Jump to content

Leteaksjoners første kritiske timer

oslofjord

Recommended Posts

Tre båter leter nå etter savnet mann i småbåt:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=510849

Informasjoner om denne saken kjenner ikke så jeg skal la den ligge..

Men på generelt grunnlag kan man lure på hvorfor starter leteaksjoner så ofte i det små og så kommer det melding om at den trappes opp etter en dag eller to ? Det er i hvertfall mitt intrykkk basert på diverse nyhets oppslag. En svært vanlig melding er at letaksjon trappes opp i morgen. Burde ikke ikke innen en halvtime søk settes inn med full styrke på fjellet eller på sjøen, så kan man heller trappe ned etter nærmere vurdering. Sjansen for å finne en person er da motsatt proposjonal med tiden som går.

Hvorfor sender man ikke ut alle disponible båter fra Håkonvern innen en halvtime hvis båter savnes i bergens området ?? De vernepliktige har da ikke vondt av å drille på rask utrykking ? Når folk savnes på fjellet er det da bare å jage ut vernepliktige, lensmenn og helikoptre fra dag en og ikke trappe opp etter hvert.

Som amatør forundrer det meg også at leting ofte tar en pause om natten eller pga tåke. Er det nøddvenddig med dagens teknologi ??

All takk til de som satser ute i felten i motsetning til sofagriser som meg...men hvis jeg sitter fast i en snehule i fjellet eller på et skjær en vinterdag med vått tøy håper jeg de starter med full insats de første timene og heller trapper ned de neste døgn.

Edited by salt (see edit history)

Sitat fra BergensAvisen:

Ved 2245-tiden onsdag* kveld hadde også politibåten Kjølen, en båt fra Nutec på Sotra, en losbåt, et sea King-helikopter og marinefartøyet KNM Karmøy sluttet seg til aksjonen. I tillegg var kystvaktskipet Norrønen på vei.

*Det står onsdag, men det er vitterlig tirsdag i dag....

Mvh,

Kjell

Edited by LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Hei

I Søgne startet vi en Sjøredningsgruppe for noen år siden. Ca 25 lokalkjente personer med skikkelige båter på en liste som ble distribuert til politi og redningssentral. Vi ønsket å vederlagsfritt være med på den tidligste fasen i slike aksjoner som du beskriver mens vi ennå anså det som mulig å komme tidsnok. Alle kunne selvfølgelig si nei når telefonen ringte hvis de ikke hadde anledning eller anså været som for dårlig.

Uten noen kostnader for det offentlige trodde vi at vi ville bli brukt, men tok feil.

Etter flere tilfeller med leting i nærområdet uten at vi ble varslet innså vi at en slik gruppe ikke passet inn i det halvoffentlige systemet vi har, og la ned gruppa.

Synd, for jeg er også enig i at flest mulig bør lete med en gang.

Tenk dere tanken at en god venn fryser ihjel på et skjær mens du sitter hjemme og koser deg. Etpar båter er ute og leter i en stor skjærgård og du vet ingenting. Utrivelig tanke..

Mons

Mons

Hvorfor sender man ikke ut alle disponible båter fra Håkonvern innen en halvtime hvis båter savnes i bergens området ??

Det tror jeg faktisk at de gjør, salt.

Jf quote fra LA3939 nedenfor. Men det er nok ikke alt av båtmateriell som ligger ved Haakonsvern som er disponibelt. Det aller meste som ligger der er vel ikke tilstrekkelig bemannet til å rykke ut på kort varsel?

Ved 2245-tiden onsdag* kveld hadde også politibåten Kjølen, en båt fra Nutec på Sotra, en losbåt, et sea King-helikopter og marinefartøyet KNM Karmøy sluttet seg til aksjonen. I tillegg var kystvaktskipet Norrønen på vei.

Hei

I Søgne startet vi en Sjøredningsgruppe for noen år siden. Ca 25 lokalkjente personer med skikkelige båter på en liste som ble distribuert til politi og redningssentral. Vi ønsket å vederlagsfritt være med på den tidligste fasen i slike aksjoner som du beskriver mens vi ennå anså det som mulig å komme tidsnok. Alle kunne selvfølgelig si nei når telefonen ringte hvis de ikke hadde anledning eller anså været som for dårlig.

Uten noen kostnader for det offentlige trodde vi at vi ville bli brukt, men tok feil.

Dette var et forbilledlig godt initiativ, Mons, og jeg synes at det er helt utrolig at myndighetene ikke verdsatte det bedre!

All takk til de som satser ute i felten i motsetning til sofagriser som meg...men hvis jeg sitter fast i en snehule i fjellet eller på et skjær en vinterdag med vått tøy håper jeg de starter med full insats de første timene og heller trapper ned de neste døgn.

Som trådstarter og (sikkert i likhet med mange andre) fryktet jeg i går kveld at den savnede satt på et skjær i havgapet, og heldigvis ble han funnet netopp på en holme en time senere.

