Jump to content

Optimus kokeapparat

Sebaldus

Recommended Posts

Er blitt eier av et optimus kokeapparat! Selv om jeg har sett denne saken ombord i hundrevis av båter har jeg aldri hatt en slik selv og er litt i tvil om prosedyrer.

Saken har to bluss, 2 hjul til å dreie på og en pumpe i midten til å pumpe trykk.

Noen som kan gi meg en liten mini-bruksanvisning her? Er det bare å pumpe i vei og tenne på?

(har nemlig hørt om 2 meter høye flammer og annet gøy fra eiere av dette apparatet....)

Hvis du gjør det slik du foreslår, blir det fort mye flammer.  Utstyret ditt er egentlig en dobbelt primus.  Den brukes da også som en gammeldags primus.  Om du ikke har brukt det selv, kan du også snakke med noen som er gamle nok til å kjenne an sånn en. Imidlertid.

Fyll litt rødsprit i det lille "karet" ved innfestingen til brenneren (på størrelse med en femmer)  Dette karet skal være nesten fullt.  Tenn på rødspriten, pump trykk opp til det røde feltet på manometeret i forbindelse med påfyllingen.  Når rødspriten er nesten utbrent, Åpne forsiktig for brenneren.  Da bør den brenne med blå fin flamme.  Grunnen til at du skal åpne forsiktig, er at om rødspriten ikke hatr greid å varme brenneren nok, kan du, om du åpner for fullt få de meterhøye flammene du snakker om.  Om brenneren ikke brenner når du åpner forsiktig, vil den parafinen du slapp frem havne i "karet", og du får en ytterligere oppvarming, slik at når flammene nesten slukker igjen fordi rødsprit/parafinblandingen straks er oppbrent, tenner brenneren sansynligvis, og brenner med fin blå flamme.

Du har fått deg en ypperlig redskap, som når du blir kjent med den vil tjene deg bedre enn de fleste brennere.  Lykke til. :confused:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Regner med det er en Optimus 155.

Slik du beskriver den, har den ikke hurtigtennere.

- Fyll tanken med lampeolje

- Pump til trykket er riktig (en måler sitter på tanklokket)

- Fyll litt rødsprit i bunnen under brenneren, tenn på dette,

og la dette varme opp brenneren

- Når rødspriten er brent nesten helt ut åpner du "rattet",

og brenneren skal nå gi en jevn flamme

...og om litt er kaffen klar....

PS: Det sitter en "rensenål" som trer i funksjon når rattet

vris forbi "full flamme"

Optimusen er et glimrende kokeaparat. Bare husk på nok oppvarming ellers blir du lett opphav til gode båthistorier med 2 meter flamme innblandet...... Skulle de store flammene dukke opp er det bare å stenge det samme rattet du nettopp åpnet og flammene forsvinner på 2 sekund.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Kompressormating er mest aktuellt for modellen med hurtigbrennere, for den modellen du har er det neppe verd bryet.

Får satse på å beholde den orginal da, er litt kjekkt med ting der man ikke bare må vri å knappen. Her om dagen ble det kaldt middag etter at Wallas 1000 saken nektet å starte. I dag startet den fint.....Irriterende.

Er blitt eier av et optimus kokeapparat! Selv om jeg har sett denne saken ombord i hundrevis av båter har jeg aldri hatt en slik selv og er litt i tvil om prosedyrer.

Det stod en sånn i båten jeg kjøpte i høst. Det fulgte med en bruksanvisning også. Egentlig bare et dobbelt A4 ark. Det gjelder for Optimus 55 / 155.

Jeg kan kopiere det for deg, dersom du er interessert. Send evt. adresse på IM.

Gerhard

Kommentar fra moderator: Bruksanvisningen finnes nå i Dokumentarkivet.

Det er mange båthustruer som har bråfort fått kort lugg ved hjelp av disse kokeapparatene. Poenget er å bruke nok rødsprit til forvarmingen og la denn brenne lenge nok. Det må vel være mange av brukerene her som kjenner bruken av primus fra forsvaret. Dette er akkurat samme greia, bare litt mer fancy.............................

Dersom det er en som ligner denne: http://home.no.net/berbmo/images/14.jpg

Er prosedyren som følgende:

Pump opp trykket så mye som muligt, løft hendelen til det komer gass ut av røret/dysa på siden under brenneren. (kommer det ikke gass har du pumpet for lite)  Tenn på med en peisligther snarest. Etter ca. et minutt eller når du hører en ny suselyd ( dette anngir at oljen går over til gass og at brenneren er klar til start.) Skru rattet til forvarmet brenner 1/4 turn mot klokken og slukk forvarmeren med å føre hendelen ned.

