Fanafjord Startet 11.Februar.2008 Del på Facebook Startet 11.Februar.2008 Vurderer anskaffelser av VHF og skal jo på båtmesse både i Bergen og Lillestrøm. Hva er kriteriene dere legger vekt på VHF? Trippel-lyttevakt, dimmet belysning, L1,L2,L3 ferdig programmert. DSC. Hva mer? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
BMP Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 God høytaler med klar lydgjengivelse slik at man kan forstå hva som blir sagt selv med en del bakgrunsstøy. Sailor RT 2048 el lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Kjøp ihvertfall ikke en steinalder VHF uten DSC som Sailor RT 2048. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Skal selv kjøpe stasjonær VHF m/DSC til kommende sesong. Åpen båt. Vet fra før at god høyttaler og riktig plassering av denne er viktig. Enkel betjening med tydelige knapper likeså. Må kunne hente GPS-info fra Raymarine A65. Begrenset plass så størrelse er også en faktor. Noen gode tips? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Mulligan Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 God høytaler med klar lydgjengivelse slik at man kan forstå hva som blir sagt selv med en del bakgrunsstøy. Og da snakker vi Sailor. Eller under tvil Furuno. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Noen gode tips? Høres ut som at M-Tech 500 er perfekt til deg. Men mindre du vil betale mer enn nødvendig Les mer om den her; https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=35829 Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Suzuki Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Du får iallefall bransjens værste høyttaler og bransjens værste følsomhet for støy om du velger apparatet Seilaren anbefaler. Midt i mellom i prisleiet, finnes Simrad og ICOM. Jeg ville idag valgt sistnevte. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Fanafjord Svart 11.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Huff, her spriker jo meningene... Seilaren, hvordan er lyden? Hva med støyen? Suzuki har du erfaring med ICOM? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sydvesten Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Jeg hadde M-tech i gammel båten og den fungerte greit til mitt bruk i allefall.... nå har jeg Navman 7110, kjøpte den på grunn av dobbel håndsett... Har ikke noe å klage på M-techen jeg da... mulig den ikke er optimal.... men den fungerer alldeles utmerket til prisen som er under to lapper.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
TideRace Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 (redigert) Huff, her spriker jo meningene... Seilaren, hvordan er lyden? Hva med støyen? Suzuki har du erfaring med ICOM? Jeg støtter Suzuki med hans råd om Icom. Jeg har hatt flere vhf`er opp gjennom årene, men Icom har vært veldig gode VHF`er både med hensyn til kvalitet, lydgjengivelse og robusthet. Icom er forøvrig en av verdens største VHF-produsenter og utvikler blant annet kommunikasjonsutstyr til militært bruk. Av samme grunn er alle Icom-modellene IP-67-sertifisert (vanntette) samt bygget for å tåle trøkk. Etter min mening er dette mye radio i sin prisklasse. Neida, jeg har ikke Icom i dag, men skulle jeg byttet vhf nå, ville antagelig Icom igjen vært førstevalget for meg. Redigert 11.Februar.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Suzuki har du erfaring med ICOM? Selvsagt, ellers ville ikke mine råd være mye verdt eller ? Har hatt pr nå både Simrad og ICOM. Ikke noe dyre greier, men etter mitt skjønn noe helt annet enn de rimeligste på markedet. Følsomhet mot støy, modulering, kvaliet på høyttalere, knapper og brytere. Det ER forskjeller på VHF er, som på stort sett alt annet. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Det ER forskjeller på VHF er, som på stort sett alt annet.Suzuki Jepp, derfor har jeg Sailor. Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Støtter opp om ICom jeg også. Jeg fikk testet lydkvaliteten på innebygget høyttaler i bekjentes båter og ICom'n var klart best innenfor middels pris-range. Muligheter for tilkobling av ekstern høyttaler, kanalvelger på mik, solid og fuktsikker utførelse var også med å føre til at jeg valgte ICom. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 11.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Sailor var nå fryktelig dyrt. Sjekket nettopp både Simrad og Icom og de finnes faktisk ned til ca 3000 kr. Dette er jo ikke mer enn en tusenlapp mer enn de allerbilligeste. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Lars H. Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 (redigert) Det ER forskjeller på VHF er, som på stort sett alt annet. Nemlig! Min Sailor RT2048 som jeg kjøpte i 1988 (20 år gammel nå) har aldri sviktet meg, og jeg tør påstå at ingen av de VHF'ene som produseres idag er bedre hverken når det gjelder følsomhet eller lydkvalitet. Og tro det eller ei, - den produseres fremdeles! Men den har ikke digitalt selcall. Så skulle jeg handlet nå, hadde det blitt Sailor med digitalt selcal. Kostbart, - ja. Men delt på 20 år blir det ikke noe å bry seg om. Lars H. Redigert 11.Februar.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Jepp. Glimrende ytelse. Lyd kraftig nok til å høres gjennom bakgrunnstøy og så solid at de går i arv. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørktun Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Nokon som har erfaring med Standard Horizon? Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Etter å ha jobbet med en del forskjellig utstyr , er min mening : Sailor har det mest politelige og brukervennlige utstyret på markedet . Disse holder båtens levealder og litt til ! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Så skulle jeg handlet nå, hadde det blitt Sailor med digitalt selcal. Og hva koster en slik da ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 (redigert) Aner ikke, sjekk leverandørerne selv! (jeg har ingen kobling til Sailor) Lars H. Redigert 11.Februar.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jo_Eirik Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Prisene på VHF til fritidsbåt markedet er så til de grader presset at ingen av de rimelige modellene har noe særlig kvalitet på den innebygde høytaleren. Istedet for å bruke mange tusen for å kjøpe Sailor (som jeg forøvrig er helt enig i at er kongen av VHF-apparat) ville jeg heller spandert noe ekstra på en ekstern høytaler av god kvalitet. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Sistestyrmann Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Sailor RT5022 DSC VHF koster 17375inkl mva . Ellers så kan en sjekke feks denne siden www.landorlarsen.no Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 (redigert) RT 5022 A-1 Redigert 11.Februar.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Enig Jo_Eirik, jeg har montert ekstra sprutsikker høyttaler både nede og på overdekk. Dette gir en betydelig bedre lydkvalitet på sendingene. Nede har jeg en Navman 7110 og oppe en Standard Horizon GX1500E. I tillegg en håndholdt Standard Horizon HX500E. Som backup en eldre dansk traver av en VHF - men uten DSC. Anbefaler å bruke SWR meter for å måle signalkvaliteten for de fastmonterte VHFene. Jeg har blitt litt overrasket over kvaliuteten til den håndholdte Standard Horizon VHFen. Ute på Oslofjorden bærer den ganske langt, minst et par nautiske mil. Har også forsøkt en Icom IC-M71 håpndholdt. Syntes ved testing at Standarden hadde lengre rekkevidde. Men det kan være tilfeldigheter som bestemte dette. Icomen har vel 6 W sendestyrke, mot Standardens 5 W Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 (redigert) Nemlig! Min Sailor RT2048 som jeg kjøpte i 1988 (20 år gammel nå) har aldri sviktet meg, og jeg tør påstå at ingen av de VHF'ene som produseres idag er bedre hverken når det gjelder følsomhet eller lydkvalitet. Og tro det eller ei, - den produseres fremdeles! Men den har ikke digitalt selcall. Så skulle jeg handlet nå, hadde det blitt Sailor med digitalt selcal. Kostbart, - ja. Men delt på 20 år blir det ikke noe å bry seg om.Lars H. Dette er godt å høre da jeg har en Sailor RT-2048 som ligger å venter på å bli brukt i Danmark (Brukt riktignok). Redigert 11.Februar.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.