Jump to content

Wema rorindikator, erfaringer?

mateco

Recommended Posts

Hei!

Er på utkikk etter en rorindikator slik at jeg har en peiling på rorutslag under manøvreringen. Kan samtidig være greit å ha for å sjekke autopilotens rorutslag ved forskjellige hastighet og værforhold.

Kom da over denne hos Maritim.

Wema rorindikator

Er det noen på forumet som har erfaringer.

Syntes den virket litt "billig" i forhold til andre tilsvarende produkter, men samtidig har den standard "klokkeformat" og derfor lett å plassere på "dashen". Leveres vistnok komplett med giver.

mvh

mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg har brukt denne rorindikatoren. Den er helt grei. Det viktige er at du får god overføring mellom rorarm og selve rorgiveren. Det er lurt at du bruker litt flid til å få til god overføring. Dess bedre du gjør dette grunnarbeide, dess mer kan du stole på selve instrumentangivelsen. Instrumentet er ikke noe annet enn en motstand - et enkelt prinsipp. Maks rorutslag er ca 30 grader hhv BB og SB. Det er viktig at du kan justere overføring rorarm og rorgiver slik at du får midtstilling av rorindikatoren når du seiler rett frem. Rorindikatoren er grei å ha når du skal gjennomføre finmanøvrering. En annen teknikk er å kjenne antall hele turn du har på rattet fra fullt BB til SB og deretter ha en tabell over anntall rorturn du bør benytte ved finmanøvrering.

kjøp rorindikator , veldig greit ved finmanøvrering.. teknikken til roalbj funker bare hvis man har, eller har akkurat hatt fullt rattutslag.. somregel vaser man ett sted midt i mellom og det er da indikatoren er uslålig..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

• 2 weeks later...

Hei igjen!

Ja nå har jeg mottatt 2 stk Wema rorindikatorer fra Maritim, men det viste seg desverre ar giveren ikke fulgte med.

Har sjekka litt på Maritim sin Nettbutikk men kunne heller ikke der finne giveren (Rod-4).

I Maritim sin 2008 katalogen derimot er den nevnt og koster 615,-.

Nå har jeg imidlertid bestilt denne hos Aye-Aye og der viste det seg at prisen bare var 345,- mot Maritims 615,-, altså en besparelse på over 40%. Også selve rorindikatoren kostet 398,- mot 462,- hos Maritim.

Denne giveren (Rod-4) har en lengde på 330mm og en magnet-hylse regulerer resistansen fra 0-910 ohm. Indikatoren gir nøytral rorindikering ved 455 ohm. Denne sensoren er ment å monteres på den hydrauliske sylinderen, og for å få en riktig avlesning bør man sjekke arbeidslengden på sylinderen for å påse at denne passer til sensorlengden.

mvh

Mateco

Flott om du legger ut bilde av styresylinderen din mateco. Dette vil kanskje bidra til at flere her på BP kan gi deg råd om hensiktsmessig plassering av selve rorgiveren. I prinsippet skal giverarmen bevege seg parallelt med styresylinderen for å få til grei avlesning.

Som nevnt tidligere så har jeg nå to stk indikator-klokker. Den ene er ment plassert på Flybridge og den andre i Cockpit. Kan noen svare meg på om jeg trenger 2 stk givere, eller om det er tilstrekkelig med bare den ene???

mvh

Mateco

• 2 weeks later...

Hei igjen!!

Nå har jeg mottatt ROD-4 giveren til Wema rorindikatorene. Har rigga meg til på kjøkken bordet med batteri og kabler for å teste utstyret. Det fungerer tilfredstillende med en indikator (klokka). Når jeg parallell kobler begge så viser de fullt utslag ved halvt utslag på giveren.

Har prøvet med mange forskjellige koblinger, med og uten medfølgende resistorer, men resultatet blir hele tiden enten for mye eller for lite utslag på klokkene. Slik jeg ser det så kan jeg enten:

- Montere en giver for hvert av instrumentene

- Bruke en vendebryter for å vende mellom FB og cockpit -visning

- Søke hjelp her på forumet

Link til Koblingsskjema Wema rorindikator

Kan noen her på forumet en formening om hvordan jeg må koble sammen instrumentene til giveren for at de begge skal gi riktig indikering??

mvh

Mateco

Hei,

Hadde samme problem med mine VDO visere. Måtte bruke vender for FB og standard posisjon.

Vh

BL

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Hei,

Har installert denne rorindikatoren på en fjernstyring til Svanen. Det som er litt dumt med selve viserinstrumentet er at det er litt for lite og instrumentnålen er bred så det blir en litt grov skalering. Men det er veldig praktisk for å vite hvor roret faktisk står når du bakker. Rorvirkningen på snekkene er gjerne størst rundt 20 graders utslag og det er fort å dreie for langt.

Heisann igjen!

Har vært på Biltema og handlet noen releer samt lysdioder og push-brytere, og her er min løsning ved bruk av en Wema ROD-4 rorindikator sensor og to Wema rorindikator-instrument klokker plassert i henholdsvis Cocpit og Flybridge.

wemarorindikator.jpg

I utgangspunktet er instrumentet i Cocpit aktivt når strømmen tilkobles. Ved å trykke pushknapp (NO)på Flybridge aktiveres releene som medfører at indikeringen overføres til Flybridge hvor en liten lysdiode tennes.

For å overføre til Cocpit trykker du inn en tilsvarende pushknapp (NC) som bryter tilførsel til releene og indikeringen overføres tilbake til Cocpit hvor en tilsvarende lysdiode tennes.

Ellers er koblingsskjemaet ovenfor selvforklarende!

mvh

Mateco