SRA Startet 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2008 Skal igang med montering av eber d4 og har da noen spørsmå; skal stå i seilbåt helt bakerst i "ror" rommet. - bruker man sikaflex på eksosgjennomføringen? eller er det mindre lurt pga. varmgang? - Inntak for forbrenningsluft hva er vannligt tar men det utenfra eller fra det rommet varmeren står i?` - Inntak for luft hva er vannligt tar men det utenfra eller fra det rommet varmeren står i?` Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 Bruk sikaflex på gjennomføringen. Hvis den blir så varm at sika'en ikke tåler det, så har du feil gjennomføring. Forbrenningsluft fra motorrom er OK for da får du det luftet godt ut når varmeren brenner og motoren ikke er i gang. Fritt valg. Tilluft må være frisk dvs utenfra. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
la plancha Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 Det er ikke nødvendig å bruke sika det følger med en korkpakning den holder vanligvis tett. pass på at du monterer dieselpumpa slik at du kan lydisolere den med porolon el den tikker noe j... Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 Hvis ikke jeg husker feil er det spesifisert i monteringsanvisniningen for de fleste varmere (lenge siden jeg har lest de) at man ikke skal ikke bruke ekstra tettemiddel på eksosgjennomføringen, kun den pakningen som følger med. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 Husk også å montere dieselpumpa i den foreskrevne vinkel og riktig vei. I en tidligere båt vi hadde døde Eberen ut etter 5 - 10 minutter. Nitid feilsøking viste at pumpa var montert i riktig vinkel, men opp/ned. Etter at vi snudde den riktig vei fungerte alt OK. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 Skal igang med montering av eber d4 og har da noen spørsmå; skal stå i seilbåt helt bakerst i "ror" rommet. - bruker man sikaflex på eksosgjennomføringen? eller er det mindre lurt pga. varmgang? - Inntak for forbrenningsluft hva er vannligt tar men det utenfra eller fra det rommet varmeren står i?` - Inntak for luft hva er vannligt tar men det utenfra eller fra det rommet varmeren står i?` monterer dieselpumpa slik at du kan lydisolere den med porolon el den tikker noe j... sett lyddemper på både ingang og utgang forbrenningsluft samt utblås i salong, så får du det kjbra! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Blue_Dragon Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Har fått prøvd denne varmenen som nå står i vår båt. Må si dette er en kjempe varmer. Den varmer rask og er meget stillegående. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Bruk sikaflex på gjennomføringen. Hvis den blir så varm at sika'en ikke tåler det, så har du feil gjennomføring. Forbrenningsluft fra motorrom er OK for da får du det luftet godt ut når varmeren brenner og motoren ikke er i gang. Fritt valg. Tilluft må være frisk dvs utenfra. Jeg vil nå påstå at det er motsatt. Forbrenningsluft bør ikke taes innefra båten, det kan være direkte farlig. Tilluft bør heller ikke taes fra motorrom eller rommet varmeren står i. Det beste er om du henter begge deler utenfra. Eksosgjennomføringen anbefales montert med medfølgende pakning. Røret der eksosen kommer ut er isolert fra selve hylse/gjennomføringen så det blir ikke så varmt, har brukt sikaflex på min uten problemer. Ellers kan det være nyttig å lese bruksanvisningen nøye, spesielt dette med varmetap/bøy på rør osv. Du bør vurdere om du skal isolere rørene med, det kan være mye å tjene hvis du har litt lengde på slangene. mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 16.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 Holder nå på å montere (går trgt da jeg egentlig ikke har tid) Kan man kappe eksosslangen? den er 2 meter lang og isolert og 2 meter er noe lang, men er usikker på om man kan kappe den eller om den må ha hele lengden? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 hej SRA nu husker jag ikke om det var eksosslangen eller luftintagslangen med lyddemper den oxo.... en eller kansje både var slitsade inuti.....sen låg det min.ull o sen den yttre slangen för att få lyddempning! noe av den tunne slangen går sikkert o kape.... men skall du kappe så langt in som den tykke slangen så check dette med slitser/perforering........ går du sedan ut på langsidan båten så husk 'svanehals' ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gudrun Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 Hvis du følger bruksanvisningen hehehehe så står det vel der at den kan kappes til en viss minimumslengde? Ble anbefalt av forhandler å unngå å bøye den delen som har masse isolasjon utenpå. Du bøyer endene... Akkurat igangsatt min D4 etter montering. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 18.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2008 det viktigeste syntes jeg når jeg monterte er å vite 100% at eksosen ikke ligger inntil slanger etc og at dieselen inn kan faktisk komme inntil hvis man kløner og det er trangt selv brukte jeg hele lengden som fulgte med på eksosen - la den i en fin bøy og brukte ikke noe sika eneste irriterende er termostaten -det kunne vært 1 -2-3-4 innstilling i stedet ......... for skrur den seg av blir det rimelig kaldt før den starter igjen Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
