Jump to content

Hjelp til valg av propell (kragerø 26)


Merlin10

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne riktig propell til en Kragerø 26?

 

Tekniske data

 

Motor: Saab Ford 68hk

Max turtall: 2300 RPM

Gear: BorgWarner hydraulisk utveksling 1,91:1 (tror jeg, finner ikke skilt)

Vannlinje: ca. 6,4m (har fast montert trimplan, hvis det har noe å si)

 

Om jeg har 2000 eller 2300RPM så gjør båten ca. 7 knop. Har sett at tilsvarende båter

med samme motorstørrelse er opgitt til 10 knop. :confused:

 

Propellen jeg har nå er: 18x13 og er venstregående.

Ønsker høyregående slik at girkassa står i forover posisjon. Nå står girkassa i bakk

ved framdrift forover. :nonod:

 

Kanskje større stigning på ny propell er tingen?

 

Alle innspill mottas med stor takk. :yesnod:

Link to post

Det er litt sparsomt med opplysninger her, men det kan se ut som du har litt lett propell... Kragrø 26 er so en bred dak som vel er rundt 3,2-3,3 meter okm jeg ikke husker feil og skroget er vel rimleig lettdreven til snekke å være. Vekten er antatt å være 3 tonn som vel ikke er så langt unna det reelle vil jeg tro. Det som er avgjørende her er gearutvekslingen, den må være riktig sammen med motorens effekt og oppgitt turtall som den yter denne effekten ved.

 

Har regnet litt på dette og kommer frem til et utgangspunkt for videre debatt.... Det er basert på din input og deplassementskrog og antatt vekt på 3 tonn, 3 bald propell som er låst til 18 tommer i diameter.. som en kan se så er det ønskelig med noe større diamter...

 

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 6.6 kts.

Power Required: 13.1 shp.

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 66.0 SAE hp ( 49.2 kW) @ 2300 RPM

Max Speed: 11.2 kts

Fuel: 4 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 43 SAE hp ( 32.4 kW) @ 2000 RPM

Cruising Speed: 9.8 kts

Fuel: 3 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 20.6 in. Pitch: 16.6 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 18.0

Pitch: 19.8

Blades: 3

 

 

 

Dette under er en beregningsom er gjort i håp om å simulere dagens situasjon ombord... det vil si det du oppnår med dagens propelle som jeg formoder er en 3 blader på 18x13.. Det kan se ut som du ikke klarer å utbytte motoren effekt skikkelig og dermed vil du kun ta ut rundt 35 hk ved 2300 o/min, noe som indikerer en alt for lett propell. Forutsetter at motoren skal gi 68 hk ved 2300o/min.

 

RESULTS

SEMI-DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 7.3 kts.

Power Required: 18.4 shp.

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 34.0 SAE hp ( 25.4 kW) @ 2300 RPM

Max Speed: 9.0 kts

Fuel: 2 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 22 SAE hp ( 16.7 kW) @ 2000 RPM

Cruising Speed: 7.8 kts

Fuel: 1 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 18.1 in. Pitch: 13.7 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 18.0

Pitch: 13.8

Blades: 3

 

 

Generelt så er det vansklig å optimalisere propeller for slike snekker siden de ikke er så veldig kresen på propeller siden skrogfarten vanligvis setter en begrensning her... samt skorgforme også spiller inn, noe som gjere gjrø en slik til en "kvasi" båt med noe mellom deplasement og halvplaner.

 

Ritkig optimalisert så tror jeg det er mulig å få denne båten opp i rundt 10 knop under forusetning av at vekten ikke er så langt unna 3 tonn...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Først, takk for svar så langt. :smiley:

 

Til Sydvesten:

Hva menes med "lett propell"?

Vekten på båten er forøvrig 3,5t (iht. selger) og den er 3,15m bred.

Og jeg har en 3 bladers propell som du antok.

 

Motoren skal yte 68hk ved 2500RPM men har bare fått max 2300RPM.

Må sikkert lufte dieselsystemet bedre, men jeg tror ikke at 2500RPM er noe jeg vil presse motoren til siden det vil bli minimal gevinst.

 

Kanskje en 19x13 propell og mye ballast forut i båten er tingen?

Link to post

Da har jeg oppdatert beregningen basert på ny vekt, og turtall på motoren.... Har satt vekten til 4 tonn siden jeg fomoder du vil ha noe hundre kg med diverse ombord som folk og fe...

 

Da er det 18 x 16 i propell som gjelder og toppfart er estimert til 10 knop

 

Lett propell er et den er for liten i praksis

 

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 6.6 kts.

Power Required: 17.4 shp.

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 66.0 SAE hp ( 49.2 kW) @ 2500 RPM

Max Speed: 10.2 kts

Fuel: 4 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 34 SAE hp ( 25.2 kW) @ 2000 RPM

Cruising Speed: 8.2 kts

Fuel: 2 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 19.6 in. Pitch: 14.1 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 18.0

Pitch: 16.1

Blades: 3

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Nå er det vel ikke noen grunn til å være :confused: over det, jeg brukte kun 18" siden det er det du har og i noen tilfeller så er det ikke ubegrenset med plass til en stor propeller. I prisnippet så kan en bruke nesten hvilken som helst diameter innefor riemlighetetes grenser og den som er anbefalt er den som er mest optimal i forhold til propellakselhastigheten for den gitte båten i beregningen.

