Jump to content

Serie-paralell kobling vannvarmer

jonn

Recommended Posts

Parallell funker bra for meg. Bare det ikke blir for mange paralleller slik at sirkulasjonen blir for dårlig. Hvis Motoren skal være med må du passe på at ingen deler av vannsløyfen må være høyere enn motorens ekspansjonstank. Da vil det renne over. Husk bypassmulighet for motoren slik at du slipper å varme den opp hver gang.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Gjør som det står i monteringsanvisningen og koble alt i parallell. Jeg har nettopp koblet 4 radiatorer og en bereder i parallell. Jeg har ekstra sirkulasjonspumpe, men den trengs kun for å få sirkulasjon til oppvarming av motor.

Til jonn:

Hva legger du selv i dette med å koble i serie eller i parallell? Det må vel være en tanke med dette, sien du nevner mulige alternativer for å kunne koble inn en vannvarmer i systemet.

Koble opp slik monteringsskejmaet til vannvarmeren tilsier, og legg med fordel en bypass-ventil til motoren, slik at du slipper å varme opp den hver gang. En sirkulasjonspumpe kan du ettermontere dersom det skulle vise seg å være behov for det.

Jeg forstår det slik at du ikke skal ha flere radiatorer til oppvarming, men bare selve varmeren, defrosteren, vv-berederen og motoren?

Jeg har gjort samme oppmontering, uten bruk av sirkulasjonspumpe, men skal ettermontere bypass-ventil til motorsløyfe.

Jeg har 7 varmevekslere og to by-pass systemer (T-ventiler) hvor jeg kan varme opp henholdsvis salong og akterdekk, eller inkludere toiletter, eller inkludere lugarer. Når begge by-pass ventilene er koblet inn er alle varmevekslerne i serie. På det kaldeste i vinter brukte jeg den minste sløyfa med en Eber 1012 WA i salongen og en Eber 412WA på akterdekket. I løpet av en drøy halvtime hadde jeg da 20 grader i salongen. Jeg har brukt 19 mm slanger i sløyfene, som er redusert til 16 mm like før varmeveksler og utvidet til 19 mm like etter varmeveksler. Varmeren er en Webasto Termo 90S som i vinter har fått noen timer bak seg. Jeg synes nesten det er påfallende at den starter hver gang uten minste problem. Jeg brukte forøvrig denne overgangen mellom 16mm og 19mm slanger. Hittil har systemet virket problemfritt.

kobling.jpg

Så du bruker T-koblinger i plast? Jeg ble fortalt at disse ikke tålte dette, og har svindyre messingrørdeler i mitt anlegg. Men tror du det er 100% tett av den grunn? Neida... Her forsvinner en til to desiliter i uka. Kanskje jeg skulle gå over til plast igjen?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg kjøpte disse overgangene hos Moss Slangeservice. Denne butikken er kjent for å ha god kunnskap om de varene de selger. Jeg får se om noen år om jeg får lekkasje. Hittil har jeg ikke mistet noe væske i væskesystemet. En annen ting: Jeg lurer på hva som er vanlig brukstid før væska bør byttes? Jeg har blandet den til ca minus 25 grader. Jeg mener den er produsert av Elf og har rosa farge.

Paralell eller serie?

Jeg har forsøkt begge deler, eller flere versjoner enn det også. Etter prøving og feiling har jeg endt opp med en kombinasjon.

Etter brenneren ligger varmtvannsbeholderen i serie, men deretter er alle konvektorer/radiatorer koblet paralell. Det var eneste mulighet til å få like god varme overalt.

Mitt varmeanlegg går nå på fjerde sesongen, og vi blir bare mer og mer fornøyd.

Hei igjen, og til Amalie 36

Det blir slik Amalie 36 anbefaler, det blir det beste.

Da har jeg bestemt meg å koble sløyfa slik som tegningen viser.

Blir koblet i helga, dersom alt klaffer, og skal komme med nærmer utredning

seri_paralell.jpg

• 4 weeks later...

Hei igjen,

Da er varmeren endelig montert ferdig Webasto thermtop c, alt funka bra.

Jeg må inn med kraner for å koble ut motoren,

Webastoen som er 3 år, kjøpte jeg på ebay fra tyskland for kr.3700 inkl frakt, ikke gale det, :flag::lol:

Varmere hadde stått i en Peugeot, så jeg måtte bygge om litt på ledningene, for å tilpasse båten.

Kommer fra båten no, ligger ute i Molde, ca 0 grader.

Startet varmeren, den gikk i en time, da har den varmet opp en varmvannstank, defroster og en 155 hk Ford.

Det er helt UTROLIG at en slik liten sak kan varme opp så mye bare på en time.

Edited by jonn (see edit history)