Tonic Startet 11.Februar.2008 Del på Facebook Startet 11.Februar.2008 Jeg går å lurer på å kjøpe meg et halvfabrikatprosjekt 30 fot uten motor. Er det sinnsykt mye jobb å bygge båt? Må man ha noen unike egenskaper? Jeg jobber turnus, har hall å stå i og er relativt teknisk anlagt, så det er vel ingen ting å lure på? Er mest redd for å gå lei(og blakk). Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Du kan jo iallefall kjøpe en båt der innerlineren utgjør en del av konstruksjonen. Lettere det enn ett tomt skall! Tror nok det er mye arbeid, og for all del: Husk CE-godkjenning. Vær i dialog med verft/ produsent vedr. denne. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
o.b.lix Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Er det sinnsykt mye jobb å bygge båt? Må man ha noen unike egenskaper? Ja det er mye jobb, men mye kos også. ikke minst å kunne få båten akkurat slik man ønsker, og kunne kjenne båten ut og inn. Vanskelig? Nei, men kan være lurt å kjenne noen som kan være med å synse i blandt, men intet krav. Sider som dette kan gi mye erfaringsgrunnlag. Men beregn god tid, minst dobbelt så lenge som du tror. Gi deg to-tre år, så har du mulighet til å ha død-perioder. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Ja, det är mycket jobb. Men halva jobbet är nog planering. Innerliner skulle jag rekommendera att köpa färdig. Likaså att inte göra alltför speciella lösningar - de kan dels äventyra de godkännanden som båten har som varvsbyggd, dels kan båten bli svårsåld. Och det är precis som Du skriver - det värsta som kan hända är att man ledsnar på det. Att sälja ett inte färdigbyggt halvfabrikat ger inte igen pengarna. Jag köpte ett tomt skal men med motorn monterad (men ej installerad). Jag hade inga möjligheter att lyfta så mycket som en motor där båten skulle stå när jag byggde. Färdigställande till ungefär samma nivå som varvet levererade tog 300-400 timmar. Men sedan lade jag drygt 300 timmar extra på egna idéer och lösningar. Du kan se hela mitt bygge (Ardea 870 / NB870) på http://www.nbmarine.se. Där finns, förutom dagboken, också en tidskalkylator. En liknande sida (bygge av Inter 9000) hittar Du på http://www.selvbygg.no/. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
roaldbj Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Ingper, i tidskalkulatoren din har du for 5/3 skrevet: "Inget steg fram, men två tillbaka. 4 timar". Dette synes jeg er en god beskrivelse av tiden det tar i båten, ikke bare å bygge båt men også å holde den ved like. Jeg synes jeg har vært i båten de fleste helger siden jeg tok den opp i oktober 2007, og fremdeles gjenstår mye arbeidstid før den skal ut igjen. Men slik er det vel med en hobby. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 13.Februar.2008 Del på Facebook Svart 13.Februar.2008 Har bygd opp et gammelt halvfabrikat på 26 fot. Dette skal eg iallefall ikkje gjøre igjen. Dette var en helt tomt skall uten innerliner. Siden båten er 20 år gammel, må alt tenkes ut og lages etter eget hode. Også alt av tanker, rekker og innredning må spesiallages. Har gått med sikkert 1000 timer og den er enda ikkje ferdig... Men et nytt halvfabrikat kan ikke vere så mye jobb. Spesielt ikkje vist du kjøper med innredningspakke. Dersom du ikkje har planer og helt ny planløsning, så er jo alt tenkt ut fra før, og man slipper dermed å tenke så mye... Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 18.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Takk for svar. Spørs om ikke jeg heller jobber litt overtid og kjøper meg en ferdig pakke. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Å bygge opp en båt fra halvfabrika helt alene er en tidkrevende jobb, men mindre man har mye erfaring fra før. Dersom man har anledning kan det nok være greit å jobbe litt overtid og la de som setter sammen båtene gjøre mest mulig. Fra egen erfaring tror jeg nok jeg må gange fabrikkens timeantall med en faktor på 4 for å komme frem til den tiden jeg selv bruker på planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og opprydding. Selv de minste prosjekter synes jeg nå tar lang tid ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 En annen ting er verdien av en halvfabrikat kontra fabrikkbygg når du skal selge den. Da går fort vinningen opp i spinningen...Men det er jo noe eget med det man har gjort selv da. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Hei ! Jeg vurderte det samme for etpar år siden. men jeg fant ut at det da var bedre å kjøpe en litt mer brukt båt, og heller pusse opp denne - da har du noe å dra på tur med, og du kan justere tempoet ettesom lysten er der. Pass imidlertid på at du ikke kjøper deg motorproblemer - det er ikke morro - (les kjøp Yanmar :-) Onde tunger vil ha det til at det å bygge egen båt kan likestilles med å bygge et hus i medgått tid - mao ikke en helt ubetydelig innsats. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.