Merlin10 Startet 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2008 Er det noen som kan hjelpe meg med å finne riktig propell til en Kragerø 26? Tekniske data Motor: Saab Ford 68hk Max turtall: 2300 RPM Gear: BorgWarner hydraulisk utveksling 1,91:1 (tror jeg, finner ikke skilt) Vannlinje: ca. 6,4m (har fast montert trimplan, hvis det har noe å si) Om jeg har 2000 eller 2300RPM så gjør båten ca. 7 knop. Har sett at tilsvarende båter med samme motorstørrelse er opgitt til 10 knop. Propellen jeg har nå er: 18x13 og er venstregående. Ønsker høyregående slik at girkassa står i forover posisjon. Nå står girkassa i bakk ved framdrift forover. Kanskje større stigning på ny propell er tingen? Alle innspill mottas med stor takk. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Det høres ut som om båten graver seg ned. Vil tro den beste kuren er et solid trimplan. Teoretisk skal du kunne oppnå 13kn med den propellen, dvs at du har 46% slipp ved 2300. Dette er for mye, selv på en halvplaner, og viser at propellen er overbelastet. Økning av stigning vil gjøre det enda verre, skal du øke noe er det isåfall diameteren. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Det er litt sparsomt med opplysninger her, men det kan se ut som du har litt lett propell... Kragrø 26 er so en bred dak som vel er rundt 3,2-3,3 meter okm jeg ikke husker feil og skroget er vel rimleig lettdreven til snekke å være. Vekten er antatt å være 3 tonn som vel ikke er så langt unna det reelle vil jeg tro. Det som er avgjørende her er gearutvekslingen, den må være riktig sammen med motorens effekt og oppgitt turtall som den yter denne effekten ved. Har regnet litt på dette og kommer frem til et utgangspunkt for videre debatt.... Det er basert på din input og deplassementskrog og antatt vekt på 3 tonn, 3 bald propell som er låst til 18 tommer i diameter.. som en kan se så er det ønskelig med noe større diamter... RESULTS DISPLACEMENT HULL Hull Speed: 6.6 kts. Power Required: 13.1 shp. MAX PERFORMANCE Available Power: 66.0 SAE hp ( 49.2 kW) @ 2300 RPM Max Speed: 11.2 kts Fuel: 4 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 43 SAE hp ( 32.4 kW) @ 2000 RPM Cruising Speed: 9.8 kts Fuel: 3 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 20.6 in. Pitch: 16.6 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 18.0 Pitch: 19.8 Blades: 3 Dette under er en beregningsom er gjort i håp om å simulere dagens situasjon ombord... det vil si det du oppnår med dagens propelle som jeg formoder er en 3 blader på 18x13.. Det kan se ut som du ikke klarer å utbytte motoren effekt skikkelig og dermed vil du kun ta ut rundt 35 hk ved 2300 o/min, noe som indikerer en alt for lett propell. Forutsetter at motoren skal gi 68 hk ved 2300o/min. RESULTS SEMI-DISPLACEMENT HULL Hull Speed: 7.3 kts. Power Required: 18.4 shp. MAX PERFORMANCE Available Power: 34.0 SAE hp ( 25.4 kW) @ 2300 RPM Max Speed: 9.0 kts Fuel: 2 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 22 SAE hp ( 16.7 kW) @ 2000 RPM Cruising Speed: 7.8 kts Fuel: 1 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 18.1 in. Pitch: 13.7 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 18.0 Pitch: 13.8 Blades: 3 Generelt så er det vansklig å optimalisere propeller for slike snekker siden de ikke er så veldig kresen på propeller siden skrogfarten vanligvis setter en begrensning her... samt skorgforme også spiller inn, noe som gjere gjrø en slik til en "kvasi" båt med noe mellom deplasement og halvplaner. Ritkig optimalisert så tror jeg det er mulig å få denne båten opp i rundt 10 knop under forusetning av at vekten ikke er så langt unna 3 tonn... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Merlin10 Svart 14.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Først, takk for svar så langt. Til Sydvesten: Hva menes med "lett propell"? Vekten på båten er forøvrig 3,5t (iht. selger) og den er 3,15m bred. Og jeg har en 3 bladers propell som du antok. Motoren skal yte 68hk ved 2500RPM men har bare fått max 2300RPM. Må sikkert lufte dieselsystemet bedre, men jeg tror ikke at 2500RPM er noe jeg vil presse motoren til siden det vil bli minimal gevinst. Kanskje en 19x13 propell og mye ballast forut i båten er tingen? