Jump to content

Hydraulisk hekkagregat?


Pelle Parafin

Recommended Posts

Er det mulig med hydraulisk overføring til agregatet istedefor aksling,eller blir det for stort krafttap?Ser for meg en hydr.motor (som må være strømlinjeformet) direkte på propell.Vil da slippe problem med akslinger-vinkeldrev-belg-lekasjer etc. kun 2slanger.Motor som driver hydr.pumpe kan plaseres hvor som helst i båten,på tvers om så var ønskelig. Komentar?

Link to post
Share on other sites

40%?! Det var da voldsomt? Det vil si at hvis du gjør noe sånt med f.eks. en vanleg 200 kW (270 hk) motor, så vil altså hele 80 kW forsvinne ut i varme i hydraulikkanlegget? 80 kw tilsvarer en rimelig svær byggtørker gående i hekken...

 

VP hadde hydrauliske gearløsninger på småmotorene sine i gamle dager, husker jeg. Mulig det finnes fremdeles, for alt jeg vet. Var de like dårlige?

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Ja det er ikke uten grunn at hydraulikkanlegg er utstyrt med store oljekjølere. Når man dimensjonerer hydraulikanlegg beregner man nødvendig kjølekapasitet til 40% av kontinuelig tilført efekt. Det er nokk ikke uten grunn at de fleste går over fra hydrauliske til elektriske vinsjer på foreksempel trålere. De får da bedre virkningsgrad og redusert brenstofforbruk.

Link to post
Share on other sites

Ved fart opp til ca. 35 knop har propell bedre virkningsgrad enn vannjet. Kommer farten over 35 knop, er virkningsgraden normalt bedre med vannjet kontra propell. Dette har man funnet ut gjennom testing over lang tid. Men vannjet er mer følsomt overfor kraftig motvind enn propell, og man må bruke mer motorkraft ved bakking da den ikke har så "godt grep" i vannet som en propell.

Link to post
Share on other sites

Hei.

På min seilbåt var det montert et slikt system med hydraulisk drift av propell, selv om dette nok er et betydelig mindre anlegg enn det du tenker på. Fordelene er (etter min mening): mye mer stillegående enn tradisjonelle gear. Hurtig (og lydløse) skift mellom forover at bakover. "Myke" gearskift. man står fritt til å plassere motoren som man ønsker.

Om det er stort effekt tap skal jeg ikke si noe om, men min motor var på 7 HK og den hadde ingen problemer med å dytte båten opp i 6 knop.

Dessverre tok motoren kvelden i sommer og det var vanskelig å skaffe ny motor til dette agregatet. Snakket med Hydra power som skulle gi meg et tilbud på ny motor med agregat, men jeg hørte ikke mer i fra dem (useriøst?) Kunne tenke meg å bruke samme systemet om igjen, men på grunn av forannevnte firma ble det en "grønn en" med seildrev. Mulig at firmaet vil gi deg et tilbud, de har ihverfall en grei web-side

motoren_ute1.jpg

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dessverre tok motoren kvelden i sommer og det var vanskelig å skaffe ny motor til dette agregatet.

motoren_ute1.jpg

 

Hvis all hydraulikkanordning er ok, kan du jo bare flytte det over til en hvilken som helst ny motor. Selv monterte jeg inn en hydraulikkpumpe på 60kw 315 bar inn på min motor som driver baugpropellen.

Redigert av Naurstad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HAdde dette hvert løsningen på størr motorer hadde det nok hvert mere utbredt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tenkte samme tanken som Naurstad. Utfordringe begrenser seg til en høvelig overføring mellom motor og pumpeunit.

 

Er den defekte motoren en eldre Yanmar med liggende sylinder?

 

Du må gjerne demontere pumpeuniten fra den defekte motoren å ta noen bilder å vise her på forumet.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis all hydraulikkanordning er ok, kan du jo bare flytte det over til en hvilken som helst ny motor. Selv monterte jeg inn en hydraulikkpumpe på 60kw 315 bar inn på min motor som driver baugpropellen.

Det var dette Hydra power skulle gi meg tilbud på. De var trivelig å prate med, men noe tilbud fikk jeg aldri. Gidder ikke å trygle noen om å få handle. Fikk etterhvert tilbud fra ulike leverandører av motorer med seildrev, og valgte til slutt en VP (ja, jeg vet det er som å banne i kirka å nevne VP her på båtplassen, men slik ble det altså).

Nå er greiene fra 1979 og jeg tror ikke det er til å stole på. Jeg mener å ha vært borti at dette systemet er en del brukt på større båter, men jeg har ikke vært borti at de er brukt på hurtiggående båter.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkte samme tanken som Naurstad. Utfordringe begrenser seg til en høvelig overføring mellom motor og pumpeunit.

 

Er den defekte motoren en eldre Yanmar med liggende sylinder?

Motoren er en liggende enkeltsylinder, saltvannskjølt, fra Faryman. Den skal være på 7hk. Det var en ventilfjær som knakk, og ventilen smalt i stemplet. Iflg. importøren av Farymann, Reinhart, finnes det bare pakninger igjen å få tak i. I tillegg såg den ikke særlig pen ut innvendig (snart 30 år med saltvann har satt sine spor). I følge Reinhart er hydraulikk anlegget noen svenske greier fra 70 tallet, og fabrikken gikk vistnok konkurs på midten av 80 tallet.

Link to post
Share on other sites

60 Kw til en baugpropell?? Planer båten i pirruetter? :lol:

Baugpropellen er på 14x21" omdr. 400-1400. Når hovedmotor går på tomgang tar jeg ikke ut så mye av kraften, men skulle det bli behov for mer kraft øker jeg bare turtallet på hovedmotor. Hydraulikkmotor er en Volvo F11-39 som tidligere har stått i en livbåt så den har sikkert ikke vært brukt så mye. Fordelen med dette systemet er at det kommer ingen forstyrrende lyder når det brukes, det er kun tomgangsturtallet på hovedmotor som høres. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...