Jump to content

Trenger innspill til båtkjøp, Hansvik, Rana el.lign.


JohnEriksen

Recommended Posts

Hallo!

Er det noen som har gode innspill til meg som skal kjøpe en båt og motor? Har en hytte i nord Norge

hvor været kan være litt rufsete, og har tenkt å kjøpe en båt, muligens med hardtop, for turer, fiske etc.

Vanlig familiebruk altså.

Er ute etter en robust bruksbåt som tåler å bli overrasket av dårlig vær og som er lett å holde.

Har ikke flere hundre tusen å bruke, tenker meg mellom 50-100 laken.

Har funnet f.eks Hansvik 18HT turfisker

som jeg synes ser grei ut-Har også tenkt på f.eks Rana 17. Har tenkt å kjøpe henge og ha den

liggende i vinteropplag ved hytta.

Bør jeg kjøpe en ny motor eller er det safe å kjøpe en velholdt brukt en?

Hilsen john Eriksen

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Hvis du søker her på forumet på de båttypene som er aktuelle for deg, så får du temmelig sikkert opp mange tråder med mye infomasjon

- bl.a. denne.

 

Det ligger vel også en del informasjon på erfaringsdatabasen.

 

Når et gjelder motor så er nok rimeligste løsningen en 2-takter fra noen år tilbake. Finner du et godt vedlikeholdt eksemplar av et kjent merke, og gir den litt stell hver høst før opplag, så kan den gå problemfritt som hyttemotor i nesten ubegrenset tid. Bruker litt mer bensin, lager litt mer blårøyk og støyer gjerne litt mer - særlig på tomgang - enn de moderne 4-takterne, men er til gjengjeld mye billigere i innkjøp.

 

Det beste er vel å se etter en pakkeløsning med både båt og motor, slik at det er mulig å få prøvd den skikkelig før du eventuelt handler!

 

Lykke til med valget!

Link to post
Share on other sites

Hallo .

 

Jeg har hatt både Hansvik 17 og Rana 530 og er ikke i tvil om at som sjøbåt er Rana 530 mye bedre enn Hansviken !

 

Særlig i med sjøen inn forfra blir Hansviken for butt i baugen , noe som fører til harde slag og risting !

 

Ellers er begge båtene gode , romslige og stødige båter !

 

Angående motor så lønner det seg å ha nok Hk (40-60 hk) , farten reduseres raskt når det er flere i båten !

 

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for innspill! Jeg ser nå at jeg burde lest nøye andre tråder og

erfaringsdatabasen før jeg postet. Må si jeg er imponert over hvor mye informasjon

det ligger i dette forumet. Jeg har nå som plan A å finne en høvelig rana 53o ht

f.eks noe sånt som denne

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

Med hilsen John Eriksen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...