Gudrun Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Har nymontert 3 stk. av denne typen og skiftet ut en annen fabrikant Eber. Altså totalt 4 stk. Jeg har vært så heldig at maskinene i alle båtene har vært i så bra stand at det har ikke vært noe som helst problem å ta varmen ut av motorrommet. Den ene var sågar passert 2300 gangtimer...Nå skal det tilføres at motorene har stått i en isolert kasse i rommet akterut.... men det har vært store hull for tilluft så de har vel nesten stått i samme rom som varmeren. har aldri tatt uteluft via egen skroggjennomføring, ventilene i skrogsidene har sørget for luft til varmeren også. Men det krever disiplin, at man vasker ofte i maskinrommet slik at det ikke er fullt av diesel, olje og gammel morro i kjølen sant en masse støv etc. som trekker til seg lukt.. Med en ny varmer har det aldri vært noe som helst problem å ta hverken forbrenninsluft eller innluft fra dette rommet. En ytterst ytterst liten snev av "malingslukt" de første 2 minuttene, men ikke noe skjenerende og så var det bare friskluft. Snakket endel med den lokale forhandleren i Alvøen og de så heller ikke noe problem med å montere på den måten. De er flinke til å gi råd og vink i så måte... men da jeg skulle skifte ut en Ardic måtte jeg skifte ut eksosen og sa de, da de ikke stolte på at en såpass gammel slange ville holde 100% tett så mye lengre...da kunne man få eksoslekkasje... så den skiftet jeg og... Ved å ta innluften fra motorrommet fjerner man og evt. kondens som kan oppstå under dekk etter maskinen er stanset.... er alltid tørt når den går.... Det skal tilføyes at jeg aldri har hatt varmeren på når vi sov ombord.....er av den gamle skolen... Oppdaget ene gangen en annen båt som fortøyde på utsiden hadde hengt ut endel fendre og 2 av de var smeltet litt da de kom helt inntil eksosgjennomføringen.... så slikt sjanser man ikke på.... Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 selve varmeren bli plassert i motorom .. antar at forbrenningsluft kan tas derfra uten problem ihvertfall.. ellers , så var det bare så lett å få lagt luftinntaket akter :) , ser poenget med å ha dent på siden .. men vil da være mer utsatt for sjøsprøyt.. Anbefaler IKKE å ha luftinntak på utvendig hekk. Der er det en "bakevje" med eksos. Hvorfor ikke montere 3 inntak, 1 fra cabin (omluft) og 2 ute i sitteområde (friskluft), hvorav den ene har veksel mellom omluft og friskluft. Da har du mulighet til 100% friskluft eller 50% friskluft pluss 50% omluft (raskere oppvarming). Uansett; Du må ha mere enn 1 inntak for å få nok luftmengde! Mvh Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Mjøsfarer Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Gammel tråd, men er vel fortsatt relevant. Jeg ønsker å montere i motorrommet, på veggen mot stikkabin, på styrbord side. Ut fra bildet ser det ut til at friskluft kommer fra venstre, mens oppvarmet luft går ut på høyre side. Det passer meg egentlig veldig dårlig, da jeg ønsker å ha varmluftuttakene på babord side. Finnes Eber med speilvendt konstruksjon, eller må jeg plassere varmeren på babord side for å slippe å ha slanger rundt hele varmeren? Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 D4 kan vel plasseres begge veier i den originale festebraketten. Da spiller det vel ikke noen rolle om ledningen kommer ut på ene eller andre siden. Om noen år da du skal vedlikeholde, må du ta ut varmeren uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 D4 kan vel plasseres begge veier i den originale festebraketten. Da spiller det vel ikke noen rolle om ledningen kommer ut på ene eller andre siden. Om noen år da du skal vedlikeholde, må du ta ut varmeren uansett. Det her skjønte jeg ikke. Finnes det ikke "denne siden opp?" Hvis det er riktig, og at det ikke spillet noen rolle om den monteres "oppned" eller ei, så kan jeg se adskillig lysere på tilværelsen Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Hvem sa opp ned? Du nevner høyre mot venstre og omvendt. Det spiller vel ingen rolle om den står mot H eller V? Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Jeg tok som forutsetning at frisk luft konmer inn fra venstre, og oppvarmet går ut på høyre side. I mitt oppsett burde det ha vært motsatt, derfor jeg stusset på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Pass på å få avstand mellom eksos og inntak, er bare en halv meter mellom på min båt, irriterer meg ofte att det var mulig å montere den slik.. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.