Jump to content

Prosjekt: Marex 2300 Gambler


JonnyBoy

Recommended Posts

Var rimelig lei det gamle instrumentpanelet mitt, ingenting var i lodd eller vater. Instrumentene var slengt rundt omkring, og det hele virket temmelig kaotisk. Dette har irritert meg siden jeg kjøpte båten, men så langt har ikke vintrene vært lange nok til at jeg har fått gjort noe med det.

 

Siden stor sett alt løsøre nå er demontert i forbindelse med motoroverhaling, var tiden kommet for å gjøre noe med dette irritasjonsmomentet.

I og med at dasjbordet er sort (sånn som ekte båter skal ha :wink: ), kunne jeg ikke blande inn teak, eller enda verre, plastfolie med imitert tre-look :puke:

Løsningen ble derfor tynn, sort skai uten skumgummibelegg. Platene er 2mm aluminium, et materiale som er utrolig lett å bearbeide og knekke.

Har totalt tre stk plater på instrumentpanelet, men har bare bilder av den ene. Den inneholder sekundær-instrumentene, og skal stå helt ut mot siden. All motorinstrumentering samles sentralt på en plate for seg selv, mens den tredje platen skal dekke en del hull og striper i topcoat'en. (Beklager kvaliteten på bildet, brukte mobilen)

 

Skaien ble limt med kontaktlim, og ser foreløpig ut til å henge som bare det. For å få fine hjørner og bretter, brukte jeg varmluftspistol til å myke opp skaien litt. Detaljene viser ikke noe særlig på bildet, men jeg syns resultatet ble svært bra.

 

Kostnaden for dette arbeidet er minimal. Alu.platen var et gammelt reklameskilt jeg hadde liggende, mens skai og kontaktlim er kjøpt på Biltema.

Trivselen med et ryddig og oversiktlig instrumentpanel derimot, er priceless.

 

instrumentpanel.jpg

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Her er noen bilder av instrumentpanelet og diverse andre prosjekter. Ser ikke ut til at jeg blir arbeidsledig i vinter.

Skriver en liten forklaring under hvert bilde, men kom gjerne med kommentarer og innspill.

 

 

instrumentering.jpg

Instrumentplatene er prøvemontert, men ikke montert ennå. Skal lage en plate rundt rattet og bryterpanelet, men det får vente til senere.

Mye skitt og støv overalt, men vasking får vente til jeg er ferdig

 

 

bmw_d530ta.jpg

Prosjekt Sølvsuper: Bygd opp av to motorer. Blokk og innmat er stort sett fra en prosjektmotor jeg kjøpte, mens marinisering og diverse smådeler er fra min gamle havarerte motor.

Ventiler, stempelringer, strekkbolter og pakninger er nye. Nyvasket både inni og utenpå, og noen runder med lakk. Alle deler er lakket hver for seg, for å unngå sprøytestøv på slanger og ledninger.

 

 

motorrom.jpg

Motorrommet er rensket, og skal males og isoleres på nytt. Skal bare støpe igjen noen hull, og et skott først.

Støv og skitt overalt her også.

 

 

veivstake.jpg

Rådenes herre: roten til alt ondt!

Når veivstaken ser sånn ut, kan dere bare tenke dere tilstanden på resten av motoren. Stort sett alt i umiddelbar nærhet var knust i småbiter.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
PS:Treplata under kontrollboksen bør males sort :wink:

Erru gæærn, det er jo ekte teak!

Men seriøst, det er et bra tips. Hadde tenkt å la den være, men den gjør seg nok best i sort.

 

Hva er årsaken til att motoren skar seg ?

En ventil knakk og falt ned i forbrenningskammeret, ukjent av hvilken grunn men jeg antar materialtretthet.

På 3000rpm blir det mye skade i løpet av brøkdelen av et sekund, det kan jeg love deg.

Foring, stempel, veivstake, blokk, topp m.m. tok kvelden ganske raskt. Pga skade på blokk var det ikke håp om å reparere motoren, så den ble brukt som delemotor til den jeg har overhalt.

 

Kan ikke annet enn å avskrive det på 'shit-happens kontoen', det er vanskelig å gardere seg mot sånt

 

 

Den veivstaken kan du bruke som gasshåndtak

Ja, gjenbruk er jo virkelig i skuddet for tiden.

Ble en dyr gasshendel da......

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
  • 1 år senere...

Lenge siden jeg har oppdatert denne tråden, men her er noen bilder av litt av det jeg har puslet med i vinter.

Synes alltid det er utrolig moro og inspirerende å se bilder av hva andre holder på med, så jeg må nesten bidra litt selv også. Kvaliteten er ikke så bra ettersom bildene er tatt med en halvgammel mobiltelefon.

 

 

 

marex_interioer.jpg

Her ser vi ryggen av stolene jeg kjøpte av Hydrox i vinter.

Dørkplatene er trukket med Nautolex grå valnøtt fra Maritim. Ønsket å beholde 80-talls looken med lys dørk og sorte striper, men fant ikke plater som var lik de orginale.

Noen mindre endringer på instrumentpanelet, bl.a gjort ferdig instrumentplatene og kortet inn rattnavet et par centimeter for å få bedre plass. Kompasset er flyttet helt frem mot ruten for bedre lesbarhet og for å få bedre plass på kartbordet.

Kjøleskapet har fått ny front (limt folie oppå den gamle kommunistgrå platen), og nye kabler med rele-styring og strøm rett fra batteriet. Sparte ganske mange meter med kabelføring, samt mange koblingspunkter på den operasjonen. Håper på litt bedre effekt i kjøleskapet i sommer, ettersom jeg var plaget med spenningsfall i fjor.

