Jump to content

Montering av Eberspächer D4 - dieselvarmer


SRA

Recommended Posts

Skal igang med montering av eber d4 og har da noen spørsmå; skal stå i seilbåt helt bakerst i "ror" rommet.

 

- bruker man sikaflex på eksosgjennomføringen? eller er det mindre lurt pga. varmgang?

- Inntak for forbrenningsluft hva er vannligt tar men det utenfra eller fra det rommet varmeren står i?`

- Inntak for luft hva er vannligt tar men det utenfra eller fra det rommet varmeren står i?`

Link to post

Bruk sikaflex på gjennomføringen. Hvis den blir så varm at sika'en ikke tåler det, så har du feil gjennomføring.

 

Forbrenningsluft fra motorrom er OK for da får du det luftet godt ut når varmeren brenner og motoren ikke er i gang. Fritt valg.

 

Tilluft må være frisk dvs utenfra.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Hvis ikke jeg husker feil er det spesifisert i monteringsanvisniningen for de fleste varmere (lenge siden jeg har lest de) at man ikke skal ikke bruke ekstra tettemiddel på eksosgjennomføringen, kun den pakningen som følger med.

Link to post

Husk også å montere dieselpumpa i den foreskrevne vinkel og riktig vei.

I en tidligere båt vi hadde døde Eberen ut etter 5 - 10 minutter. Nitid feilsøking viste at pumpa var montert i riktig vinkel, men opp/ned. Etter at vi snudde den riktig vei fungerte alt OK.

Link to post
Skal igang med montering av eber d4 og har da noen spørsmå; skal stå i seilbåt helt bakerst i "ror" rommet.

 

- bruker man sikaflex på eksosgjennomføringen? eller er det mindre lurt pga. varmgang?

- Inntak for forbrenningsluft hva er vannligt tar men det utenfra eller fra det rommet varmeren står i?`

- Inntak for luft hva er vannligt tar men det utenfra eller fra det rommet varmeren står i?`

monterer dieselpumpa slik at du kan lydisolere den med porolon el den tikker noe j...

sett lyddemper på både ingang og utgang forbrenningsluft samt utblås i salong, så får du det kjbra!

S/Y Gunga Din

Link to post
Bruk sikaflex på gjennomføringen. Hvis den blir så varm at sika'en ikke tåler det, så har du feil gjennomføring.

 

Forbrenningsluft fra motorrom er OK for da får du det luftet godt ut når varmeren brenner og motoren ikke er i gang. Fritt valg.

 

Tilluft må være frisk dvs utenfra.

 

 

Jeg vil nå påstå at det er motsatt. Forbrenningsluft bør ikke taes innefra båten, det kan være direkte farlig. Tilluft bør heller ikke taes fra motorrom eller rommet varmeren står i. Det beste er om du henter begge deler utenfra. Eksosgjennomføringen anbefales montert med medfølgende pakning. Røret der eksosen kommer ut er isolert fra selve hylse/gjennomføringen så det blir ikke så varmt, har brukt sikaflex på min uten problemer.

 

Ellers kan det være nyttig å lese bruksanvisningen nøye, spesielt dette med varmetap/bøy på rør osv. Du bør vurdere om du skal isolere rørene med, det kan være mye å tjene hvis du har litt lengde på slangene.

 

mvh

Jon

Link to post

Holder nå på å montere (går trgt da jeg egentlig ikke har tid)

 

Kan man kappe eksosslangen? den er 2 meter lang og isolert og 2 meter er noe lang, men er usikker på om man kan kappe den eller om den må ha hele lengden?

Link to post

hej SRA

 

nu husker jag ikke om det var eksosslangen eller luftintagslangen med lyddemper den oxo....

 

en eller kansje både var slitsade inuti.....sen låg det min.ull o sen den yttre slangen för att få lyddempning!

 

 

noe av den tunne slangen går sikkert o kape.... men skall du kappe så langt in som den tykke slangen så check dette

med slitser/perforering........

 

går du sedan ut på langsidan båten så husk 'svanehals' !

S/Y Gunga Din

Link to post

Hvis du følger bruksanvisningen hehehehe så står det vel der at den kan kappes til en viss minimumslengde?

 

Ble anbefalt av forhandler å unngå å bøye den delen som har masse isolasjon utenpå. Du bøyer endene...

Akkurat igangsatt min D4 etter montering.

Link to post

det viktigeste syntes jeg når jeg monterte er å vite 100% at eksosen ikke ligger inntil slanger etc og at dieselen inn kan faktisk komme inntil hvis man kløner og det er trangt

selv brukte jeg hele lengden som fulgte med på eksosen - la den i en fin bøy og brukte ikke noe sika

eneste irriterende er termostaten -det kunne vært 1 -2-3-4 innstilling i stedet ......... for skrur den seg av blir det rimelig kaldt før den starter igjen

Link to post

Når det gjelder dieselvarmer (Eber) som slår seg av, så har jeg tillempet det problemet ved strategisk plassering av termostaten. Dvs. jeg har plassert den lavere og bak leideren ned til salongen. Der er det litt kaldere enn i salongen og den skal dermed ha høyere temperatur innen den slår seg av.

 

Problemet med at den slår seg av er jo, i hvert fall for min del, at den krever mye strøm for å tenne igjen.

