når man drar/trykker propellen sideveis.

Link to post

En konvensjonell instalasjon består av et hylesrør som i bakkant sitter fast i et stevnbeslag som er støpt fast i båten. I forrkant av hylserøret sitter en pakkboks. Bakerst på stevnbeslaget (les inni stevnbeslaget) sitter et cutlesslager. Vanligvis er det 2 hull på hver side av stevnbeslaget tett opp mot kjølen på båten. Dette for at vann skal kunne sirkulere inn i hylserøret for å fungere som smøring og/eller kjøling for både pakkboksen og/eller cutlesslageret. Så f.eks. opp på følgende link så ser du et slikt opplegg;

www.sleipner.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...