Jump to content

Bravo 3 propeller vanlig eller cupet


gmg

Recommended Posts

26P cuppet er vel først og fremst en mellomstørrelse for de som syns 26P er for liten og 28P for stor, rett og slett. Siden 27P ikke eksisterer.

Hvis du ønsker mer i bunn må du vel gå ned til 24P cuppet kanskje.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

virker jo lovende for min siden jeg bytter fra 20P til 20P cuppet og samtidig chipper og preparerer bunnen en smule. bør bli både bra akselerasjon opp i plan og bedre toppfart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hentet fra: http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q...:992;p:10503579

 

--------------------

Ordbok:

HIGH RAKE = Bladene er vinklet mer bakover enn standardpropellen, gir normalt høyere akselerasjon, baugløft og er best egnet til større motorer og båter beregnet for høye hastigheter.

 

CUPPING = Tuppen av bladet er flippet. En "Cuppet" propeller vil normalt gi høyere effekt i høye hastigheter og minimalt med slipp/kavitasjon under høye hastigheter

 

SLIPP = Tap av effekt. F.eks en propeller med 19" stigning skulle ideelt sett gjort at båten bevegde seg 19" på 1 omdreining. Siden vann er et bevegelig medium, vil noe av vannet presses ut av propellen. Det er vanlig å ha slipp på ca 20 %, men det å velge riktig propell kan minske denne helt ned til 10 - 15%. Det er viktig å huske at mindre slipp vil gi høyere påkjenning på motoren og dermed lavere turtall. Det er derfor vanligvis nødvendig å gå ned på stigningen for å opnå samme turtallet.

 

-------------------

 

Til info så har jeg ca 12% slipp med 22p cuppet ved 4100rpm og 35 knop. Har da trimmet baugen godt opp.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
  • 1 måned senere...

Husk utvekslingangivelse begynner alltid med motorens turtall på inngående aksling.

Altså 1,81:1 fordi motoren snurrer 1,81 ganger fortere enn propellen :wink:

 

mvh

 

Hr. Spiss Findig

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...