tjaldur Svart 18.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2008 Når det gjelder dieselvarmer (Eber) som slår seg av, så har jeg tillempet det problemet ved strategisk plassering av termostaten. Dvs. jeg har plassert den lavere og bak leideren ned til salongen. Der er det litt kaldere enn i salongen og den skal dermed ha høyere temperatur innen den slår seg av. Problemet med at den slår seg av er jo, i hvert fall for min del, at den krever mye strøm for å tenne igjen. Jeg vil anbefale at man henter både den luften som skal varmes opp og den luften varmeren trenger til forbrenningen fra utsiden. Tror ikke det er klokt å bruke maskinrommet som varmeveksler. En annen ting er at dersom man henter luften fra utsiden så får man et overtrykk inne i båten og man kan enklere styre hvilken vei luften skal ta for å komme ut. Dessuten så mener jeg at det vil bli mindre fugtigheten ved å hente inn ny luft fra utsiden. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Lazy days 2 Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 D4 Har lest eller hørt at den siste meteren på varmluftslangen ikke må isoleres inn mot varmer stemmer det? Finner ikke noe om det i montering beskrivelsen så jeg har isolert helt inn til varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarles Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Så har også jeg kjøpt meg Eber D4 ! Har tenkt å montere den helt akter i båten hvor det tidligere har stått en Eber X2 fra 70-tallet. Ser flere anbefaler å hente luft fra utsiden av båten. Hvordan har dere løst dette og hva er erfaringene? Jeg tenker spesielt på tilførsel av luft som skal oppvarmes. Hva slags gjennomføring eller ventilrist er passende for slikt formål? Tilførselslangen bør vel være Ø 90 mm og da er det vel et poeng at dette ikke kobles opp imot "passasjer" gjennom skrog/dekk som er trangere og som bremser lufttilførselen. Anbefales noe slikt som dette? Liker ikke tanken på å lage 90 mm hull i skroget på min kjære Nidelv Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
abbor Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Tilførselsslangen på D4 er 75mm. Luft utvider seg under oppvarming, derfor kan tilførselen være av mindre diameter enn utblåsningen. Maritim Selpenden har noen luftinntak med skjold som ligner litt bildet under, men i riktig størrelse og med slangestuss. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Jeg skal også i gang med montering av D4 snart. Fikk vite av forhandleren at eksosslangen trygt kan kappes i den enden som går mot utslippet. Det sitter en lyddemper innenfor isolasjonen i den enden som er nærmest varmeren, så her kan den IKKE kappes! Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Tranen2 Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 75mm inntak er ALT for lite på D4! Jeg testet ut akkurat dette og fant ut at 2 helst 3 stk 75mm inntak måtte til. Jeg monterte 2 som friskluftsinntak og 1 som omluftsinntak, dvs. returluft fra salongen. Dette brukes når det er veldig kaldt og stenges når ønsket romtemp oppnåes. Driver med ventilasjon i jobben og løsningen anbefales! T. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Sjarles Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 75mm inntak er ALT for lite på D4! Jeg testet ut akkurat dette og fant ut at 2 helst 3 stk 75mm inntak måtte til. Jeg monterte 2 som friskluftsinntak og 1 som omluftsinntak, dvs. returluft fra salongen. Dette brukes når det er veldig kaldt og stenges når ønsket romtemp oppnåes. Driver med ventilasjon i jobben og løsningen anbefales! T. På meg virker det noe ulogisk at en oppnår mer lufttilførsel med flere inntak, all den tid all tilførsel likevel skal inn gjennom kun ett 75mm inntak på selve varmeren. Men dette handler kanskje om vinkler og bøyer og lengde på tilførselslangen(e)? En annen ting: Hvis en benytter et slikt skjold for luftinntak, da vil en vel også kunne oppnå ekstra lufttilførsel under fart (om ikke allverden med min Nidelv ). Kan en risikere for høy luftiltførsel eller for ujevn tilførsel (ved fart vs ikke fart) på en måte som kan være uheldig for varmeren? Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
abbor Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 (redigert) Ventilen med skjoldet er beregnet for montering på ei vertikal flate med åpningen ned. Det bør også velges en monteringsplass hvor det ikke er sjøsprut som kan trekkes inn i varmeren. Redigert 17.Mai.2008 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 På meg virker det noe ulogisk at en oppnår mer lufttilførsel med flere inntak, all den tid all tilførsel likevel skal inn gjennom kun ett 75mm inntak på selve varmeren. Men dette handler kanskje om vinkler og bøyer og lengde på tilførselslangen(e)? Det handler om trykkfall, ja. Altså hvilken motstand det 75mm luftinntaket på varmeapparatet "ser". Jo flere inntak, desto mindre motstand og derav mere luft! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
tjaldur Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Det beste eller det verste, etter som man ser det, med min eber er at jeg måtte fyre den opp i dag. Fytte katta så kaldt det er i bøya nå. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
KaRsK Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Skal montere dieselvarmer og lurer på om jeg kan ta friskluft 75mm gjennom skroget bak på båten ? hvordan vil det fungere i fart , eventuell eksos fra båtmotor ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjarles Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Jeg vil anbefale å prøve først hvordan varmeren fungerer uten å hente luften utenfra skroget. Selv monterte jeg Eber 4 i min Nidelv i sommer og synes det fungerer bra med at den henter luft ifra der den er montert helt akter i cockpiten. Det er jo en kalesjebåt og derfor ikke akkurat lufttett uansett. Ellers er det jo et poeng som du antyder med å unngå å plassere luftinntak nær eksosutslipp. Her er vel båter forskjellig hvordan luftstrømmen er rundt akterpartiet, men tror jeg ville valgt å ha luftinntaket på siden av båten. Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
KaRsK Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 selve varmeren bli plassert i motorom .. antar at forbrenningsluft kan tas derfra uten problem ihvertfall.. ellers , så var det bare så lett å få lagt luftinntaket akter :) , ser poenget med å ha dent på siden .. men vil da være mer utsatt for sjøsprøyt.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.