Jump to content

Hvilken type koker til pentryet??

fredriksen

Recommended Posts

Jeg har alltid sett på lukkede kokeapparater av type som f.eks Wallas som det ypperste man kunne benytte i båt med tanke på sikkerhet og nytte. Gass er meget fint å bruke, men jeg ønsker ikke gass i båten vår.

Det jeg undres på, er hva som kan være det vanlige plundret med disse? På vår nykjøpte bruktbåt, var dette kokeapparatet byttet ut med et dobbelt spritapparat og på TV-serien fra Son båtforening, ble også et slikt byttet ut med et sprit-basert kokeapparat.

Spritbaserte kokeapparater er sikkert OK, men det som jeg har soter noe aldeles utrolig; skulle tro kjelen har vært brukt i skauen! Regner med at om man ikke benytter rødsprit, men en eller annen spesialblanding, så får man redusert sotingen, men jeg har vondt for å tro at den blir helt borte.

Jeg er fristet til å kjøpe et nytt Wallas 1000, men pga at flere som har dette (vel, kjenner til to som jeg skrev..) har byttet fra denne typen, er det muligens noen ulemper som trekker ned. Er det strømforbruk? Eller for ofte behov for å bytte tennspole? Ikke skikkelig varme? Plater som buler eller hva?? Hvorfor vil folk heller ha sot og dårlig temperatur?? :sailing::flag:

I forrige båten vår hadde vi dobbelt sprit bluss. Koker fort, soter ikke noe (som jeg merket) når vi brukte finfyr til å fyre med.

Nå har vi sånn innelukket Wallas greie.  Sikkert sikrere og greier, men den blir ikke så varm virker det som + at den er treg til å få opp varmen.  Fordelen er at den er mye penere å se på.  Jeg er på nippet til å bytte, men økonomien tilsier at jeg må vurdere det sterkt.  :sailing:  I tillegg fyres den av parafin. Hvis du søler parafin under fylling av tanken lukter det noe ille.  Lenge.   Finfyr fordamper fort og lukter veldig lite.

Det var mine erfaringer, bruk det for det det er verdt :-)

Glemte en ting:  I Skibsplasten brukte vi spritbrenneren til oppvarming også.  Ikke noe sot på kalesjen over brenneren.  

Hilsen Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Nå starter jeg vel rabalder, men, pytt pytt.

Min erfaring er som følger.

Spritapparat: Enkel tenning (når du først har fyllt sprit), litt tregt, mye sot, stadig etterfylling av sprit, stikkende lukt ved dårlig lufting, slukker lett i vind, lite vedlikehold, dyrt i drift. bruker ikke strøm

Parafin (primustype): Forberedelser før tenning, raskt, noe sot ved tenning med rødsprit, påfyllinger varer lenge, ingen nevneverdig lukt, brenner nesten uansett, endel vedlikehold, billig i drift. Bruker ikke strøm.

Parafin (lukket): Tennes direkte (som regel, andre ganger ikke), tregt, ikke sot, påfylling varer en stund, ingen lukt, brenner greit, noe vedlikehold, billig i drift, bruker strøm.

Gass (åpen): Tenner direkte, raskt, ikke sot, ingen påfylling (bortsett fra flaskebytte), ingen lukt, brenner greit, lite vedlikehold, billig i drift, bruker ikke strøm.

Når det gjelder sikkerheten er de stort sett likeverdige, om de er montert korrekt,  i henhold til gjedende regler. Mitt valg er som følger:

1. Gass

2. Parafin (primustype)

3. Parafin (lukket)

4. Rødsprit

Rødsprit ville jeg kun velge om ingen andre muligheter fantes.  I dag har jeg en fire bluss komfyr med stekovn og grill, og den fungerer perfekt.  Ferske , varme baguetter til frokost, grillmat selv om det regner, og sist, men ikke minst, admiralen administrerer hele ovnen selv, slik at kapteinen kan slappe av på akterdekket med en pils, mens admiralen kokkelerer. Tidligere var det alltid mas om hvorfor ikke det brant, eller flammene fra primusbrenneren sto i taket (det er farlig det), fordi det ble skrudd opp for parafin før brenneren hadde blitt varm. Utsagnet var alltid: "  Kan ikke du tenne, jeg blir så nervøs av det kokeapparatet". Det hører jeg aldri mere. Jeg ville ikke unnvære gassanlegget for noen pris, og med korrekt montert anlegg, og gassvarsler i kjølsvinet regner jeg dette som like sikkert som noe annet.