Redningselskspet beskriver saken: http://www.redningsselskapet.no/page?id=157&key=46262 "- Vi ble kalt opp 2005 av Hovedredningssentralen på Sola. De fortalte om en mulig aksjon som var på gang og ønsket å varsle oss så tidlig som mulig. Vi er jo frivillige som vanligvis må komme oss fra jobb eller andrer steder og ned til stasjonen der redningsskøyta ligger. I går var vi om bord i redningsskøyta og hadde trening av båtfører, så vi kunne rykke ut straks og starte søket. Sammen med en privat båt med en politi ombord var vi første båt på stedet kl 2030. Klokken 2200 kom politibåten, deretter båter fra sikkerhetssenteret Nutec. Kystvakt, sjøforsvaret, los og redningshelikopter kom også, så dette har vært en stor aksjon, forteller båtfører Tom Sørli i Redningsselskapets Sjøredningskorps i Bergen."

All honør til de som fikk til en happy ending, men likevel er det visse tankekors for oss båtfolk:

- Skal vi holde fast i båten å vente hjelp eller svømme til nærmeste holme ?

-Skal man skal vente på en holme i våte klær eller svømme videre ?

I en og en halv time var det kun to båter som lette i stummende mørke ( i følge info på nettet). Deretter dukket det opp mange andre båter og etter hvert helikopter som fant personen. Man må altså regne med at det tar noen timer før redningsarbeidet er skikkelig i gang.

Hvor lenge kan man regne med å overleve i vannet mens man holder seg fast i båten og hvor lenge overlever man på en holme med våte klær ?

Det er jo naturligvis situasjonsbetinget hvordan man bør handle og hvordan søket arter seg, men for en amatør kan det synes som om man kvier seg litt for å sette inn full leteaskjon fra første stund. Redningselskapet rykker jo alltid ut uten å nøle, men nøler hovedredningsenltralen kritiske minutter før de setter inn sjøforsvaret bla pga frykt for at det er falsk alarm ??? Fra avisspaltene kan det i hvertfall synes som om det ikke er fellestart ved redningstart, men at opptrappingen av aksjonene kommer litt gradvis.

Edited by salt (see edit history)

Ett lite tips til de som bedre enn normalt utrustet utstyrsmessig (EPIRB e.l)

Har man gått i flåte etter forlis og aktivert automatiske eller halvautomatiske nødsignalsendere, slå av og på igjen utstyret!

Redningssentralen vil da vite at folk er i live, og aksjonen forseres. Står utstyret på hele tiden vil det alltid være usikkerhet om dette! På og av er garanti for liv!!!

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Hei

I Søgne startet vi en Sjøredningsgruppe for noen år siden. Ca 25 lokalkjente personer med skikkelige båter på en liste som ble distribuert til politi og redningssentral.

Etter flere tilfeller med leting i nærområdet uten at vi ble varslet innså vi at en slik gruppe ikke passet inn i det halvoffentlige systemet vi har, og la ned gruppa.

Det samme opplever en rekke hjelpekorps/beredskapsgrupper og speidergrupper som kan stille opp med trente og sjø/skog/fjellvante personer på kort varsel. Grupper som kanskje sitter med spesialkompetanse om det området som skal søkes i er ikke "gode/flinke" nok i politiets og det offentliges øyne.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Redningselskspet beskriver saken:

... Sammen med en privat båt med en politi ombord var vi første båt på stedet kl 2030. Klokken 2200 kom politibåten, deretter båter fra sikkerhetssenteret Nutec. Kystvakt, sjøforsvaret, los og redningshelikopter kom også, så dette har vært en stor aksjon, forteller båtfører Tom Sørli i Redningsselskapets Sjøredningskorps i Bergen."[/i]

Dette reagerer jeg sterkt på (uthevet av meg). Alle vet jo at det er de første minuttene en har mulighet til å finne personer i livet om vinteren.

Ett lite tips til de som bedre enn normalt utrustet utstyrsmessig (EPIRB e.l)

...... På og av er garanti for liv!!!

Det hjelper enormt for letemannskap og redningssentralen.

.... er ikke "gode/flinke" nok i politiets og det offentliges øyne. Så vidt meg bekjent har de fleste personer to par øyner til å se med. Des flere som deltar des bedre. Problemet er nok at ansvarlig koordinator ikke er kompetent / trent til å ha så mange båter ute på en gang.

Edited by jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Tempen i vannet nå, er i indre Oslofjord 3+ både i overflata og nede på 10 meter (4+ på 20 m.). Da holder du ikke lenge.

Har båten gått rundt midtfjords, er standard at du holder deg ved båten. Både fordi det er lettere å finne deg igjen ved et stort skrog og fordi du vil ha noe å hvile deg på/mot (antakelig). Et lite vått hode i et stort hav er desuten fryktelig smått.

Ellers så gjelder det å lukke igjen alle mansjetter og bevege seg så lite som mulig. Lukk inne vannet og flyt mest mulig. Vannet transporter varmen raskt fra kroppen. Verst og størst er varmetapet fra hodet og tar først hjernen kvelden, så slukner jo hele systemet.

Edited by NC Justina (see edit history)