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 (redigert) Da har jeg oppdatert beregningen basert på ny vekt, og turtall på motoren.... Har satt vekten til 4 tonn siden jeg fomoder du vil ha noe hundre kg med diverse ombord som folk og fe... Da er det 18 x 16 i propell som gjelder og toppfart er estimert til 10 knop Lett propell er et den er for liten i praksis RESULTS DISPLACEMENT HULL Hull Speed: 6.6 kts. Power Required: 17.4 shp. MAX PERFORMANCE Available Power: 66.0 SAE hp ( 49.2 kW) @ 2500 RPM Max Speed: 10.2 kts Fuel: 4 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 34 SAE hp ( 25.2 kW) @ 2000 RPM Cruising Speed: 8.2 kts Fuel: 2 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 19.6 in. Pitch: 14.1 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 18.0 Pitch: 16.1 Blades: 3 Redigert 14.Februar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Merlin10 Svart 14.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Til Sydvesten: Kun et lite spørsmål til slutt. Er det noen grunn for å beregne med fast diameter (18") i stedet for resultatet som står under "RECOMMENDED PROPELLER", hvor det står angitt Diameter: 19.6 in. Pitch: 14.1 in. ? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Nå er det vel ikke noen grunn til å være over det, jeg brukte kun 18" siden det er det du har og i noen tilfeller så er det ikke ubegrenset med plass til en stor propeller. I prisnippet så kan en bruke nesten hvilken som helst diameter innefor riemlighetetes grenser og den som er anbefalt er den som er mest optimal i forhold til propellakselhastigheten for den gitte båten i beregningen. En kan selvsagt bruke 19,6" i diameter, men det krever svært ofte en spesialbestilling siden det fleste propellere til fast aksel som jeg kjenner til er på hele tommer. Det er sjelden særlig lønnsomt med en slik spesiellaget propeller.. 19,6x14,1 er neppe vanlig hyllevare i "propellbutikken på hjørnet", men 18x16 kan være det.. En kan sikkert velge 17, 18, 18, 20, 21 eller noe annet i diamter som kan passe, men det kan tenkes en kommer i kavitasjonsområdet i noen tilfeller... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Merlin10 Svart 14.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 (redigert) Jeg beklager det dårlig formulerte spørsmålet mitt, men jeg tenkte mer på evt. å runde av verdiene til heltall. Dvs. 20x14 (hvis det er plass) eller 19x14. Jeg har ikke så mye peiling på propellberegning selv om jeg har lest litt om emnet her på BP. Jeg takker og bukker for hjelpen. Redigert 14.Februar.2008 av Merlin10 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 har en kompis med volvo p 31 motor . er vel noe sånn som 110 hk i den. han klarer gode 10 knop med sin kragerø.. graver veldig og nesa rett i været , så han skulle støpe store faste flaps i vinter .men etter å kikket på endel anonser over flere år , ser det vel ut som at kragerø 26 ikke er hurtiggående snekke , uten store ombygginger av skrogformen i akterenden. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Fusebox Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 (redigert) Heisann, Jeg mener å huske jeg hadde en 19x17 propell på Kragerø'n som vi hadde (solgte i fjor). Motoren var på 52hk og gjorde 7,9 knop (ca. ved 2500 rpm) maksimalt ...og det var slett ingen hyggelig opplevelse, lukta svidd, bråkte og ristet :-) Marsjet på 5, og komfortabel maks fart på 6,5 knop. Forøvrig så er jo Kragerø'en en hurtiggående snekke. Papirene oppgir farten til ca. 13 knop med 100 hk motor. Mener å huske at det ligger litt papirer i dokument databasen. /Are Redigert 15.Februar.2008 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Vi logget 14,5 på vår Krager 26 med 77 hk Yanmar. Mange av disse ble bygget mye tyngre enn vår og ferielastet fikk vi vel ikke mer enn 12-13. Motoren var jo også veldig lett ifht mange andre... Husker ikke hvilken propell vi hadde. Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Merlin10 Svart 15.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Hei alle sammen. Jeg tror jeg kommer til å kjøpe ny propell hos Maritim, så det blir enten en Radice eller Mikado. Noen anbefalinger? Ser på web til Maritime at Radice er dyrere men er den så mye bedre? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 18.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2008 Denne karen har 500 brukte propeller på lager:-) Arne Urstad 90986870. Han driver en båtutstyr-forretning i rygge Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 18.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2008 Propellen jeg har nå er: 18x13 og er venstregående.Ønsker høyregående slik at girkassa står i forover posisjon. Nå står girkassa i bakk ved framdrift forover. Hei. At gearkassa står i motsatt posisjon en det som er virkeligheten tyder jo på at propellen burde vert høyregående. Det er Borg warner gear i Nemo også og da det ble kjøpt fikk jeg opplyst at det bare kunne brukes en vei, enten høyre eller venstre. Årsaken er at drevene som er innkoblet ved akterover er dimensjonert svakere. Ved full belastning vil gearet ikke tåle dette over tid. Derfor vil jeg anbefale deg å undersøke dette grundig før kjøp av ny propell, akterover har også ofte en annen utveksling. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2008 Hvis du kun oppnår 2300 rpm på topp turtall og motoren skal oppnå 2500 rpm med belastning, har du en for tung propell, ikke for lett. Setter du på en propell med større stigning vil motoren bare slite enda mer. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 18.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2008 Det finnes mer informasjon om gearet. Linken legger jeg ved her slik at du kan vurdere ditt gear hvilken type du har. Gearet finnes i tre utgaver, direkte, ned droppet og v-gear. De to siste kan bestilles til samme dreieretning som motor eller motsatt, bortsett fra en spesiell utveksling etter det jeg forstår. Mer kan du lese selv på denne siden Borg Warner gear Sitér dette innlegget Link to post
Merlin10 Svart 19.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 Til Mix: Jeg får ikke motoren til å gå i 2500 RPM når jeg ruser motoren. Grunnen til det er nok dårlig justert gasswire og/eller dårlig lufting. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 Det virker som om den som har satt på propellen har vert klar over at effekten på motoren må reduseres når gearet brukes i revers for fremdrift. Jeg gjorde det samme en kort tid mens jeg ventet på riktig propell. Fann noen data om 71gearet som jeg regner med står på motoren. For utveksling 1,91:1 er det samme utveksling for- og akterover. For andre utvekslinger kan det være forskjell på for- og akterover. Før motoren blir justert til å ta ut full effekt må du ha en propell som går riktig vei for å unngå skade på gearet. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 Grunnen til det er nok dårlig justert gasswire og/eller dårlig lufting. Ok, da blir det sikkert anderledes. Men hovedregel er at motorene skal utstyres med en propell som gir korrekt max turtall. En overproppet motor vil slite i hele turtallregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Låner denne tråden, hvilken propell trenger jeg e. motorbytte? Gml. installasjon; Hk 136/3600 Gear 1.93 : 1 Vekt ca. 3500 kg Vannlinje 7,2 m Fart (gps) 16 knop/3500 Propell 18 x 17 Skrog Halvplaner Ny installasjon; Hk 165/3800 Gear 2,19 : 1 Tror ikke jeg har plass til større enn 18", ser Sleipner anbefaler min. 50mm fra propell til skrog Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Gammel installasjon med 3 blads propell, denne er tilpasset slik at du i teorien vil ha 17 knop ved 3500 o/min RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 131.9 SAE hp ( 98.4 kW) @ 3600 RPM Max Speed: 17.7 kts Fuel: 8 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 122 SAE hp ( 91.2 kW) @ 3500 RPM Cruising Speed: 17.0 kts Fuel: 7 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 18.2 in. Pitch: 15.5 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 18.0 Pitch: 15.8 Blades: 3 Endret til ny motor og gear, fortsatt 3 blad propell RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 160.1 SAE hp ( 119.4 kW) @ 3800 RPM Max Speed: 19.4 kts Fuel: 10 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 128 SAE hp ( 95.6 kW) @ 3500 RPM Cruising Speed: 17.4 kts Fuel: 8 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 19.8 in. Pitch: 18.1 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 18.0 Pitch: 20.3 Blades: 3 Med 4 blad propell RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 160.1 SAE hp ( 119.4 kW) @ 3800 RPM Max Speed: 19.4 kts Fuel: 10 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 128 SAE hp ( 95.6 kW) @ 3500 RPM Cruising Speed: 17.4 kts Fuel: 8 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 18.6 in. Pitch: 17.8 in. Blades: 4 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 18.0 Pitch: 18.5 Blades: 4 Dette er vel et greit utgangspunkt i allefall vil jeg tro... men litt justering kan være påkrevd Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
horg Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Mange takk for hjelpen -Sydvesten- , liker signaturen din Sitér dette innlegget Link to post
kyo Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Jeg har også en kragerø 26,med en ford motor(2712)merimaid 1980mod. hk?78 eller 68,80hk vet jeg ikke.Men har en utveksling på 2-1.jeg har en propell på 19-11 max.fart 8,5knop ,skal prøve en propell til sommeren 19-17 er dette for stor propell? Hilsen kyo Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.