Jump to content

Cutlesslager?/Skryt av syfirma...

Crescent 535 HT

Recommended Posts

Nå er det skikkelig vårvær på Møre, med 6-8 grader. Jeg begynner virkelig å glede med til sesongen. I forberedelsene demonterte jeg propellanlegget. Propellen er skjev, og må balanseres. Noen som vet om egnede verksteder i Ålesund? Når akslingen er ute, er det noe jeg burde tenke på? Er det cutless det bakerste lageret heter? Hva bør jeg gjøre med det før akslingen tres inn igjen? Det var mye fett som tøt ut da jeg dro ut akslingen. Skal jeg stappe fett inn i lageret før jeg monterer, evt. hvilken type fett? Propellakselfett? Er det noen spesielle rutiner ved montering av klemflensen?

Ellers vil jeg tipse om et flott firma her i området. Sula Bedriftstjeneste har hatt jobben med å trekke opp igjen alle putene i fremme i båten. I tillegg har de sydd opp igjen en kalesje og byttet et vindu i den. Jeg holdt riktignok stoffet selv, men det kommer mest sannsynlig til å koste under 4000 kr å få disse tingene gjort. De som kjenner Nidelv 24 vet at det er ganske mange puter fremme, i tillegg til overkøyene. Prisen inkluderer også ny poroloninnmat i alle putene. Jeg synes dette er en hyggelig pris, og må skryte av de hyggelige personene som jobber der.

Jeg gleder meg til sjøsetting! Det blir nok før påske :wink:

Edited by Jostein_Nidelv 24 '81 (see edit history)

cutlesslager er rett men det er vannsmurt og det skal ikke være fett der. er det mye fett i hylserøret så prøv å fjerne så mye som mulig det skal nemlig være vann der som kjøler akslingen og pakkboksen. Har du pakkboks med talgpakning ville jeg byttet talg (nidelv brukte pakkboks med talg originalt) pass og på at ørene på stemflensen ikke er tette av bunnstoff eller groer det er her "smørevannet" kommer inn. skal du bytte cutlesslager bør du ta hele greia ut skru hylserøret løs fra stemflens og presse lageret ut med hydraulisk presse.

Du kan jo sende propellen til winrace propellers i arendal de fixer den for deg.

Jeg tror ikke jeg trenger å bytte lageret. Det har riller på innsiden ikke sant? Her skal man altså ikke bruke noen form for fett. Det kan hende fettet har kommet dit ved at forrige eier har stappet det inn fra andre enden. Jeg vet ikke helt hva den heter, men den er en helt enkel gummihylse som visstnok også bare er vannkjølt. Den er potte tett, så jeg tror ikke jeg bytter noe som helst. Gummihylsa skal vel ha litt fett innenfor kanten en gang i året eller så?

jo det har riller og det skal være litt slark i lageret i forhold til akslingen dette fordi det fungerer etter vannplaningsprinsippet dvs en tynn hinne med vann mellom aksel og lager. Det i andre enden er pakkboksen somregel festet med en gummislange til hylserøret og er det tett så er det ikke noe vits å bytte pakning.