Dette er min erfaring, valget er den enkeltes.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Spritapparater har noen fordeler:

1) rimelig i innkjøp

2) brensel er aldri under trykk

3) bruker ikke strøm

4) brensel tilgjengelig nesten overalt (selv om kanskje ikke den optimale typen)

Til gjengjeld har de også noen ulemper

a) lav effekt, tar lengre tid å varme opp noe

b) noe sot på kjelene

c) noe lukt

d) flammen er ikke lett synlig

e) ikke det billigste brenselet

I kategoridokumentet under bofasiliteter/byssa står det sikkert masse mer. Om gass i båt står det mere i kategori sikkerhet.

Spritapparat: Enkel tenning (når du først har fyllt sprit), litt tregt, mye sot, stadig etterfylling av sprit, stikkende lukt ved dårlig lufting, slukker lett i vind, lite vedlikehold, dyrt i drift. bruker ikke strøm

Enkel tenning: Ja

Litt tregt: Ja

Mye sot: Nei, Nei! Bruk Finfyr som drivstoff, ingen merkbar sot.

Stadig etterfylling: Ikke min erfaring, omtrent samme intervall som en primus.

Stikkende lukt: Jeg har byssa inne i seilbåt, merker ingen lukt.

Slukker i vind: Ja, egner seg best ved bysse inne.

Lite vedlikehold: Ja

Dyrt i drift: Finfyr ca. 50-60,- pr liter. Ikke behov for reservedeler (?)

Bruker ikke strøm: Nemlig

Måtte bare forsvare mitt valg.. :sailing: Andre valg er sikkert også bra. For meg var det viktig å være uavhengig av strøm, og primusen ble valgt bort pga. fare for svidd teak i taket over byssa. Utendørs ville jeg valgt primus.

/M

/MS

Vel, jeg ser at jeg i alle fall bør skaffe meg stoffet Finfyr og prøve det inntil lysten på et nytt apparat tar overhånd.  Skulle i så fall muligens prøvd å bytte med Skarpnes9100 som er fristet til å bytte andre veien?? Det er alltid grønnere på den andre siden. Gjelder det også på den andre sida av fjorden montro?? :sailing:

Har en Wallas 1300 varmer i seilbåten. Fikk ikke denne til å starte og leverte den inn til service. Burde selvsagt kjøpt servicesett selv, men tenkte å koste på den en service for å få den tipp topp. Har ingen erfaring med å skru slike varmere.

Nå var jeg innom i dag og det viser seg at de må bytte viften i tillegg til servicesett. Selvsagt er muligheten for at de lurer meg rimelig stor, men jeg betaler heller enn å bruke masse tid på dette.

Dette apparatet kan umulig være mye brukt. Det er riktignok fra 1985 men har stått i en seilbåt som garantert kun er brukt om sommeren. Likevel er altså viften utslitt.

Regningen kommer på en drøy 1000 lapp.

Har inntrykk av at mange med wallas må gjennom en slik runde ved annenhver sesongstart. Kjipt når wallasen streiker midt i ferien og du mangler deler.

Nei. Kjøp noe enkelt noe. Gass er suverent og sikkert hvis du har flasken ute og stenger ventilen mellom hver gang du bruker den.

Har optimus av primustypen til koking. Er såpass mye styr å fyre opp denne at jeg har anskaffet 1 stk kokebluss fra Biltema til kr 129 for å varme kaffevann. Funker som bare det!

Spritbaserte kokeapparater er sikkert OK, men det som jeg har soter noe aldeles utrolig; skulle tro kjelen har vært brukt i skauen! Regner med at om man ikke benytter rødsprit, men en eller annen spesialblanding, så får man redusert sotingen, men jeg har vondt for å tro at den blir helt borte.

Hei!

Min erfaring med spritbrennerne til Electrolux er at de overhode ikke soter hvis du blander litt vann i rødspriten.