Dersom flammene står opp under dekk er ikke brenneren varm nok. Steng av brenneren og start forvarmeren igjen. (husk å pumpe opp trykket)

Dersom forvarmeren slukker og det lukter dritt når du skrur på rattet er denne som regel varm nok og trenger kun en flamme for å tenne.

Når du skal slukke denne "brannfellen" åpner du trykkventilen slik at overtrykket slipper ut og flammen slokker av seg selv. Først når apparatet er slukket og kaldt stenger du rattene i

fronten.

Under bruk kan det være nødvendigt å holde trykket vedliken for å opprettholde effekten.

Er et suverent appratur og kan kun overgåes av gassbysse.

Dette er kjent som et f**nskap til kokeapparat å være med mange båtbranner på samvittigheten, men dersom du bruker det riktig har du en topp bysse !!!!!!!!

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Overså en detalj. Du beskrev ikke at du hadde en hendel ved siden av vriknottene. Så du har nok den "nye" typen der du må helle rødsprit oppi for å få forvarming ....sorry..

Optimusen er et glimrende kokeaparat. Bare husk på nok oppvarming ellers blir du lett opphav til gode båthistorier med 2 meter flamme innblandet...... Skulle de store flammene dukke opp er det bare å stenge det samme rattet du nettopp åpnet og flammene forsvinner på 2 sekund.

2 sekunder, optimist :headbang:

Så du har nok den "nye" typen der du må helle rødsprit oppi for å få forvarming ....sorry..

Ja, det var vel kostnadshensyn som gjorde at Optimus sluttet med hurtigbrenner-versjonen.

Originalen oppgradert med kompressormating må være det ideelle kokeapparat.  :lol:

Men det finnes nok av disse på bruktmarkedet etter at de fleste har "oppgradert" til keramikk.

Navigare i Kristiansand har solgt overhalte (innbytte?) apparater, vet ikke om de driver med det enda.

Når det gjelder "rensenålen" det refereres til så er denne som regel effektiv når den brenner litt ujevt:

- Vri "forbi maks" en kort stund

- Veldig viktig at dette kun gjøres når brenneren er ordentlig varm (når den har brent min. 5-10 min.), hvis ikke så kan det hende at den slukker når du vrir tilbake igjen.

mvh.

Barsk 1

Da har vi vært ute og fyrt opp optimus!  :lol:

Har eksperimentert litt, oppnådde ikke meterhøye flammer, men ved et par anledninger var jeg glad for at apparat var utenfor båten og ikke inni med under meteren takhøyde, gardiner og treverk i nærheten.

Synes igrunnen det fungerte greit. Hadde på rødsprit og lot dette brenne nesten ut og åpnet på rattet. Da begynte det stort sett å ryke, men en liten fyrstikk fikk fyr på sakene. Er dette tilstrekkelig eller burde det brennt av seg selv?

Ellers brannt den ene brenneren veldig fint mens det andre hostet og harket litt og gav fra seg noen lyder. Kanskje den bør få brenne en stunt og brenne ren?

Synes ellers det virker som et ok apparat. Vurderte først å bytte til gass men nå tror jeg faktisk jeg lar det bli ombord. Skaffer meg heller en liten gassflaske med koketopp når det kun er litt kaffevann som skal koke.

Takk for alle gode råd så langt!  :smiley:

Det kan hoste & harke vis det er for lite olje på tanken. Dette medfører at brenneren tar inn luft.

Det kan hoste & harke vis det er for lite olje på tanken. Dette medfører at brenneren tar inn luft.

Tror egentlig ikke det var problemet. Hosting og harking er kanskje ikke helt riktig beskrivelse. Snøftelyder passer kanskje bedre. Synes det avtok etterhvert som den ble skikkelig varm, så jeg satser på å sette den til å koke en diger gryte med vann så den får "kjørt seg litt".

Siste oppdatering:

Nå er det meste bare velstand!

Etter å ha brennt en stund er det slutt på hosting og harking. Grunnen til at den ikke tennte uten fyrstikk var ganske riktig at den ikke var blitt skikkelig varm. Når jeg lot litt parafin renne ned og blande seg med spriten brannt det friskt og etter at dette var brennt opp tennte den som en lek.

Tror nok jeg skal lage med et isolert lokk å ha over apparatet så jeg har noe å kvele med hvis det skulle bli for god fyr nedi karret....

