Jump to content

Fjerne groer på propell


Anders Panders

Recommended Posts

Heisann, jeg har lett litt etter løsning på dette på forumet, men ikke funnet noe godt resultat. Si ifra om jeg tar helt feil.

 

Jeg tok av propellen på påhengeren i høst, vasket den og skrubbet lett med stålbørste. Fortsatt er det rester etter groer på den. Jeg hadde tenkt i løpet av vinteren å slipe den ned med dremel og smergelpapir, grunne og lakke. Siden restene ette groene ser ut til å være stort sett kalk, tenker jeg nå på at det kanskje kan være mulig å vaske den med et høyalkalisk vaskemiddel av noe slag for å løsne ruene, noen forslag eller erfaringer på dette?

Link to post
Share on other sites

Ja, en jeg kjenner har et mirakelmiddel som tar vekk ALT samma hva det er! Kan spørre han om hva det stoffet het, så kan jeg sende deg en IM? (Han brukte det på båten sin, som var full av grufs og slikt, og det ble til en "grøt" som han bare vasket bort etterpå... Kan tenke meg at det tar bort de merkene dine også! :wink: )

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var litt sløv med noen stålpropeller til gamle båten, tok av propellene og glemte dem.

De var full av rur, og ikke spesielt pene og se på.

Jeg la dem i en stamp med vann og to flasker 35% eddikk i to døgn.

Da kunne jeg bare vaske av rurene med en svamp, var blitt til en bløt masse.

En liten polering etterpå, og de var god som ny. :flag:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale å bruke pensel til saltsyra i stedet for spruteflaske, forstøvet saltsyre er ikke det beste man kan puste inn...

 

Jeg brukte saltsyre sist jeg tok opp båten, effektivt som bare det! Måtte til med en tre-fire påføringer, men propellen ble bra den!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

ALT samma hva det er! Kan spørre han om hva det stoffet het, så kan jeg sende deg en IM?

 

Hva er galt med om du deler det med oss andre, IM ser jo ikke vi :discuss::lol:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...