Sigurd

Min erfaring med spritbrennerne til Electrolux er at de overhode ikke soter hvis du blander litt vann i rødspriten.

Sigurd

Hei Sigurd!

Prøvde det da jeg så hvor svart kjelen ble..., men detvirket som om effekten ble merkbart redusert. Nå skal det sies at det var minus 2 - tre grader og skikkelig surt, og da blir det kaldt å vente på at frokostkaffen skal koke... Det var da jeg ønsket meg noe med fart i!

Har en wallas 90 Ceramic. Den har 3 store ulemper: Den er dyr, den bruker strøm og den har lav effekt. Utover dette er det veldig bra. Særdeles enkel å bruke. Billig i drift, soter ikke, lukter ikke, enkel å holde ren, kan ikke ekspodere m.m. Og den bruker ikke mye strøm.

Har hatt min i 3 sesonger. Ikke noe tull ennå. Før hadde jeg lampeolje med rødsprit forvarming. Billig og enkelt. Kan ikke huske at soting var noe stort problem. God effekt, rask. Ulempen var at den var vanskelig å tenne. Kona nektet å tenne den og dro meg i steden opp av senga grytidlig bare fordi hun trengte kaffe til røyken sin. Uholdbar situasjon som Wallasen løste.

På sikt kommer det nok noen reparasjoner på Wallasen. Forhåpentlig småting som f.eks bytte av en glødespiral.

Gass er lettvindt, renslig og raskt, men krever en passende gassflaske, monteringsbeholder og gassalarm. Propan er også tyngre enn luft. Det skjer sjeldent ulykker, men når de skjer er de som regel alvorlige. Jeg har heller ikke plass til en gassbeholder der jeg skulle ønske å ha den.

Skulle jeg velge på nytt, ville jeg igjen vurdert lampeoljebrenner, men av typen som forvarmes uten bruk av rødsprit. Hvorfor? Pris og varmeeffekt. Men kanskje jeg uansett ville endt opp med Wallas90 Ceramic. Veldig lettvindt og elegant der den sitter nedfelt i benken med en heldekkende glassplate.

Lotus

PS: Har man stor båt, mange som skal ha mat og god plass, kommer gass igjen inn i bildet. En wallas lager ikke mat raskt til mange personer. Den lager mat raskt nok til noen personer. Som er på ferie, har stresset ned og kan planlegge ting 10 minutter i forveien.

Hørte et rykte om at Finfyr bare er sprit med "riktig" mengde vann :-)

Nok om det..   Nå er det ikke lenge til våren !

Til Fredriksen: Jeg har rett og slett ikke penger til noe nytt  :nonod:  Så jeg kan ikke bytte.  Dessverre...  Men du er hjertelig velkommen til den riktige siden :-)

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

vær oppmerksom på at wallasen nå leveres med ny type brenner  og kraftigere vifte. Opptenningsfasen trekker nå 10ah mot 5ah tidligere(trenger 10kvadrat ledninger). Drift trekker noenlunde det samme ah-forbruk. Dette betyr betydelig raskere oppvarming og høyere effekt, 1400w. Å koke 1ltr vann til kaffen tar etter 2min opptenning ikke stort lenger enn på konfyren hjemme . Men bruk plane kjeler av god kvalitet, feks Polaris.

Men hvem har dårlig tid? Dessuten, korrekt bruk og nødvendig service(før problem oppstår) har gitt 14 problemfrie år (siste apparatet er dog bare tre år).

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Dette betyr betydelig raskere oppvarming og høyere effekt, 1400w.

Dette er riktig nok, men å angi effekten til 1400watt er litt missvisende. Når apparatet går på fullt har en ca. 930watt på den ene platen, og ca. 470watt på den andre. Tilsammen blir dette 1400watt. Grunnen til dette er at det kun er brenner under hovedplaten. Den andre utnytter bare overskuddsvarmen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Enig med pirus. De to siste båtene har vært "gassdrevne", og jeg kommer ikke til å gå tilbake til hverken rødsprit eller parafin. Etter å ha sett to branntilløp med opptenning på rødsprit, anser jeg denne typen kokere for å være livsfarlig. Jeg har også sett en Optimus med forstøvet parafin hvor en pakning/o-ring mellom tank og brenner begynte å lekke og ble antent av brenneren. Bare flaks forhindret totalhavari. Gassbrennere, forutsatt korrekt montert og godkjent av autorisert installatør, må være det sikreste, reneste og mest brukervennlige "drivstoffet" som finnes i dag.  