Ellers en stor  :yesnod: til Gerhard som har scannet bruksanvisning. Denne blir gjerne å finne i dokumentarkivet etterhvert!

Har også origo kokeapparat, men jeg har den "gamle" typen med forvarmer. Den ene forvarmeren fusker litt og jeg har derfor tenkt å gå til anskaffelse av en gassbrenner fra Biltema. Denne skal brukes til forvarming av kokeapparatet. Jeg ble tipset om dette av en båtvenn i fjor. Gassbrennerene er også ypperlig til tenning av grill. Slipper søl med tennveske, og grillen er klar på 2-3 minutter.

Bilde

I følge katalogen så koster den 149,- + gassbeholder.

TVH

Hei Ingar.

Dette har jeg tenkt på lenge og har ikke skjønt hvorfor ingen andre har gjort det...he-he.Nå har jeg den typen som oppvarming skjer med lightergass i eget kammer og at man pumper opp manuellt i hovedtank med lampeolje.(Sitter i Draco 25 tc fra 1980).Hadde ikke brenneren vært intergrert med oppvaskkummen så hadde nok denne ligget på bunnen for lengst....men det er moro når man kan modifisere gamle ting.Ideen er kjempegod og det var det jeg trengte,men jeg har ingen indikasjon på hvor mye trykk jeg kan pumpe inn.Har en gammel hornkompressor.Tror du den kan gjøre nytta?Må vel "forankre" pumpestaget når kompressor benyttes slik at ikke denne flyr ut? Ellers 1000 takk for en glimrende nettside/forum.Har blitt helt avhengig.

Med vennlig hilsen Jørgen.

Tusen takk Jørgen! :sailing:

Optimusen er slik laget at pumpe-stangen kan låses i bunn-posisjon.

Cluet i denne installasjonen er at trykkluften tilføres i mellomrummet mellom pumpe-stempelet og enveisventilen inn til tanken, derved går den ikke i retur når kompressoren stoppes.

Og pumpen er fremdeles operativ skulle man gå tom for strøm. Min har imidlertid ikke vært i bruk siden jeg installerte dette for 15 år siden.

Som jeg skrev over er dette mest aktuellt hvis man har hurtigbrennere da de tilføres luft i ganske store mengder fra trykktanken med dertil krav om heftig pumping... :smiley:

Om du kan bruke en horn-kompressor tør jeg ikke svare på, for Optimus'en sin del vil jeg anta at trykket ligger på etpar bar. (Det er manometer på den, men dette angir ikke trykket i noe måle-enhet). Du må nesten bare prøve.

• 4 uker senere...

Prøver med gjenbruk av gamle emner....

Jeg hadde tenkt å ta en service på dette kokeaparatet, men det viste seg at pakningssett var nesten like dyrt som ny brenner, så jeg kom hjem med 2 nye brennere i stedet.

Etter å ha montert de så viste det seg at den ene var ikke tett. Det lakk i toppen av den. Jeg fikk byttet den og monterte på nytt. Nå har jeg problemer med å få det tett i sammenkoblingen.

Det sitter en kon nedi der. Den er løs og fulgte med når jeg kjøpte ny brenner, men ikke da jeg byttet den som var lekk.

- Må man bytte den hver gang ?

- Hvordan rengjør man før montering ? Spesiellt den delen som sitter på kokeapparatet er vanskelig å komme til.

- Skal det skrues hardt til ?

- Andre tips ?

Gerhard

Hvis en ny brenner kostet det samme som pakninger er det noe som sier meg at du ikke har fått en original Optimus brenner. Disse kokeapparatene blir nemlig "klonet" i Østen, men i en kvalitet som ikke kan sammenlignes med originalen. Dette kan muligens forklare at det er vanskelig å få tett.

Eneste "forbruksvare" på Optimus'en er dysenål og grafitt-pakninger til rattene. Lokket på brennerne kan også ruste istykker etter mange år. Ellers er det ut fra min erfaring intet som må byttes.

Hei.Enig med Ingar om det som kun blir slitt er grafittpakn og nåla.Har nettopp overhalt brenneren min og samtidig bygd om til Ingars spesialkompressormating........

Det jeg vil frem til er at en pose med "gadget" til Optimus koster på Bygg-plast (Bærum) kr.145,-.

Inneholdt alt som er inne i brennerhodet og som man har bruk for pluss litt til.Har nå en sjefsflamme og gleder meg til å "diske" opp med middager.

Hilsen Jørgen

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...