mateco Startet 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2008 Hei! Er på utkikk etter en rorindikator slik at jeg har en peiling på rorutslag under manøvreringen. Kan samtidig være greit å ha for å sjekke autopilotens rorutslag ved forskjellige hastighet og værforhold. Kom da over denne hos Maritim. Wema rorindikator Er det noen på forumet som har erfaringer. Syntes den virket litt "billig" i forhold til andre tilsvarende produkter, men samtidig har den standard "klokkeformat" og derfor lett å plassere på "dashen". Leveres vistnok komplett med giver. mvh mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
roaldbj Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Jeg har brukt denne rorindikatoren. Den er helt grei. Det viktige er at du får god overføring mellom rorarm og selve rorgiveren. Det er lurt at du bruker litt flid til å få til god overføring. Dess bedre du gjør dette grunnarbeide, dess mer kan du stole på selve instrumentangivelsen. Instrumentet er ikke noe annet enn en motstand - et enkelt prinsipp. Maks rorutslag er ca 30 grader hhv BB og SB. Det er viktig at du kan justere overføring rorarm og rorgiver slik at du får midtstilling av rorindikatoren når du seiler rett frem. Rorindikatoren er grei å ha når du skal gjennomføre finmanøvrering. En annen teknikk er å kjenne antall hele turn du har på rattet fra fullt BB til SB og deretter ha en tabell over anntall rorturn du bør benytte ved finmanøvrering. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 kjøp rorindikator , veldig greit ved finmanøvrering.. teknikken til roalbj funker bare hvis man har, eller har akkurat hatt fullt rattutslag.. somregel vaser man ett sted midt i mellom og det er da indikatoren er uslålig.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
mateco Svart 12.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Takker for innspill! 2 stk er allerede bestilt! mvh mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
eysteind Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Hvor skal giver monteres? Går det ann å montere denne på styresylinder? Har drev... Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 13.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Ja, jeg mener den skal monteres på styresylinderen. Se denne instruksjonen for montering av Ror-indikator sensor mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ojda Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Kommer denne komplett med giver? Jeg kan ikke finne giver løs i maritimkatalogen. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
BjornLie Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Jeg har selv brukt VDO indikatoren fra Maritim med hell. Den er med giver. VDO Har selv to drev og det fungerer godt. BL Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
mateco Svart 23.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Hei igjen! Ja nå har jeg mottatt 2 stk Wema rorindikatorer fra Maritim, men det viste seg desverre ar giveren ikke fulgte med. Har sjekka litt på Maritim sin Nettbutikk men kunne heller ikke der finne giveren (Rod-4). I Maritim sin 2008 katalogen derimot er den nevnt og koster 615,-. Nå har jeg imidlertid bestilt denne hos Aye-Aye og der viste det seg at prisen bare var 345,- mot Maritims 615,-, altså en besparelse på over 40%. Også selve rorindikatoren kostet 398,- mot 462,- hos Maritim. Denne giveren (Rod-4) har en lengde på 330mm og en magnet-hylse regulerer resistansen fra 0-910 ohm. Indikatoren gir nøytral rorindikering ved 455 ohm. Denne sensoren er ment å monteres på den hydrauliske sylinderen, og for å få en riktig avlesning bør man sjekke arbeidslengden på sylinderen for å påse at denne passer til sensorlengden. mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
roaldbj Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Flott om du legger ut bilde av styresylinderen din mateco. Dette vil kanskje bidra til at flere her på BP kan gi deg råd om hensiktsmessig plassering av selve rorgiveren. I prinsippet skal giverarmen bevege seg parallelt med styresylinderen for å få til grei avlesning. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 23.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Som nevnt tidligere så har jeg nå to stk indikator-klokker. Den ene er ment plassert på Flybridge og den andre i Cockpit. Kan noen svare meg på om jeg trenger 2 stk givere, eller om det er tilstrekkelig med bare den ene??? mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
roaldbj Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Ombord hos meg har jeg en giver og to rorgiverinstrumenter. Jeg skal se om jeg finner noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 3.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Hei igjen!! Nå har jeg mottatt ROD-4 giveren til Wema rorindikatorene. Har rigga meg til på kjøkken bordet med batteri og kabler for å teste utstyret. Det fungerer tilfredstillende med en indikator (klokka). Når jeg parallell kobler begge så viser de fullt utslag ved halvt utslag på giveren. Har prøvet med mange forskjellige koblinger, med og uten medfølgende resistorer, men resultatet blir hele tiden enten for mye eller for lite utslag på klokkene. Slik jeg ser det så kan jeg enten: - Montere en giver for hvert av instrumentene - Bruke en vendebryter for å vende mellom FB og cockpit -visning - Søke hjelp her på forumet Link til Koblingsskjema Wema rorindikator Kan noen her på forumet en formening om hvordan jeg må koble sammen instrumentene til giveren for at de begge skal gi riktig indikering?? mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
BjornLie Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Hei, Hadde samme problem med mine VDO visere. Måtte bruke vender for FB og standard posisjon. Vh BL Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
ebonita Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 (redigert) Med denna typ av instrument där givaren utgörs av ett variabelt motstånd (liksom på många tankmätare) så finns en speciell version av givaren med lägre resistans om man vill ha två instrument. Redigert 4.Mars.2008 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Kan man bruke ror-indikator selv om man ikke har hydraulisk styring? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 7.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 Svar till enter4u: Ja roderindikator kan ju i princip sättas på alla båtar med roder. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 Hei, Har installert denne rorindikatoren på en fjernstyring til Svanen. Det som er litt dumt med selve viserinstrumentet er at det er litt for lite og instrumentnålen er bred så det blir en litt grov skalering. Men det er veldig praktisk for å vite hvor roret faktisk står når du bakker. Rorvirkningen på snekkene er gjerne størst rundt 20 graders utslag og det er fort å dreie for langt. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 12.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Heisann igjen! Har vært på Biltema og handlet noen releer samt lysdioder og push-brytere, og her er min løsning ved bruk av en Wema ROD-4 rorindikator sensor og to Wema rorindikator-instrument klokker plassert i henholdsvis Cocpit og Flybridge. I utgangspunktet er instrumentet i Cocpit aktivt når strømmen tilkobles. Ved å trykke pushknapp (NO)på Flybridge aktiveres releene som medfører at indikeringen overføres til Flybridge hvor en liten lysdiode tennes. For å overføre til Cocpit trykker du inn en tilsvarende pushknapp (NC) som bryter tilførsel til releene og indikeringen overføres tilbake til Cocpit hvor en tilsvarende lysdiode tennes. Ellers er koblingsskjemaet ovenfor selvforklarende! mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.