Jump to content

Vekten på Bruce kopi ankeret ?


Rastløs

Recommended Posts

10 kg går greit! Jeg har et på 7,5kg til 3,6 tonn båt, kanskje litt i underkant men det sitter som fy! Valgte dette i stedet for 10 kg pga fysisk størrelse, 7,5 kg går akkurat nedi ene benken bak :wink: . I tillegg har jeg to meter 10mm kjetting. Så kjøp et på 10kg du, samt et par meter kjetting. Da blir det ikke tyngre enn at du klarer å håndtere det for hånd!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Båten er 4,3 tonn pluss utstyr, dregg forut på vinsj 15 kg Danforth med 50m kjetting, akter 7,5 kg Bruce på ankarolina. Begge fungerer tilfredsstillende.

Bruker gjerne en daumann på 4kg hvis været er ille.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Du bør sterkt vurdere vinjse forut. Da kan du nemlig påspandere deg noen ekstra kilo på ankeret, noe som kan komme godt med. Selv har jeg 50 m kjetting og et 17 kg ploganker. Det sitter dønn - selv på svai i kuling.

 

Så har jeg valgt Bruce akter. Her har jeg ikke vinsj og ankervekten er derfor kun 10 kg. Noen meter med kjetting og resten ankerbånd. Det holder også veldig bra, men det er godt å vite at jeg har det store plogankeret forut om det skulle røyne på.

 

Forøvrig er det greit at ha forskjellige ankere forut og akter. Da har du noe som passer for ethvert bunnforhold.

 

Min båt veier også rundt 4t

Link to post
Share on other sites

Vinsj eller ikke? Det har kanskje også noe med hvordan du har tenkt å bruke båten.

Jeg liker meg best i uthavner hvor jeg fortøyer med baugen mot land. Da er det kjekt å ha fjernstyrt vinsj akter.

Ellers har jeg forberedt meg på å kunne greie meg alene i båten (selv om fruen er verdens beste matros) på fisketurer. Har derfor valgt vinsj både foran og bak.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har et Delta anker på 15kilo ? forut med 30meter kjetting + tau og ankervinsj , det har jeg brukt 2ggr bare for å teste at det faktisk fungerer det blir aldri brukt så det ble bært i garasjen nå i vinter og erstattes av et Danfort anker eller deltaen med en kort kjetting på kanskje 5meter + litt tau.

 

Bak har jeg en Bruce kopi på 10kilo på ankarolina som jeg bruker daumann på , dette har altid sittet knallbra så det fortsetter jeg nok å bruke.

Båten min veier over 5tonn.

 

På en 31 Bav så ville det nok holde i massevis med 7,5kilos bruce bak og er du som de fleste jeg kjenner som har båter i størrelsen et stykke under 40fot så ligger du vel skjelden/aldri på svai.

Skulle jeg kjøpt en ankervinsj i dag så hadde jeg plassert den bak

 

Ankertest

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min båt er 31 ft. Den veier iflg. kran- og truckførere ca. 6,5 tonn (4.9 i henhold til boken). Jeg har 45 lbs. (ca. 20 kg) CQR-anker med 8 mm kjetting forut og manuell winch. Akter er det 10 kg Bruce-anker med 6,5 mm kjetting og elektrisk winch. Dette opplever jeg som en ideell kombinasjon. Men ettersom jeg stadig blir eldre, er det mulig jeg kommer til å vurdere å erstatte den manuelle winchen forut med en elektrisk om noen år. Anker-arrangementet akter opplever jeg som den viktigste oppgraderingen jeg har gjort med båten den 16 årene jeg har hatt den (min første og forhåpentligvis siste båt).

 

Hvis jeg skulle bli tvunget til å bytte anker forut noen gang, tror jeg det vil bli en 15 kg Bruce-kopi (originalen er desverre ikke mulig å få tak i lenger).

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Jeg deler vurderingen til eivindch.

Vi har en 42 fot 12 tonn tung båt. I baugen her vi 30 kg Bruce med 10 mm kjetting (50 meter) og akter 20 kg Bruc 8 mm kjetting, 50 m. Vi kan i tillegg sjakle inn 50 meter tau på begge ankrene. Jeg har 7 kg Bruce med 7 meter kjetting som jeg sjakler til hovedankeret på 30 kg som forkattingsanker. Jeg starter med å legge ut 7.5 kg Bruce forkattingsankeret. Deretter legges ut hovedankeret når det er drag i forkattingsankeret. Jeg har stort sett 6 - 10 meter ekstra kjetting til hovedankeret. De to siste årene har vi aldri mistet ankerfeste med dette opplegget, men største vindstyreke har ikke overskredet 15 m/sek.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...