Jump to content

Vaske motordeler.


Chris284

Recommended Posts

Jeg bruker Comma Hyperclean til slikt. Virker godt og legger igjen en tynn rustbeskyttende film når du spyler av med varmt vann.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Unngå bruk av bensin. Det har skjedd stygge ulykker ved bruk av lettantennelig bensin. Diesel går greit.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker wh.spirit oppblandet med Lensitil slik at mulig å spyle med varmt vann til slutt. Comma Hyperclean kjenner jeg ikke,men høres interessant ut. Hvem leverer dette? Diesel funker sikkert utmerket, men etterlater ekkel lukt.

 

Viktig å bruke gode handsker ved slikt arbeide. Unngå å blåse rent med trykkluft da dette genererer helsefarlig oljetåke. Varmt vann er langt bedre. Sørge for god ventilasjon da damp fra de fleste petroleumsbaserte rensevæsker er ren "hjernekverk".

Link to post
Share on other sites

Comma Hyperclean kjenner jeg ikke,men høres interessant ut. Hvem leverer dette?
Jeg kjøpte det hos BilXtra i Haugesund men det ser ut som om de har gått over til annen kjemileverandør. Hyperclean er også helt suverent på brensestøv på felger.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bilxtra har fortsatt Hyperclean. Jeg kjøpte en boks i forrige uke! Jeg synes også denne er blant det mest effektive, men den har blitt noe dyr i forhold til tidligere. Betalte en hundrelapp for en liter denne gang....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Betalte en hundrelapp for en liter denne gang....
Til sitt bruk så er den vel verdt pengene. Jeg kjøpte en 4-liter for noen år siden (begynner å nærme seg tom nå), mener den kostet oppunder 300 da.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Joda, den er fortsatt verdt prisen! Kanskje lurt å kjøpe seg en 4 liters dunk da, hvis det er så at den er på vei ut! Har prøvd diverse andre avfettere, men Hyperclean er min favoritt så langt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Oljerester vasker du vekk med diesel.

Sot på stemplene får du vekk på følgende måte. Sett stemplene med stempelkronen ned i et kar med vann og la dem stå et døgn. Fyll bare opp med vann slik at vannet står opp over ringsporene. Soten inneholder svovel og vannet vil omdannes til mild svovelsyre som gjør jobben for deg. Lett børsting og spyle med vann så blir de ren og pen. Denne metoden brukes på verksteder og av oss maskinister til sjøss.

Link to post
Share on other sites

Her var det mange nyttige forslag.

Husker at vi i "gamle dager" brukte diesel til mye også til rens av deler.

 

Hva med vanlig motorvask som det finnes mange typer av?

 

Lensitil har jeg brukt på utvendig vask, men har ikke prøvet på innvendige motordeler.

Det gjelder diesel motor, så de har vel mer slagg eller avfall innvendig enn bensin motor.

 

Det med vann for å fjerne sot på stempler skal jeg prøve.

Men så et sted at det var en fordel at det var et slags belegg på stempel kronene for beskyttelse.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...