 

En kan selvsagt bruke 19,6" i diameter, men det krever svært ofte en spesialbestilling siden det fleste propellere til fast aksel som jeg kjenner til er på hele tommer. Det er sjelden særlig lønnsomt med en slik spesiellaget propeller.. 19,6x14,1 er neppe vanlig hyllevare i "propellbutikken på hjørnet", men 18x16 kan være det..

 

En kan sikkert velge 17, 18, 18, 20, 21 eller noe annet i diamter som kan passe, men det kan tenkes en kommer i kavitasjonsområdet i noen tilfeller...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg beklager det dårlig formulerte spørsmålet mitt, men jeg tenkte mer på evt. å runde av verdiene til heltall.

Dvs. 20x14 (hvis det er plass) eller 19x14.

 

Jeg har ikke så mye peiling på propellberegning selv om jeg har lest litt om emnet her på BP.

 

 

Jeg takker og bukker for hjelpen. :yesnod:

Redigert av Merlin10 (see edit history)
Link to post

har en kompis med volvo p 31 motor . er vel noe sånn som 110 hk i den. han klarer gode 10 knop med sin kragerø.. graver veldig og nesa rett i været , så han skulle støpe store faste flaps i vinter .men etter å kikket på endel anonser over flere år , ser det vel ut som at kragerø 26 ikke er hurtiggående snekke , uten store ombygginger av skrogformen i akterenden.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Heisann,

 

Jeg mener å huske jeg hadde en 19x17 propell på Kragerø'n som vi hadde (solgte i fjor). Motoren var på 52hk og gjorde 7,9 knop (ca. ved 2500 rpm) maksimalt ...og det var slett ingen hyggelig opplevelse, lukta svidd, bråkte og ristet :-) Marsjet på 5, og komfortabel maks fart på 6,5 knop.

 

 

Forøvrig så er jo Kragerø'en en hurtiggående snekke. Papirene oppgir farten til ca. 13 knop med 100 hk motor.

 

Mener å huske at det ligger litt papirer i dokument databasen.

 

/Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Propellen jeg har nå er: 18x13 og er venstregående.

Ønsker høyregående slik at girkassa står i forover posisjon. Nå står girkassa i bakk

ved framdrift forover. :nonod:

Hei.

At gearkassa står i motsatt posisjon en det som er virkeligheten tyder jo på at propellen burde vert høyregående. Det er Borg warner gear i Nemo også og da det ble kjøpt fikk jeg opplyst at det bare kunne brukes en vei, enten høyre eller venstre. Årsaken er at drevene som er innkoblet ved akterover er dimensjonert svakere. Ved full belastning vil gearet ikke tåle dette over tid.

 

Derfor vil jeg anbefale deg å undersøke dette grundig før kjøp av ny propell, akterover har også ofte en annen utveksling.

Link to post

Det virker som om den som har satt på propellen har vert klar over at effekten på motoren må reduseres når gearet brukes i revers for fremdrift. Jeg gjorde det samme en kort tid mens jeg ventet på riktig propell.

 

Fann noen data om 71gearet som jeg regner med står på motoren. For utveksling 1,91:1 er det samme utveksling for- og akterover. For andre utvekslinger kan det være forskjell på for- og akterover.

 

Før motoren blir justert til å ta ut full effekt må du ha en propell som går riktig vei for å unngå skade på gearet.

Link to post
  • 1 måned senere...

Låner denne tråden, hvilken propell trenger jeg e. motorbytte?

 

Gml. installasjon;

Hk 136/3600

Gear 1.93 : 1

Vekt ca. 3500 kg

Vannlinje 7,2 m

Fart (gps) 16 knop/3500

Propell 18 x 17

Skrog Halvplaner

Ny installasjon;

Hk 165/3800

Gear 2,19 : 1

 

Tror ikke jeg har plass til større enn 18", ser Sleipner anbefaler min. 50mm fra propell til skrog

Link to post

Gammel installasjon med 3 blads propell, denne er tilpasset slik at du i teorien vil ha 17 knop ved 3500 o/min

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 131.9 SAE hp ( 98.4 kW) @ 3600 RPM

Max Speed: 17.7 kts

Fuel: 8 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 122 SAE hp ( 91.2 kW) @ 3500 RPM

Cruising Speed: 17.0 kts

Fuel: 7 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 18.2 in. Pitch: 15.5 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 18.0

Pitch: 15.8

Blades: 3

 

 

 

Endret til ny motor og gear, fortsatt 3 blad propell

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 160.1 SAE hp ( 119.4 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 19.4 kts

Fuel: 10 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 128 SAE hp ( 95.6 kW) @ 3500 RPM

Cruising Speed: 17.4 kts

Fuel: 8 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 19.8 in. Pitch: 18.1 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 18.0

Pitch: 20.3

Blades: 3

 

 

Med 4 blad propell

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 160.1 SAE hp ( 119.4 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 19.4 kts

Fuel: 10 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 128 SAE hp ( 95.6 kW) @ 3500 RPM

Cruising Speed: 17.4 kts

Fuel: 8 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 18.6 in. Pitch: 17.8 in.

Blades: 4 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 18.0

Pitch: 18.5

Blades: 4

 

 

 

Dette er vel et greit utgangspunkt i allefall vil jeg tro... men litt justering kan være påkrevd

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...