Alt treverk er pusset ned og lakket opp igjen med Benar.

 

 

windystoler.jpg

Nytt bilde av førerstolen. Disse stolene er jeg kjempefornøyd med. Design og fargevalg matcher 110% med resten av båten, og er vesentlig mye bedre enn orginalstolene som sto montert fra før.

 

 

biltema_vs_wema_instrument.jpg

Biltema vs Wema, ingentig å si på produktlikheten i hvertfall :). Positivt at begge passer i VDO instrumentramme.

Ettersom jeg har montert ny tank i vinter, ble det også ny tankmåler fra Biltema. Brukte den gamle giveren som tilhørte et Yasaki instrument, men måtte bygge giveren siden den har omvendt skala i forhold til Biltema (viste full tank når det var tomt og omvendt).

Skal bli spennende å se om Biltema er like dårlig som amperemeteret fra Wema. Det har jeg aldri vært fornøyd med, siden nullpunktet driver og flytter seg og jeg må justere det flere ganger i sesongen.

 

 

marex_logo.jpg

Hadde noen stygge hull som var veldig synlige. Ønsket å skjule disse men fant ingen ting som passet, så da ble det hjemmemekk. Logoen er laget av 2mm syrefast plate, utskjært med laser og polert med Dremel og tålmodighet. Deretter innfelt i en teakplate som er lakket med Benar.

 

 

skrog_forfra.jpg

Bilde av baugen, før polering. Skroget er fortsatt relativt blankt på denne gamle båten, og ble enda bedre etter polering. Overbygget er litt mattere, men jeg skal prøve en Kodvaag special i løpet av sommeren, dvs våtsliping og polering.

Burde ha skrapet ned under vannlinjen, men som bildet viser er det ikke en trivelig jobb på dette skroget. Langsgående steglister med 10cm mellomrom gjør det håpløst å skrape for hånd, og å komme til med elverktøy er også fryktelig tungvindt. Dette er en jobb jeg kommer til å utsette til det er absolutt nødvendig.

 

 

marex_tank_3d.jpg

Har montert inn ny tank i vinter, lagd i 2mm 316L syrefast. Har ingen bilder av tanken, så dere får nøye dere med et 3D-view av modellen. Førstemann som regner ut korrekt volum (+/- 5liter), utnevnes til Ridder av Den Gyldne Kalkulator og vil høste uante mengde heder og ære.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
marex_interioer.jpg

Kjøleskapet har fått ny front (limt folie

Mye flott arbeid, så vet ikke om det passer seg med "kritikk", men jeg synes den døra på kjøleskapet utmerket seg litt negativt i forhold til alt det andre ... Ikke mulig å få folie som går mer i ett med teaken ellers? Ble litt korkdørk-look på skapet nå. Men det var jo siste skrik på 80-tallet, så ... ? :lol:

 

Men smaken er som baken, - bærre et lite innspill til mykje lækkert arbæ, du kan jo avlegge svenneprøven når som helst! :yesnod:

Link to post

Folien ble brukt som en følge av "man tager hva man haver - prinsippet".

Men jeg er enig med deg Skvulpen, den passer ikke helt inn (selv om det ser bedre ut i virkeligheten).

 

Skal se om jeg finner en bedre folie etterhvert, eller kanskje en lakkert finerplate hadde gjort susen???

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Her er en liten oppdatering, og litt flere bilder.

 

I dag har det vært en strålende dag på Vestlandet, spesielt for de som har båten på sjøen :sad:

Jeg skal sjøsette om en uke, så det nærmer seg. Sånn så det ut i dag.

skraa_bakfra.jpg

 

 

komfyr.jpg

Litt overkill med 3 gassbluss og stekeovn i en 23 foter?

Til mitt forsvar må det sies at den allerede var montert når jeg kjøpte båten :smiley:

 

 

motorrom_1.jpg

Motorrom etter ny topcoat og isolering

 

 

motorrom_trangt.jpg

Skulle gjerne hatt større motor, men som bildet viser er det ikke plass til så mye mer.

 

 

typeskilt.jpg

Noen som kan dechiffrere dette for meg?

Er 5341 et løpenummer for alle båtene som Marex har produsert, og 1 serienummer for Gambler-serien?

 

 

martyr.jpg

Beskrivende navn på denne offeranoden!

 

 

kaldstart.jpg

Safety first: Dødmannsknapp skal kobles til stoppsolenoiden på dieselpumpen. Ikke bra for motoren å bråstoppe fra 3400rpm, men ofrer heller motoren enn livet hvis jeg faller på sjøen!

Hendelen er til kaldstartsanordningen på dieselpumpen.

 

 

manifolder.jpgpumpe_og_pakninger.jpg

Har tre eksosmanifolder, og alle sammen lekker ferskvann i halsen opp mot turboen. Det er noen små sprekker som utvider seg og svetter når motoren blir varm.Sikkert en produksjonsfeil.

En manifold er nå sveist og snart klar for montering (gjett hvilken). Ny vannpumpe og pakninger til turbo og manifold er innkjøpt fra VM Diesel Specialist i England.

 

 

oljepute.jpg

Dagens gjerrigknarktips i serien "Vi bruker det vi har": Pampers og nettingstrømpe fungerer utmerket som vann- og oljeoppsuger.

(NB: Hvis du er barnløs ungkar i ei småbygd på vestlandet, anbefales det ikke å kjøpe bleier og strømper på den lokale butikken, men vi trenger ikke snakke mer om det. :giggle: )

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...