Det "hotteste" man kan ha hjemme en komfyr med åpen flamme.

Men i båt er det motsatt......

Ut fra min erfaring er det fortsatt intet som slår den gamle Optimus'en.

(Hvis man ser bort fra det estetiske og at den er noe tungvinn å rengjøre.... :headbang:)

Men det må være modellen med hurtigbrenner og den produsereres ikke lenger.

Dog finnes det en mengde av disse på bruktmarkedet.

Se denne tråden, med link til artikkel om kompressormating....   :cryin:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1051708971

Hej

har haft fler båter med sprit-kök o flere båter med gass !

Enig med Andreas og hans punkter om för o nackdelar

vill tillegge  en  nackdel när man fyller på dom der behållarna så skall dom vara

ganska kalla, det er farligt att fylla rödsprit på en varm behållare !

og när fyller man på dom, jo när man lagar mat, det er då dom tar slut, er varma,

det har hänt olyckor med på fyllning av rödsprit !

det man kan göra för att dom ikke skal sote, det er att späda ut rödspriten med

lite vann, (yes vann!)  nu har jag ikke % siffran men vill mena att det klarer

bortåt 10% vann o ändå brinner!

Gass har jag oxo haft, det har bare fördelar, finns nesten bare en nackdel

-Farligt, om man ikke sköter det rett !

Finnes det noen på forumet som har erfaring av diesel-kök enten wallas-ceramic

eller allra helst noe som ikke drar ström !

S/Y Gunga Din

Mitt valg er som følger:

1. Gass

2. Parafin (primustype)

3. Parafin (lukket)

4. Rødsprit

.......sist, men ikke minst, admiralen administrerer hele ovnen selv, slik at kapteinen kan slappe av på akterdekket med en pils, mens admiralen kokkelerer .

Hei Pirus

Din oppsummering av fordeler / ulemper tiltredes fullt ut, har hatt alle typene selv. Dermed bifaller jeg også din prioriterings-liste.

Men, din siste erfaring er jeg mer usikker på. Jeg synes stadig vekk at det er jeg som blir stående med stekepanna og biffen.  :headbang: (hver gang jeg får en morsom kommentar på at det er jeg som kokkelerer, pleier jeg bare å si "Hater å bli matforgiftet")

I min "nye" båt er det Wallas m/keramisk topp. Om det ikke har skjedd noe helt revolusjonerende med Wallas siden sist gang jeg hadde det, havner den nok på markedplassen "Salg", i løpet av sesongen.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Er det ingen som har Wallas med diesel fra båtens dieseltank? (eller ligger det implisitt i noen av modellene som omtales over?).

I vår båt var det originalinstallert en Wallas 95 DU, som altså går på diesel (i vår forrige båt hadde vi Wallas som gikk på lampeolje, og jeg lette lenge etter lampeolje-beholderen på "nybåten" før jeg skjønte sammenhengen).

Vi koker ikke akkurat på hver tur, men diesel-Wallasen har egentlig fungert utmerket. Ingen tekniske porblemer og ingen soting e.l. som vi har lagt merke til. Trenger aldri tenke på brennstoff så lenge vi har diesel på tanken.

Skal vi trekke frem ulempene vi har opplevd så er de først og fremst dårlig effekt (1200W leser jeg i installasjonsveiledningen, og det er vel samlet for begge platene). Det tar laaang tid å koke opp noe. Et annet problem kan være å få startet brenneren når batterispenningen er lav. Typisk om morgenen i uthavn når du vil koke en kopp kaffe (jeg har jo lurt på om ikke dette var problemet til han med Sandvik'en i Båtliv....). Men hvis en ikke sjenerer noen for mye er det jo bare å starte motoren en stund, så har du nok spenning.

