Jump to content

Yamaha 6hk, for høyt turtall på tomgang


prikk

Recommended Posts

Her trengs erfaring..... er det noen mekanikere her som har det :confused:

 

Min gamle Yamaha påhengsmotor ( ca. 1985-1990 mod?) på 6 hester som lever sine siste dager på en arbeidsbåt har fått problemer. Når jeg starter motoren og gassen er vridd helt på minimum er turtallet altfor høyt. Choken er inne, staket som går fra gasswiren til forgasseren går helt tilbake. En teori er et spjeldet i forgasseren har hengt seg opp. Hva tror dere? Hvordan kan jeg eventuellt inspisere det? Må jeg av med startsnoren og hele sulamitten?

 

Prikken

Link to post
Share on other sites

Dette fikser du på under ett minutt :wink:

 

Hvis du tar av dekselet og følger gasskabelen til endes så er det en plastbit med en skrue i der. Plastbiten "styrer" gassen og blir dyttet av waieren. Plastbiten blir stoppet av skruen når turtaller ikke skal bli lavere. Poenget med denne er at turtallet ikke skal bli så laft at motoren stopper av seg selv. Men hvis du skrur den litt ut så skal problemet løse seg.

 

Veldig dårlig forklart, skukke hatt et bilde... :sweat::blush:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Veldig vanskelig og forklare dette, men om du vil sjekke om spjelet har hengt seg opp, prøver du og bevege litt på det manuelt, og ser om det går helt tilbake til "stopperen" på toppen av forgasseren. Om du vil se inni forgasseren går det vel fint og ta av bare luftfilterboksen og se inn, du må kanskje ha av startapparatet også (3bolter)

Bare bruk litt enkel logikk og du vil få det til, sjekk spjel-posisjon (både shoke og gass) , sjekk tomgangsskruen...

Hvis ikke den virker fint etter dette må du se på andre ting som f.eks bensinpumpe og lignende

Redigert av csvirus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

på min evinrude '86 modell kan jeg stille tomgangsturtallet med å endre teningstidspunktet. Det kan vel være at stillingen for tenningstidspunktet er litt ute av lage? Husker ikke akkurat hvordan det er men det er noe stag greier som justerer seg ved pådrag på lave turtall. på høye turtall er denne fast og spjeldet i forgasseren begynner å røre på seg.

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...