Pledd 74 Startet 10.Februar.2008 Del på Facebook Startet 10.Februar.2008 (redigert) Har et DP 280 drev, der jeg har tatt av propeller for skikkelig rengjøring etc. Hva skal jeg sette inn akslingen med når jeg monterer de sammen igjen? Noen form for fett eller? Redigert 10.Februar.2008 av Pledd 74 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Vannfast gris. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Hva med Propellakselfett? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Pledd 74 Svart 10.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Takk takk! Tenker jeg går for denne tuben så sant ikke det er noen som har sterke motforestillinger / eller dårlig erfaring med produktet..? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Strengt tatt skal man vel helst ikke ha noe som helst på akslingen? Det er i alle fall hva jeg har hørt.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Daffy Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 vel... Da kan man vel ende opp med dette som resultat Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
index Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Sorry! Tenkte på bronsepropell som sitter på kon. Med aluminiumspropell på splines slipper man nok ikke unna smøring nei... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jandrea Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Har brukt dette fettet i 4 sesonger nå og propellen går greit av hver høst. Jon Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Grimsøy Taule Svart 8.Mars.2008 Del på Facebook Svart 8.Mars.2008 (redigert) Har kjøpt et brukt propellanlegg som skal monteres i snekka , og lurer på om jeg har fått med alt I stevnlageret er det kun en slags siliconpakning el.l - og virker helt tørr for fett osv. Dette er 25mm aksel til MB10A , og messingprop på kon. Noen som vet hva stevnlageret skal "inneholde" på org marna propanlegg? Redigert 8.Mars.2008 av froyd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 8.Mars.2008 Del på Facebook Svart 8.Mars.2008 Stevnlageret/Cutlesslageret er vannsmurt - dvs. det skal være tørt til båten kommer i vannet.......... Vanligvis er det 2 små åpninger på hver side av stevnbeslaget - pass på at disse ikke er tette av rur el.tilsv. - da dette ellers vil redusere "vanngjennomstrømningen" til både stevnlageret og innover til pakkboksen. Cutlesslageret vil etter mange års bruk naturligvis bli slitt - dette vil noen ganger føre til "romlelyder som man ikke har hørt tidligere". Og da vil man samtidig kunne kjenne at det begynner å bli slark når man drar/trykker propellen sideveis. Sitér dette innlegget Link to post
Grimsøy Taule Svart 8.Mars.2008 Del på Facebook Svart 8.Mars.2008 Ok , men kan faktisk ikke finne noe hull på endehylsa Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 8.Mars.2008 Del på Facebook Svart 8.Mars.2008 En konvensjonell instalasjon består av et hylesrør som i bakkant sitter fast i et stevnbeslag som er støpt fast i båten. I forrkant av hylserøret sitter en pakkboks. Bakerst på stevnbeslaget (les inni stevnbeslaget) sitter et cutlesslager. Vanligvis er det 2 hull på hver side av stevnbeslaget tett opp mot kjølen på båten. Dette for at vann skal kunne sirkulere inn i hylserøret for å fungere som smøring og/eller kjøling for både pakkboksen og/eller cutlesslageret. Så f.eks. opp på følgende link så ser du et slikt opplegg; www.sleipner.no Sitér dette innlegget Link to post
Grimsøy Taule Svart 8.Mars.2008 Del på Facebook Svart 8.Mars.2008 Ok,får studere mer på det. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Grimsøy Taule Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 (redigert) Jeg har faktisk ikke verken cutlesslager eller hull i stevnbeslaget.. Lurer på om dette beslaget er verdt å montere egentlig.. Det er kun to spor i bakkant av beslaget , som mulig er til pakning eller liknende... Redigert 9.Mars.2008 av froyd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.