Jump to content

Bravo 3 propeller vanlig eller cupet


gmg

Recommended Posts

Hei er de noen som har erfaring vis du skiftet vanlige 26 p til 26P Cuppet.

Fart ??? turtall ???? betre skyv ved lavt turtal.?????

Har i dag nok max fart men kunne ønsket mer i bunn når båten skal opp i plan.

 

Eller har noen kjenskap til bravo 3XR propeller( her er linken Visit My Website )

Link to post

26P cuppet er vel først og fremst en mellomstørrelse for de som syns 26P er for liten og 28P for stor, rett og slett. Siden 27P ikke eksisterer.

Hvis du ønsker mer i bunn må du vel gå ned til 24P cuppet kanskje.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

En cuppet propelle har en liten vipp i bakkant av propell bladene og vil derfor oppleves som en mellom størrelse.

Den er litt tyngre å drive og gir bedre fart.

 

Men en cuppet propell vil også gi bedre grep og tåler mer før den slipper vannet/kaviterer.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

virker jo lovende for min siden jeg bytter fra 20P til 20P cuppet og samtidig chipper og preparerer bunnen en smule. bør bli både bra akselerasjon opp i plan og bedre toppfart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

En cuppet propelle har en liten vipp i bakkant av propell bladene og vil derfor oppleves som en mellom størrelse.

Den er litt tyngre å drive og gir bedre fart.

 

Hvor stor er denne "vippen"? Min LaserII har en liten "knekk" de siste tre-fire mm av bladet. Vil det si at den er cuppet?

Link to post

Graden av cupping kan variere veldig på ulike propeller.

Standard merc propeller som er cuppet er moderat cuppet.

En av fordelene med rustfrie propeller er at du kan cuppe de mye samenlignet med alu.

 

Jeg er ingen måte noen ekspert på dette men det høres ut som din prop er cuppet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Hentet fra: http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q...:992;p:10503579

 

--------------------

Ordbok:

HIGH RAKE = Bladene er vinklet mer bakover enn standardpropellen, gir normalt høyere akselerasjon, baugløft og er best egnet til større motorer og båter beregnet for høye hastigheter.

 

CUPPING = Tuppen av bladet er flippet. En "Cuppet" propeller vil normalt gi høyere effekt i høye hastigheter og minimalt med slipp/kavitasjon under høye hastigheter

 

SLIPP = Tap av effekt. F.eks en propeller med 19" stigning skulle ideelt sett gjort at båten bevegde seg 19" på 1 omdreining. Siden vann er et bevegelig medium, vil noe av vannet presses ut av propellen. Det er vanlig å ha slipp på ca 20 %, men det å velge riktig propell kan minske denne helt ned til 10 - 15%. Det er viktig å huske at mindre slipp vil gi høyere påkjenning på motoren og dermed lavere turtall. Det er derfor vanligvis nødvendig å gå ned på stigningen for å opnå samme turtallet.

 

-------------------

 

Til info så har jeg ca 12% slipp med 22p cuppet ved 4100rpm og 35 knop. Har da trimmet baugen godt opp.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Til info så har jeg ca 12% slipp med 22p cuppet ved 4100rpm og 35 knop. Har da trimmet baugen godt opp.

 

 

Er de noen som veit hvor mye slipp eg har ?????

Bravo 3 X 1.81. 26 p 3600 omd. og en fart på ca 33 knopp

Bayliner 2855 ca vekt med denne farten var ca 3700kg

 

Gunnar

Link to post
  • 1 month later...

Husk utvekslingangivelse begynner alltid med motorens turtall på inngående aksling.

Altså 1,81:1 fordi motoren snurrer 1,81 ganger fortere enn propellen :wink:

 

mvh

 

Hr. Spiss Findig

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Husk utvekslingangivelse begynner alltid med motorens turtall på inngående aksling.

Altså 1,81:1 fordi motoren snurrer 1,81 ganger fortere enn propellen :wink:

Heldigvis så går båten like fort :flag::headbang::cheers:

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...