Jump to content

Signalflagg


Brigg

Recommended Posts

Rett utenfor kontorvinduet mitt (i Trondheim) ligger akkurat nå hurtigruteskipet Polarlys. Der har de nettopp heist hele rekken av signalflagg, og dette er et praktfult skue. Årsaken til at de heiser signalflagget vet jeg ikke, kanskje de får storfint besøk om bord?

 

Når jeg så dette var det et spørsmål som meldte seg. Skal signaflaggene i en slik sammenheng heises i en spesiell rekkefølge. Jeg mener, skal et bestemt flagg henge fremst, etterfulgt av en bestemt flagg som nr 2 osv.

 

Samtidig ser jeg at de har firt splittflagget ("postflagget") som pleier å vaie fra flaggstangen akter. Er det noen regel om at nasjonalflagget ikke skal benyttes samtidig som signalflaggene?

 

Kanskje det er noen på baatplassen.no som har erfaring fra litt større båter enn småbåter og som vet noe om dette.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg leser i båteierboka er det snakk om fint besøk(fest)!

 

Sitat Båteierboka: Ved heis over topp til festbruk med fullt settkan flaggene ordnes i rekkefølge som nevnt her-forutfra: Systemflagget-bokstavflaggene A,B,C - tallstander for 1-bokstavflaggene D,E,F - tallstander for 2-osv.

Etter bokstavflaggene Y og Z kan settes tallstandene for 9 og 0, og til slutt de tre likhetstegnene.

Obs at det ikke heter flaggspill, for ordet "flaggspill" er navn på den korte flaggstangen akterut på orlogsfartøyer!

Sitat slutt.

 

Båteierboka er forresten veldig kjekk og ha :sailing:

Link to post
Share on other sites

Samtidig ser jeg at de har firt splittflagget ("postflagget") som pleier å vaie fra flaggstangen akter. Er det noen regel om at nasjonalflagget ikke skal benyttes samtidig som signalflaggene?

 

Brigg

 

den rekkeföljden som Bastard skriver den har jag oxo hört !

 

men jag har aldrig hört noe om att ikke nationsflagg kan vare oppe samtidigt!

det brukar den vare !

 

kansje noen spesialregel för split flagg eller för postflagget !

 

eller dom kansje venter kungligt besök så att dom skall före någon annen flagg!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg skal overhodet ikke påstå at jeg kan alle signalflaggene, men A og B kjenner jeg i alle fall. Rekkefølgen som Polarlys benytter er ikke etter bastard3000 sin beskrivelse. Det er ikke A og B som henger fremst i baugen. Avstanden er litt lang, men det ser ut som om flagg nr 2 er avlangt (tall- eller svarstandard) hvitt med rundt rødt felt (a la det japanske flagget).

 

For øvrig er Polarlys så lang at de antagelig benytter dobbelt sett med signalflagg for å rekke over hele båten.

 

En kollega hjalp meg nettopp med årsaken til flaggføringen: Polarlys skal gå en ekstratur innover fjorden til Levanger i forbindelse med en martna som pågår der. Da har de jo grunn til å heise signalflaggene.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Og akkurat nå går Polarlys ut fra kai, uten at nasjonalflagget er heist akter. Eneste flagg i tillegg til signalflaggene er rederiflagget i babord vant.

 

Jeg kan ikke huske at jeg tidligere har sett et hurtigruteskip gått uten nasjonalflagg.

 

Brigg

 

Og akkurat nå fikk Polarlys en øredøvende hilsen fra hurtigruteskipet Richart With som også ligger ved kai her i Trondheim. DS.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Signalflagg er morsomme greier. Dette er en historie fra den gang jeg gikk radioskolen i Marinen ifm pliktjenesten

 

Hun som var vår lærer i radiotjeneste (Løytnant forøvrig) hadde tjenestegjort på en av våre gamle fregatter som radiobestyrer (mener å huske at det var KNM Oslo). De var på flåtebesøk i Stockholm, og skulle ha fint besøk ombord - svenske kongen skulle komme på inspeksjon. Hun fortalte historien selv - men om den er sann det vet jeg ikke.

 

Da skulle det flagges med signalflagg. Som dere sikkert vet har vi hele alfabetet vårt i signalflagg. Noen av gutta ombord stokket da litt om på rekkefølgen på flaggene. 2 minutter før kongen kom ombord ble radiobestyreren gjort oppmerksom på at flaggene fra hovedmasten til aktermasten signaliserte "Fuck the King".  :sailing::flag:

 

Basert på utspill fra svenske kongen siste 10 årene virker det lite trolig at han kunne registrere dette - men morro var det sikkert for de ombord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...