 

Jeg vil anbefale at man henter både den luften som skal varmes opp og den luften varmeren trenger til forbrenningen fra utsiden. Tror ikke det er klokt å bruke maskinrommet som varmeveksler. En annen ting er at dersom man henter luften fra utsiden så får man et overtrykk inne i båten og man kan enklere styre hvilken vei luften skal ta for å komme ut. Dessuten så mener jeg at det vil bli mindre fugtigheten ved å hente inn ny luft fra utsiden.

Link to post
  • 1 month later...

D4 Har lest eller hørt at den siste meteren på varmluftslangen ikke må isoleres inn mot varmer stemmer det?

Finner ikke noe om det i montering beskrivelsen så jeg har isolert helt inn til varmeren.

Link to post
  • 1 month later...

Så har også jeg kjøpt meg Eber D4 ! Har tenkt å montere den helt akter i båten hvor det tidligere har stått en Eber X2 fra 70-tallet.

 

Ser flere anbefaler å hente luft fra utsiden av båten. Hvordan har dere løst dette og hva er erfaringene?

Jeg tenker spesielt på tilførsel av luft som skal oppvarmes. Hva slags gjennomføring eller ventilrist er passende for slikt formål? Tilførselslangen bør vel være Ø 90 mm og da er det vel et poeng at dette ikke kobles opp imot "passasjer" gjennom skrog/dekk som er trangere og som bremser lufttilførselen.

 

Anbefales noe slikt som dette?

22671_auto.jpg

Liker ikke tanken på å lage 90 mm hull i skroget på min kjære Nidelv :sweat:

Min blogg på baatplassen.
Link to post

Tilførselsslangen på D4 er 75mm. Luft utvider seg under oppvarming, derfor kan tilførselen være av mindre diameter enn utblåsningen.

 

Maritim Selpenden har noen luftinntak med skjold som ligner litt bildet under, men i riktig størrelse og med slangestuss.

 

 

22673_auto.jpg

Link to post

Jeg skal også i gang med montering av D4 snart. Fikk vite av forhandleren at eksosslangen trygt kan kappes i den enden som går mot utslippet. Det sitter en lyddemper innenfor isolasjonen i den enden som er nærmest varmeren, så her kan den IKKE kappes!

Bundin er bátleysur maður

Link to post

75mm inntak er ALT for lite på D4! Jeg testet ut akkurat dette og fant ut at 2 helst 3 stk 75mm inntak måtte til. Jeg monterte 2 som friskluftsinntak og 1 som omluftsinntak, dvs. returluft fra salongen. Dette brukes når det er veldig kaldt og stenges når ønsket romtemp oppnåes.

 

Driver med ventilasjon i jobben og løsningen anbefales!

 

T.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
75mm inntak er ALT for lite på D4! Jeg testet ut akkurat dette og fant ut at 2 helst 3 stk 75mm inntak måtte til. Jeg monterte 2 som friskluftsinntak og 1 som omluftsinntak, dvs. returluft fra salongen. Dette brukes når det er veldig kaldt og stenges når ønsket romtemp oppnåes.

 

Driver med ventilasjon i jobben og løsningen anbefales!

 

T.

På meg virker det noe ulogisk at en oppnår mer lufttilførsel med flere inntak, all den tid all tilførsel likevel skal inn gjennom kun ett 75mm inntak på selve varmeren. :confused: Men dette handler kanskje om vinkler og bøyer og lengde på tilførselslangen(e)?

 

En annen ting: Hvis en benytter et slikt skjold for luftinntak, da vil en vel også kunne oppnå ekstra lufttilførsel under fart (om ikke allverden med min Nidelv :lol: ). Kan en risikere for høy luftiltførsel eller for ujevn tilførsel (ved fart vs ikke fart) på en måte som kan være uheldig for varmeren?

22673_auto.jpg

Min blogg på baatplassen.
Link to post
På meg virker det noe ulogisk at en oppnår mer lufttilførsel med flere inntak, all den tid all tilførsel likevel skal inn gjennom kun ett 75mm inntak på selve varmeren. :confused: Men dette handler kanskje om vinkler og bøyer og lengde på tilførselslangen(e)?

Det handler om trykkfall, ja. Altså hvilken motstand det 75mm luftinntaket på varmeapparatet "ser". Jo flere inntak, desto mindre motstand og derav mere luft!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
  • 4 months later...

Jeg vil anbefale å prøve først hvordan varmeren fungerer uten å hente luften utenfra skroget. Selv monterte jeg Eber 4 i min Nidelv i sommer og synes det fungerer bra med at den henter luft ifra der den er montert helt akter i cockpiten. Det er jo en kalesjebåt og derfor ikke akkurat lufttett uansett.

Ellers er det jo et poeng som du antyder med å unngå å plassere luftinntak nær eksosutslipp. Her er vel båter forskjellig hvordan luftstrømmen er rundt akterpartiet, men tror jeg ville valgt å ha luftinntaket på siden av båten.

Min blogg på baatplassen.
Link to post

selve varmeren bli plassert i motorom .. antar at forbrenningsluft kan tas derfra uten problem ihvertfall..

 

ellers , så var det bare så lett å få lagt luftinntaket akter :) , ser poenget med å ha dent på siden .. men vil da være mer utsatt for sjøsprøyt..

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...