Jump to content

Kriterier for kjøp av VHF

Fanafjord

Recommended Posts

Vurderer anskaffelser av VHF og skal jo på båtmesse både i Bergen og Lillestrøm.

Hva er kriteriene dere legger vekt på VHF? Trippel-lyttevakt, dimmet belysning, L1,L2,L3 ferdig programmert. DSC. Hva mer?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Huff, her spriker jo meningene... Seilaren, hvordan er lyden? Hva med støyen? Suzuki har du erfaring med ICOM?

Jeg hadde M-tech i gammel båten og den fungerte greit til mitt bruk i allefall.... nå har jeg Navman 7110, kjøpte den på grunn av dobbel håndsett... Har ikke noe å klage på M-techen jeg da... mulig den ikke er optimal.... men den fungerer alldeles utmerket til prisen som er under to lapper..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Huff, her spriker jo meningene... Seilaren, hvordan er lyden? Hva med støyen? Suzuki har du erfaring med ICOM?

Jeg støtter Suzuki med hans råd om Icom.

Jeg har hatt flere vhf`er opp gjennom årene,

men Icom har vært veldig gode VHF`er både med hensyn til kvalitet, lydgjengivelse og robusthet.

Icom er forøvrig en av verdens største VHF-produsenter og utvikler blant annet kommunikasjonsutstyr til militært bruk.

Av samme grunn er alle Icom-modellene IP-67-sertifisert (vanntette) samt bygget for å tåle trøkk.

Etter min mening er dette mye radio i sin prisklasse.

Neida, jeg har ikke Icom i dag, men skulle jeg byttet vhf nå,

ville antagelig Icom igjen vært førstevalget for meg.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Suzuki har du erfaring med ICOM?

Selvsagt, ellers ville ikke mine råd være mye verdt eller ?

Har hatt pr nå både Simrad og ICOM. Ikke noe dyre greier, men etter mitt skjønn noe helt annet enn de rimeligste på markedet.

Følsomhet mot støy, modulering, kvaliet på høyttalere, knapper og brytere. Det ER forskjeller på VHF er, som på stort sett alt annet.

Suzuki

No boat needed..

Sailor var nå fryktelig dyrt. Sjekket nettopp både Simrad og Icom og de finnes faktisk ned til ca 3000 kr. Dette er jo ikke mer enn en tusenlapp mer enn de allerbilligeste.

Det ER forskjeller på VHF er, som på stort sett alt annet.

Nemlig! Min Sailor RT2048 som jeg kjøpte i 1988 (20 år gammel nå) har aldri sviktet meg, og jeg tør påstå at ingen av de VHF'ene som produseres idag er bedre hverken når det gjelder følsomhet eller lydkvalitet. Og tro det eller ei, - den produseres fremdeles! Men den har ikke digitalt selcall. Så skulle jeg handlet nå, hadde det blitt Sailor med digitalt selcal. Kostbart, - ja. Men delt på 20 år blir det ikke noe å bry seg om.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Aner ikke, sjekk leverandørerne selv!

(jeg har ingen kobling til Sailor)

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Prisene på VHF til fritidsbåt markedet er så til de grader presset at ingen av de rimelige modellene har noe særlig kvalitet på den innebygde høytaleren. Istedet for å bruke mange tusen for å kjøpe Sailor (som jeg forøvrig er helt enig i at er kongen av VHF-apparat) ville jeg heller spandert noe ekstra på en ekstern høytaler av god kvalitet.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Enig Jo_Eirik, jeg har montert ekstra sprutsikker høyttaler både nede og på overdekk. Dette gir en betydelig bedre lydkvalitet på sendingene. Nede har jeg en Navman 7110 og oppe en Standard Horizon GX1500E. I tillegg en håndholdt Standard Horizon HX500E. Som backup en eldre dansk traver av en VHF - men uten DSC. Anbefaler å bruke SWR meter for å måle signalkvaliteten for de fastmonterte VHFene. Jeg har blitt litt overrasket over kvaliuteten til den håndholdte Standard Horizon VHFen. Ute på Oslofjorden bærer den ganske langt, minst et par nautiske mil. Har også forsøkt en Icom IC-M71 håpndholdt. Syntes ved testing at Standarden hadde lengre rekkevidde. Men det kan være tilfeldigheter som bestemte dette. Icomen har vel 6 W sendestyrke, mot Standardens 5 W

Nemlig! Min Sailor RT2048 som jeg kjøpte i 1988 (20 år gammel nå) har aldri sviktet meg, og jeg tør påstå at ingen av de VHF'ene som produseres idag er bedre hverken når det gjelder følsomhet eller lydkvalitet. Og tro det eller ei, - den produseres fremdeles! Men den har ikke digitalt selcall. Så skulle jeg handlet nå, hadde det blitt Sailor med digitalt selcal. Kostbart, - ja. Men delt på 20 år blir det ikke noe å bry seg om.

Lars H.

Dette er godt å høre da jeg har en Sailor RT-2048 som ligger å venter på å bli brukt i Danmark (Brukt riktignok).

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...