Akkurat det med effekt og krav til spenning gjør at vi tenker på gass (ordentlig installasjon) neste gang. Vet at det er minst 2 menigheter vedr. gass, men... Så forresten det som en kort tid het Nidelv 340 (Elwaro) på en båtmesse i fjor. Den hadde en meget elegant gass-installsjon med skikkelig ovn og eget skap for gassflasker i skutesiden med lufting på utsiden av skroget.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Skal vi trekke frem ulempene vi har opplevd så er de først og fremst dårlig effekt (1200W leser jeg i installasjonsveiledningen, og det er vel samlet for begge platene). Det tar laaang tid å koke opp noe. Et annet problem kan være å få startet brenneren når batterispenningen er lav. Typisk om morgenen i uthavn når du vil koke en kopp kaffe (jeg har jo lurt på om ikke dette var problemet til han med Sandvik'en i Båtliv....). Men hvis en ikke sjenerer noen for mye er det jo bare å starte motoren en stund, så har du nok spenning.

Akkurat det med effekt og krav til spenning gjør at vi tenker på gass (ordentlig installasjon) neste gang. Vet at det er minst 2 menigheter vedr. gass, men... Så forresten det som en kort tid het Nidelv 340 (Elwaro) på en båtmesse i fjor. Den hadde en meget elegant gass-installsjon med skikkelig ovn og eget skap for gassflasker i skutesiden med lufting på utsiden av skroget.

Det var en brukt Wallas han hadde, spritapperatet har han byttet med gassbluss nå. Starting av motor for lading er en uting, særlig hvis det er flere i nærheten (solcellepanel??)

Vi har også gasskomfyr og beholderen er montert i egen kasse ute på dekket med egen drenering ut i skutesiden, alt montert av Sandvik Båtbyggeri og vi er godt fornøyd med det (må huske å skifte slanger og tenke sikkerhet, stenge kraner osv).

En annen ting man skal være klar over med gass flasker er at de i Sverige og ellers i utlandet har andre typer gassflasker og flasketilkobling. Enten må man da kjøpe slike eller ha med seg reserveflasker når man drar til Sverige/Danmark.

Jeg hadde tenkt til å ha ?11 liters flaske i båten, men ble bestemt fortalt i en butikk at dette hadde de sjekket opp med "?Gass og eksplosjons tilsynet" var strengt forbudt i Norge. Maks tilatte i båt var to flasker a 2.5L (såkalt lille Statoil flasken). Jeg fant da ut at det kanskje var greit å ha to små flasker ombord i stedenfor en stor (jeg har ikke plass til to store i gassflaskerommet) da man har en i reserve. Alternativt kunne man ha gassflaske av gjennomskinnlig type så man så hvor mye som var igjen. - Men ble betenkt da jeg leste om at et par flasker av denne typen (Statoil) hadde eksplodert pga. produksjonsfeil ved fabrikken i Sverige.

Det er svært viktig at gassflasken står opprett og ikke kan falle.  En alvorlig gassulykke skjedde pga. at båteier hadde plassert flasken liggende og flytende gass fant da veien inn til kokeapparatet.

Kjøpte i fjor en gassalarm på Clas Ohlsson til ca. 150 kr. Denne kobles direkte til 12V batteri eller til hovedbryter som jeg har gjort. Ville ikke ha den permanent tilkoblet når jeg ikke var i båten. Virket fint ved test av lighter gass. Hadde tenkt å ha den i kjølsvinet, men hele enheten (alarm og sensor  i ett) tåler ikke vann.

Et annet problem kan være å få startet brenneren når batterispenningen er lav. Typisk om morgenen i uthavn når du vil koke en kopp kaffe (jeg har jo lurt på om ikke dette var problemet til han med Sandvik'en i Båtliv....). Men hvis en ikke sjenerer noen for mye er det jo bare å starte motoren en stund, så har du nok spenning.

Skjønner ikke helt alt dette snakket om lav spenning ift det å få start på Wallasen. Laveste spenning for oppstart er oppgitt i manualen til 11,6 Volt. Da er batteriet temmelig flatt, og har fått en knekk. Hvis man derimot ikke har skikelig kabling, kan man oppleve startproblemer allerede ved 12,5 volt over batteripolene. Jeg bruker 10 kvadrat kabling på ca 2,5 meter. Det er mye annet som får pusteproblemre før Wallasen da.

Original installasjon var 6 kvadrat(som anbefalt i manualen), og da var det morgenproblemer(les kaffeproblem).

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...